در گفت‌و‌گو با یک نماینده مجلس مطرح شد:

جزئیاتی از بدهی 50 هزار میلیاردی دولت

جزئیاتی از بدهی 50 هزار میلیاردی دولت

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از جزئیات بدهکاری 50 هزار میلیاردی دولت به بانک مرکزی خبر داد.

امروز یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از بدهکاری 50 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک مرکزی بابت تنخواه هدفمندی یارانه‌ها خبر داده بود. غلامرضا مصباحی‌مقدم در ادامه به فارس گفت: پرداخت یارانه سبب افزایش مداوم بدهی دولت به بانک مرکزی شده و از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که اثر پنج برابری بر حجم کل نقدینگی دارد و دولت برای یارانه‌ها کار جدی نکرده و لازم است برای این مسأله‌ برنامه‌ریزی مشخص داشته باشد. در همین رابطه یک عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه هم توضیحاتی داده است.

موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت دهم حدود شش هراز میلیارد تومان از دولت به عنوان تنخواه گرفته بود و آن را برنگرداند. در دولت یازدهم هم مبالغی را از بانک مرکزی به عنوان قرض گرفتند و آن را پرداخت نکردند.

او افزود: اشکال کار در آن است که دولت باید 50 درصد درآمدها را هزینه می‌کرد و دولت با وجود پرداخت 42 هزار میلیارد تومان یارانه در طول سال اما درآمد به مراتب کمتری در این بخش دارد و این موضوع باعث شده که همواره دولت کم آورده و دولت به بانک مرکزی بدهکار شود و طبق گزارش‌ها همین مقداری که آقای مصباحی مقدم اعلام کردند بدهکار است.

او در پاسخ به این سوال که آیا مجلس در این باره پیگیری خواهد کرد؟ گفت: این تخلف‌ها همین یک مورد نیست بلکه صدها قانون دیگر وجود دارد که دولت یا اجرا نمی‌کند یا بد اجرا می‌کند. دولت علنی تخلف دارد.طبق تبصره 20 قرار بود کسانی که نتوانستند ثبت‌نام اینترنتی یارانه انجام دهند از اول فروردین ماه ثبت نام کنند اما دولت این کار را انجام نداد. چند بار هم تذکر دادیم و این تخلات را به قوه قضائیه معرفی کردیم.

ثروتی خاطر نشان کرد: دولت از قوه قضائیه نمی‌ترسد. به این دلیل که قوه قضائیه تخلف‌ها را سریع بررسی نمی‌کند و سالها طول می‌کشد و به همین دلیل خیلی از متخلفان عین خیالشان نیست که قوه قضائیه وجود دارد و نگران آن نیستند و نادیده می‌گیرند و باید قوه قضائیه کاری کند که ابهتش حفظ شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، ثروتی تاکید کرد: ما در دولت قبل هم چند تخلف گزارش دادیم اما اجرایی صورت نگرفته است و اصلا مطرح نشد. آقای نوبخت بی‌توجه است و اصلا برای او اهمیتی ندارد که مجلس تخلفی را گزارش می‌دهد.

او تصریح کرد: دولت بیش از 50 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است، همچنین بدهکاری به سازمان تامین اجتماعی دارد و وقتی می‌پرسیم چرا این بدهی‌ها را پرداخت نمی‌کنید می گویند به علت وضع اقتصادی کشور است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا