معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خبر داد

اختصاص 200 میلیارد تومان برای ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین شهری

اختصاص 200 میلیارد تومان برای ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین شهری

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: دولت یازدهم در سال آینده برنامه جامع ساماندهی مناطق حاشیه‌شهر را در دستور کار خود دارد و بدین منظور 200 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خراسان، محمدرضا واعظ مهدوی امروز - 10 بهمن ماه - در مراسم رونمایی از برنامه تحول بهداشت در مناطق حاشیه‌نشین مجموع کشور که در فرهنگسرای خادم‌الشریعه مشهد برگزار شد، با بیان اینکه متاسفانه امروزه، حاشیه‌نشینی یک برچسب شده است، عنوان کرد: حقوق شهروندی حاشیه‌نشینان رعایت نمی‌شود و همه افراد در برابر حاشیه‌نشینان مسوول هستند که توجه به حاشیه‌نشینی توجه به تحقق حقوق شهروندی همگانی است.

وی با بیان اینکه مسوولان وزارت بهداشت دغدغه مردم را دارند، اظهار کرد: خوشبختانه در این وزارتخانه مسائل مردم در اولویت قرار دارد و پوشش 11 میلیون نفری جمعیت حاشیه کلان‌شهرها مهم‌ترین مصداق کمک وزارت بهداشت به مردم است.

واعظ مهدوی با اشاره به دلایل ایجاد حاشیه شهرها عنوان کرد: تمرکز امکانات اقتصادی، مزیت‌های اجتماعی در نقاط مرکزی، تمرکز سرمایه، امید به درآمد بیشتر و ... از دلایل مهاجرت افراد به حاشیه کلان‌شهرها است.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: در حال حاضر حاشیه‌نشینی مشکل تمام شهرها است و افرادی که در حاشیه ساکن شده‌اند هیچ تقصیری ندارند.

واعظ با بیان اینکه با رعایت برخی از نکات حاشیه‌نشینی کمتر می‌شود، گفت: توانمندسازی مناطق روستایی،‌ توجه به نقاط مبداء و توجه به بحث پیشگیری از جمله این نکات است.

وی تصریح کرد: ارائه خدمات هیچ ربطی به مسائل امنیتی و سیاسی ندارد و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند آموزش حق تمام افراد است و ملاحظات سیاسی و امنیتی جایی در آموزش ندارد؛ حاشیه‌نشینان بالاترین سرانه فضای فرهنگی و مذهبی را در اختیار دارند.

حمیدرضا بهرامی - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد - نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: تا پیش از آغاز برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت کمبود پزشک در مراکز متولی برنامه پزشک خانواده بیش از 38 درصد بود که با اجرای این برنامه در حال حاضر تمام مراکز زیر پوشش دارای پزشک بوده و کمبود پزشک در مراکزی که دو تا سه پزشک نیاز دارند به کمتر از شش درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر خدمات فعال بهداشتی در مناطق حاشیه شهر در قالب هشت پهنه و 66 محله ارائه می شود و تعداد مراکز سلامت از 26 مرکز به 41 مرکز و 78 پایگاه سلامت افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: پیش از اجرای برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت در مناطق شهری و حاشیه شهرها خدمات به صورت نیمه فعال به جمعیت زیر پوشش ارائه می‌شد، اما درحال حاضر خدمات با رویکرد فعال و در قالب 12بسته ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرایی شده است.

بهرامی با اشاره به جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفر حاشیه‌نشین مشهد که بیشترین میزان حاشیه‌نشینی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: عملیات سرشماری ساکنان این مناطق با همکاری دستگاه‌های مرتبط در کمتر از دو ماه بدون هیچ مشکلی انجام و ابتدای امسال این برنامه در حاشیه مشهد به عنوان نخستین دانشگاه در سطح کشور به اجرا درآمد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بر اساس برنامه جهانی تا پایان سال 2016 تمام کشورها باید برنامه پوشش سلامت برای همگان با محوریت ارائه خدمات جامع با رویکرد پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر و حفاظت مالی از بیماران را به اجرا درآورند، تصریح کرد: این برنامه با حمایت مسوولان زودتر از برنامه جهانی در قالب برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت اجرایی شد.

بهرامی ادامه داد: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت تغییرات اساسی در ارائه خدمات بهداشتی به ساکنان مناطق روستایی و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر در قالب برنامه پزشک خانواده و ارائه خدمات فعال در مناطق شهری و حاشیه شهرها ایجاد شد.

بهرامی بیان اینکه حدود پنج سال بود که مکمل‌های دارویی به گروه‌های هدف توزیع نمی‌شد، ادامه داد: با اجرای این برنامه مکمل‌های موردنیاز تامین و به گروه‌های آسیب‌پذیر در مناطق روستایی و حاشیه شهرها ارائه می‌شود.

وی با اشاره به تعداد نیروهای خدمتی در مناطق حاشیه شهر مشهد که بیش از اجرای این برنامه 344 نفر بودند، عنوان کرد: در حال حاضر این تعداد به 600 نیرو افزایش یافته که خدمات فعال سلامت و مراقبت‌های بهداشتی را به تمام گروه‌های سنی ارائه می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: هدف نهایی اجرای این برنامه این است که حداقل 70 تا 75 درصد از جمعیت هدف از خدمات فعال سلامت بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برنامه تحول نظام سلامت در مناطق حاشیه شهر مشهد و 10 نقطه شهری شامل چناران، فریمان، تایباد، بردسکن، درگز، گلبهار، خواف، کاشمر و قوچان اجرایی شده است که امیدواریم بتوانیم این برنامه را تا پایان امسال در بخشی از مرکز شهر مشهد اجرا کنیم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا