تاثیر صادرات نفت ایران به اروپا بر قیمت نفت

تاثیر صادرات نفت ایران به اروپا بر قیمت نفت

تحلیلگر موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی (IIES) معتقد است که افزایش صادرات نفت ایران به اروپا می‌تواند قیمت نفت را با کاهش روبرو کند. هرچند که این کاهش پایدار نیست و در نهایت قیمت‌ها دوباره به یک نرخ تعادلی بازمی‌گردد.

به گزارش نامه نیوز، محمدصادق جوکار در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، در خصوص تاثیر آغاز فروش نفت ایران به اروپا بر قیمت نفت،‌ گفت: ابتدا باید به دو نکته توجه داشت. افزایش عرضه در شرایط فعلی از سوی عرضه‌کنندگان نفت متعارف یعنی اوپکی‌ها، در نهایت به قیمت نفت فشار می‌آورد. یعنی تفاوتی هم ندارد که مقصد صادرات نفت کجاست بلکه صرف عرضه نفت در بازاری که با مازاد عرضه روبروست،‌ این تاثیر را سبب می‌شود.

وی ادامه داد: در عین حال، نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که افزایش عرضه از سوی کشورهای تولیدکننده نفت متعارف که تولید نفت در آنها با هزینه‌های کمتری صورت می‌گیرد سبب فشار آوردن به کشورهایی می‌شود که با هزینه‌های بالاتری نفت را تولید می‌کنند.

کشورهایی که از صادرات نفت ایران آسیب می‌بینند
جوکار عنوان کرد: باید به این مساله اشاره کرد که افزایش عرضه نفت ایران در اروپا بیشتر از اثری که بر قیمت نفت دارد، اثرات راهبردی در پی دارد. بین سال‌های 2010 تا 2014، روند تولید نفت در آمریکا به سمت تولید داخل حرکت کرد و کشورهای عمده عرضه‌کننده، بازار را به سمت اروپا تغییر دادند. در عین حال، ایران نیز بازار اروپا را هدف قرار داده است و همین مساله سبب می‌شود تا کشورهایی مثل نیجریه و آنگولا که مانند ایران به سمت اروپا حرکت کرده‌اند، آسیب بیشتری ببینند.

تحلیلگر موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی معتقد است که بیشترین آسیبی که از عرضه نفت ایران در اروپا ایجاد می‌شود،‌ برای کشورهای خاورمیانه‌ای اوپک است اما برخی کشورهای غیراوپکی مانند روسیه نیز از این مساله آسیب می‌بینندT چرا که جایگاه ایران در اروپا بهبود می‌یابد و همین مساله برای روسیه خوشایند نیست.

جوکار تاکید کرد: در نهایت باید تاکید کرد که افزایش عرضه فارغ از مقصد، روی قیمت تاثیرگذار است. هرچند که این کاهش ادامه‌دار نیستT چرا که این کاهش قیمت سبب کاهش عرضه تولیدکنندگان نفت نامتعارف شده و در نهایت بازار به سمت تعادل حرکت می‌کند.

برخی نگران جایگاه ایران هستند
وی عنوان کرد: نباید تاثیر صادرات نفت ایران به اروپا را تنها در کاهش قیمت نفت دانست، چرا که تاثیر راهبردی این مساله فراتر از دیگر تاثیرات است. مراودات نفتی ایران با اروپا می‌تواند جایگاه‌ ایران را در میان کشورهای اتحادیه اروپا که صاحب نفوذ بیشتری هستند، بالا ببرد. در حقیقت بعد دیپلماسی فعالیت‌های صادرات نفت می‌تواند برای ایران بالاتر باشد.

به گفته وی، این طور نیست که عربستان و روسیه تنها از بعد اقتصادی نگران صادرات نفت ایران باشند بلکه احساس خطر این کشورها بیشتر به دلیل بالا رفتن جایگاه ایران است. البته این مساله تنها با صادرات 200 هزار بشکه‌ای ایران محقق نمی‌شود و تنها در صورتی که میزان صادرات ایران به صورت چشم‌گیر افزایش یابد،‌ روی تحقق به خود می‌گیرد.

نکته‌ای که جوکار به آن اشاره کرد، مساله تهدید افزایش فعالیت‌های صادراتی نفت ایران برای برخی کشورهاست. وی معتقد است که تنها روسیه و عربستان نگران صادرات نفت ایران نیستند بلکه ونزوئلا هم مانند آمریکا، از افزایش عرضه ایران، آسیب می‌بیند.

برای سهم بیشتر رقابت کنیم
جوکار معتقد است که این فعالیت‌های افزایش صادرات نفت از سوی ایران قابل پیش‌بینی بود، چرا که رقابت در بازار افزایش یافته است و در کنا آن شاهد لغو تحریم‌های ضد ایرانی هستیم.

نکته دیگر مطرح شده در صحبت‌های جوکار، نوع رقابت صورت گرفته در بازار نفت است. وی تاکید کرد که رقابت در بازار نفت هم به صورت افزایش سهم از کلیت بازار است و هم تلاش برای سهم بیشتر از مراودات با کشورهایی که صاحب نفوذ بیشتری هستند که رقابت دوم برای ایران راهبردی‌تر است.

به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس آخرین خبرها، ایران اولین قرارداد فروش نفت خود به اروپا را امضا کرده است. پیش از این برخی کارشناسان تاکید کرده بودند که این مساله می‌تواند قیمت نفت را تا حد زیادی پایین آورد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا