دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت:

برنامه ششم توسعه نفوذ را در کشور قانونی می‌کند

برنامه ششم توسعه نفوذ را در کشور قانونی می‌کند

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت گفت: تدوین برنامه ششم توسعه با سال دهم گفتمان‌سازی درباره‌ی مسئله الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت تلاقی پیدا کرده است و این مسئله برنامه توسعه را در شرایط ویژه‌ای قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "علی کشوری"، در نشست خبری مغایرت‌های برنامه ششم توسعه با الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی گفت: محور اول نقدها به برنامه ششم توسعه این است که این برنامه با الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت تطابق ندارد؛ با وجود اینکه قانون در ماده ی اول برنامه پنجم و بند اول ماده ی ٦٨ دولت را موظف به پیروی از الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت کرده است.

وی همچنین افزود: تعارض این برنامه با اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی از مشکلات دیگر این برنامه است.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نقدهای شکلی را نوع سوم اشکالات برنامه ششم توسعه دانست و گفت: نوع اشکالات این است که در مواردی صدر و ذیل این لایحه با هم تعارض دارد.

کشوری با بیان ماده ی ٢٦ که مربوط به تقویت نهاد خانواده است، تصریح کرد: در این زمینه عدالت جنسیتی که یک شعار فمنیستی است مطرح شده در صورتی‌که این ها با هم ارتباطی ندارند.

علی کشوری با اشاره به بند دوم ماده ١٤ که بحث بازگشایی شعب دانشگاه‌های معتبر بین المللی در ایران است، اشکال پنجم این برنامه را اینگونه مطرح کرد که این برنامه نفوذ در کشور را قانونی می‌کند زیرا منجر به این می‌شود که نخبگان ما را راحت‌تر شناسایی کنند.

وی در ادامه افزود: انتظار داشتیم که مفاد سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را در این برنامه منعکس کنیم ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

او با اشاره به ماده ی ٧٥ سیاست‌های ابلاغی که بر مسئله تحول در آموزش و پرورش با تاکید بر دوران کودکی و نوجوانی است، گفت: ما فقط یک ماده در برنامه توسعه در این راستا داریم که آن هم به حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش پرداخته است.

کشوری گفت: اگر مجلس این برنامه را تصویب کند، ما یک ماده واحده تحت عنوان تثبیت زاویه دید الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی که شامل ٧ حکم است را آماده کرده‌ایم که در آن به صورت واضح به تفاوت‌های توسعه غربی و توسعه اسلامی اشاره شده است.

وی تاکید کرد که در وضعیت پسابرجام با ٤ نوع نفوذ روبه‌رو هستیم: نفوذ امنیتی، نفوذ سیاسی، نفوذ فرهنگی و نفوذ اقتصادی و در ادامه افزود که استفاده از مکاتب غربی و عدم توجه به الگوی پیشرفت اسلامی مصداق نفوذ فکری و فرهنگی است.

وی همچنین گفت: اینکه دولت می‌خواهد با نظام بین المللی به سازگاری برسد و فواید اقتصادی به دست آورد، خود این نفوذ خطرناک نتیجه سیاست خارجی توسعه‌گرایی هست که دولت به آن معتقد است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا