در نشست تعیین مزد با حضور نمایندگان وزرای اقتصاد و صنعت چه گذشت؟

تعیین بی سرانجام مزد کارگران در سال 1395

تعیین بی سرانجام مزد کارگران در سال 1395

با وجود اینکه کمتر از دو ماه دیگر به پایان سال 1394 باقی نمانده اما هنوز هم نرخ تعیین دستمزد کارگران در سال 1395 تعیین نشده است

به گزارش صدای اقتصاد با وجود اینکه کمتر از دو ماه دیگر به پایان سال 1394 باقی نمانده اما هنوز هم نرخ تعیین دستمزد کارگران در سال 1395 تعیین نشده است. اما در نشست کمیته تعیین مزد این بار، نمایندگان وزرای اقتصاد، معدن و تجارت در کنار سازمان تامین اجتماعی نیز حضور داشتند اما خبری از گزارش سبد معیشت نماینده کارفرماها نبود و این جلسه همانند جلسه های پیشین خود بی نتیجه باقی ماند. این در حالی است که در این نشست پس از چند جلسه غیبت، نماینده کارفرمایی حضور داشت. حضوری که حتی پس از این همه غیبت هیچ نتیجه ای در پی نداشت.

با این حال طبق گفته برخی از اعضای شورای عالی کار از پایان این ماه و از روزهای ابتدایی اسفند نشست‌های رسمی شورای عالی کار برای تعیین حداقل مزد کارگران برگزار می‌شود. در همین خصوص نیز علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است که حداقل دستمزد سال 95، بیش از نرخ تورم خواهد بود و در نشست شورای عالی کار مدافع حقوق کارگران هستم.

فرامرز توفیقی، عضو شورای عالی کار در حاشیه این جلسه عنوان کرد: قرار بود نماینده کارفرمایی گزارش هزینه‌های مربوط به تأمین هزینه‌های سبد معیشتی کارگران را طبق تبصره دوم ماده 41 قانون کار ارائه کند که به دلیل آماده نبودن به جلسه بعد موکول شد. در ادامه این گزارش به جزییات این نشست اشاره شده است.

موضوع اظهارنظر
تامین هزینه مسکن

برای تأمین هزینه مسکن طبق قانون،کارفرمایان موظف هستند تا برای کارمندان و کارگران خود محلی برای زندگی آنان فراهم کنند که ما این مورد را نمی‌خواهیم، چون امکان تهیه آن وجود ندارد.

آموزش رایگان

هزینه‌هایی که درباره مسکن کارگران بحث می‌شود تنها مربوط به اجاره، اقساط بانکی و یا نگهداری می‌شود و در کنار آن با وجود تأکید قانون برای ارائه آموزش‌های رایگان، اما این موضوع هم عملاً به دلیل دریافت هزینه توسط مدارس منتفی است.

افزایش دستمزد تا سقف 20 درصد

دولت قصد دارد تا برای بازنشستگان و کارمندانی که زیر یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق می‌گیرند، افزایش 12 درصدی اعمال نکند و ملاک عمل تا سقف 20 درصد افزایش باشد.

پایین ترین مزدبگیران چه کنند؟ برای عدالت‌محوری و ایجاد یک تعادل در رابطه با حقوق دریافتی شاغلان کشور باید حداقل‌های دریافتی کارگران هم متناسب با سایر شاغلان تعیین شود؛ چراکه این قشر با وجود کار زیاد از دستمزد پایینی برخوردار هستند.
تعیین مزد همگام با نرخ تورم

کم‌ترین میزان هزینه‌های مربوط به تأمین سبد معیشتی کارگران را در نظر می‌گیریم و اگر این میزان پرداخت شود، قطعاً پرداختی‌ها بیش از آن چیزی خواهد بود که تورم بانک مرکزی آن را نشان می‌دهد.

سفره کارگران فعلاً مبنا برای هر کارگر رساندن 2275 کیلوکالری در هر روز است که با تقسیم‌بندی آن میان مواد غذایی، هزینه آن طبق آمارهای بانک مرکزی استخراج خواهد شد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا