دريافت پول زيرچوبی در ميادين ميوه

دريافت پول زيرچوبی در ميادين ميوه

واسطه‌ها در ميادين ميوه و تره‌بار حضور فعال دارند، اين افراد نه زحمتي كشيده‌اند و نه سرمايه‌گذاري كرده‌اند، در اين رابطه صحبت‌هاي زيادي شده ...

«واسطه‌ها در ميادين ميوه و تره‌بار حضور فعال دارند، اين افراد نه زحمتي كشيده‌اند و نه سرمايه‌گذاري كرده‌اند، در اين رابطه صحبت‌هاي زيادي شده است و مسئولان و تعزيرات به اين موضوع وارد شدند تا مساله را حل كنند، اما همچنان دلال‌ها سر جاي خود هستند و خواسته ما كه خالص فروشي و توقف دريافت پول زيرچوبي است محقق نشده است.» اين اظهارنظر‌ها را روز گذشته رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره بار در حالي انجام داده است كه دلالي در بازار محصولات كشاورزي مشكلي است كه سال‌هاست اين بخش را رنج مي‌دهد. هر چند در بسياري از بازار‌هاي ايران پديده دلالي پديده‌اي رايج است، اما دلالي در بازار محصولات كشاورزي وضعيت وخيم ‌تري دارد.

بر اساس گزارشي كه ماه گذشته منتشر شده است بررسي‌ها نشان مي‌دهد، تفاوت قيمت انواع ميوه از سر باغ تا خرده فروشي 4 تا 5 برابر است و واسطه‌ها برندگان اصلي تجارت محصولات كشاورزي در ايران هستند. وجود دلال‌ها و واسطه‌ گران در جامعه‌ كشاورزي كشور حقيقت تلخي است كه با جسارت و گستاخي، عدالت را به مسلخ مي‌برند. وقتي ديگر عرصه‌هاي جامعه‌ هم جولانگاه دلالان مي‌شود، آنگاه عمق فاجعه‌ در عرصه‌ كشاورزي با قشر ضعيف و آسيب پذيرش و با كمترين ميزان پيوند صنفي و همبستگي به خوبي نمايان است. پيامدهاي نا مطلوب دلالي و واسطه‌گري، امروزه‌ به بيماري فاجعه‌‌باري تبديل شده‌ است كه بيش از هر زماني، امر توليد را مختل کرده و كمر توليد‌كننده‌، به ويژه در بخش كشاورزي را هم شكسته‌ است. كشاورزان در ايران، با شرايط بحراني سفره‌هاي آب زيرزميني، كه كارشان را با ريسكي بسيار بالا مواجه كرده است، نه تنها سودي از توليد محصولات نمي‌برند بلكه حتي محصول خود را زير قيمت تمام شده نيز مي‌فروشند.

البته اين اتفاق در شرايطي رخ مي‌دهد كه مصرف‌كنندگان از قيمت بالاي محصولات گله مند هستند و اين دوگانگي موضوعي است كه نشان مي‌دهد در فاصله بين توليد محصولات تا زماني كه به دست مصرف‌كننده مي‌رسد اتفاقاتي رخ مي‌دهد كه مسلما براي هيچ كدام از دو طرف اين معادله نفعي در برندارد. علي اكبر مهرفرد‌ قائم‌مقام بازرگاني وزيرجهاد كشاورزي با اشاره به ادامه حضور واسطه‌ها در بازار محصولات كشاورزي معتقد است، امروزه فاصله قيمتي عرضه تا مصرف محصولات كشاورزي 2 تا 4 برابر است، به طوري كه بعضي از محصولات در مزرعه كيلويي 400 تومان خريداري مي‌شود، اما در بازار 2000 تومان به فروش مي‌رسد. به نظر كارشناسان، افزايش حضور دلال‌ها براي خريد محصولات كشاورزي با قيمت ارزان از دلايل اصلي مهاجرت كشاورزان به شهرها است؛ آنها مي‌گويند: خريد محصولات توليدي با قيمت ارزان توسط واسطه‌ها نه تنها سبب كاهش درآمد كشاورزان بلكه عاملي براي مهاجرت آنها به شهرهاي بزرگ شده است. به دنبال مهاجرت كشاورزان به شهرها، آنها نيز به شغل‌هاي كاذب و غيررسمي گرايش پيدا مي‌كنند و اين امر سبب خروج بخشي از نيروي فعال در بخش كشاورزي از فرآيند توليد مي‌شود.


دلال‌ها سر جاي خود هستند

روز گذشته رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره بار گفت: واسطه‌ها در ميادين ميوه و تره بارحضور فعال دارند، اين افراد نه زحمتي كشيده‌اند و نه سرمايه‌گذاري كرده‌اند، در اين رابطه صحبت‌هاي زيادي شده است و مسئولان و تعزيرات به اين موضوع وارد شدند تا مساله را حل كنند، اما همچنان دلال‌ها سر جاي خود هستند و خواسته ما كه خالص فروشي و توقف دريافت پول زير چوبي است محقق نشده است. به گزارش ايلنا، حسين مهاجران درباره وضعيت بازار ميوه با توجه به نزديك شدن به پايان سال بيان داشت: خريد اصلي مردم براي شب عيد سيب و پرتقال است كه با توجه به توليد خوب اين محصولات در سال 94 به نظر نمي‌رسد كه نگراني خاصي در تامين اين محصولات وجود داشته باشد. او در رابطه با قيمت ميوه در 13 روزي كه از بهمن ماه گذشت اظهار داشت: قيمت اين محصولات تا امروز دچار تغيير نشده است و افزايش قيمت در پياز بوده است كه اين محصول در ميدان تره بار به قيمت سه هزار تومان به فروش مي‌رسد.

رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره بار درپاسخ به اين سوال كه با توجه به اينكه پرتقال و سيب در شب عيد سال گذشته افزايش قيمت داشته و آيا امكان دارد امسال نيز تكرار شود بيان داشت: محصول سيب به اندازه كافي ذخيره شده است و اگر قيمت اين محصول از امروز ارزان‌تر نباشد گران‌تر هم نخواهد بود، پرتقال هم ذخيره شده است و با توجه به اينكه تعاوني روستايي هم اقدام به خريد كرده است به نظر مي‌رسد كه بخش خصوصي به دليل عرضه محصول با كيفيت‌تر با بسته بندي‌هاي بهتر به خوبي عمل كند و نيازي به تنظيم بازار براي اين محصول وجود نداشته باشد. او در رابطه با حضور واسطه‌ها در بازار محصولات كشاورزي كه ضربه سنگيني به كشاورزان و مصرف‌كنندگان وارد كرده است بيان داشت: واسطه‌ها در ميادين ميوه‌ها را جابه‌جا مي‌كنندو حضور فعال در ميادين ميوه و تره‌بار دارند، اين افراد نه زحمتي كشيده‌اند و نه سرمايه‌گذاري كرده‌اند، در اين رابطه صحبت‌هاي زيادي شده است و مسئولان و تعزيرات به اين موضوع وارد شدند تا مساله را حل كنند؛ اما همچنان دلال‌ها سر جاي خود هستند و خواسته ما كه خالص فروشي و توقف دريافت پول زير چوبي است محقق نشده است. مهاجران تاكيد كرد: اگر صنف بارفروش نخواهد، حل اين مساله مشكل است و نتيجه كار بازپرس‌ها بي‌نتيجه خواهد بود.
 


آرمان - فريبا نهاوندي

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا