ضرر چند میلیون دلاری ایرلاین‌های خلیج فارس از تنش دیپلماتیک

ضرر چند میلیون دلاری ایرلاین‌های خلیج فارس از تنش دیپلماتیک

رویترز در گزارشی به نقل از منابع هواپیمایی منطقه خلیج فارس گزارش داد تنشهای دیپلماتیک باعث شده شرکتهای هواپیمایی در عربستان سعودی، ایران و بحرین در زمانی که هر سه کشور با پیامدهای اقتصادی کاهش قیمت نفت روبرو هستند، میلیونها دلار در درآمد ضرر کنند.

به گزارش ایسنا، پروازهایی که حاجیان را به اماکن مقدس اسلام در عربستان حمل می‌کردند یکی از مسیرهایی هستند که به دلیل تیرگی روابط دیپلماتیک میان ایران و دو کشور عربی حاشیه خلیج فارس متوقف شده اند.

ضرر قابل توجه در درآمد ایرلاینها را که پیش از این به دنبال یافتن منابع جدید برای تامین توسعه ناوگانشان بودند، تحت فشار قرار داده است.

در شرایطی که شرکتهای هواپیمایی برای اجتناب از پرواز بر فراز مناطق جنگی منطقه ای، مسیرهای طولانی‌تری را انتخاب کرده و هزینه‌های سوختشان بالاتر رفته است، کمتر شدن درآمد ممکن است آنها را ناچار کند به بازارهای اوراق قرضه روی آورده یا از سرمایه گذاری خارجی استفاده کنند.

شرکت هواپیمایی دولتی "السعودیه" در حال اجرای برنامه نوسازی و توسعه ناوگان خود از 157 به 200 هواپیما در چهار سال آینده است. این شرکت هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد برای تامین مالی این برنامه توسعه، اوراق قرضه ای به ارزش پنج میلیارد ریال معادل 1.33 میلیارد دلار منتشر کند.

کویت هم ناچار شده است دوباره به سراغ برنامه خصوصی سازی شرکت ضررده کویت ایرویز برود.

فشار بیشتر بر درآمد شرکتهای هواپیمایی منطقه خلیج فارس در پی قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران حاصل شده است. بحرین هم به سرعت اقدام مشابه عربستان را دنبال کرد. در نتیجه شرکت "گلف ایر" بحرین 16 پرواز در هفته به ایران را متوقف کرد.

ماهر المسلم، مدیرعامل "گلف ایر" هفته گذشته در نمایشگاه هوایی بحرین اظهار کرد: ایران بازار بزرگی برای ما است و امیدوارم که بتوانیم از دست دادن این بازار را در جای دیگری جبران کنیم.

در نمایشگاه هوایی بحرین "گلف ایر" برای 19 ایرباس جدید سفارش داد و سفارش 16 هواپیمای بویینگ را ارتقا داد اما رقم مذکور کمتر از 50 هواپیمای اعلام شده در اکتبر بود.

به گفته منابع هواپیمایی، حدود 150 پرواز مستقیم میان ایران و عربستان که هزاران زائر را جابجا می‌کردند، در نتیجه قطع روابط دیپلمایتک، متوقف شده اند.

آمارهای هوایی عربستان نشان می‌دهد شرکت "السعودیه" در سال گذشته 350 هزار زائر ایرانی را جابجا کرده است .

در حالیکه شرکت "السعودیه" درآمد حاصل از پروازهای حجاج را که عمدا با هواپیمای چارتری انجام می‌گیرد، فاش نکرده است اما یک اپراتور چارتر در تماس با رویترز اظهار کرد سود بلیت مسیر تهران به جده حدود 550 دلار است و با در نظرگرفتن این مبلغ، درآمد شرکت "السعودیه" از 3500 مسافر به 192.5 میلیون دلار بالغ شده است.

به گفته پل بایرن، مدیرعامل "فلای ناس"، این شرکت هواپیمایی ارزان قیمت برای جابجایی حدود 100 هزار مسافر از ایران برای سال 2016 مجوز گرفته بود اما این برنامه لغو شده است که بر اساس برآورد "فلای ناس" از متوسط کرایه، به معنای حدود 62 میلیون دلار ضرر در درآمد است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا