رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران

کاهش درآمدهای ارزی دولت، بزرگترین نگرانی حال حاضر است

کاهش درآمدهای ارزی دولت، بزرگترین نگرانی حال حاضر است

رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران بر این باور است که بعد از کاهش قیمت جهانی نفت، بزرگترین نگرانی فعلی کاهش درآمدها ارزی دولت است.

به گزارش صدای اقتصاد تک نرخی شدن ارز، موضوعی است که بارها از سوی اقتصاددانان و فعالان اقتصادی به دولت و بانک مرکزی پیشنهاد داده شده است. پیشنهادی که هر بار مورد توجه رییس بانک مرکزی قرار گرفت و خبر از عملیاتی شدن آن داد اما راه به جای نبرد. اما در تازه ترین وعده ای که ولی الله سیف در جمع فعالان اقتصادی داد، قرار بر این شده که ارز تا 6 ماه اینده یعنی تا تیر ماه سال 1395 تک نرخی شود. وعده ای که فعالان اقتصادی همواره از پان استقبال کرده اند و آن را یکی از مهمترین مشکلات نظام پولی و مالی دانسته اند. علی سنگینیان بر این باور است که اظهارات سیف مبنی بر واحد کردن قیمت ارز بسیار خبر خوبی برای فعالن اقتصادی است اما در این میان نیز نگرانی های هم وجود دارد. نگرانی های که از دیدگاه رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران از کاهش درآمدهای ارزی دولت نشات می گیرد.

سنگینیان در گفت وگو با «صدای اقتصاد» با اشاره به اجرایی شدن این طرح گفت: این موضوع که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده که نرخ ارز تا 6 ماه آینده تک نرخی خواهد شد، خبر بسیار خوبی برای فعالان اقتصادی است.

او درخصوص اینکه آیا این وعده تا شش ماه آینده محقق خواهد شد یا نه اظهار کرد: از نظر زمان اجرا شرایط بهتری برای تحقق تک نرخی کردن ارز وجود دارد تا قبل از زمانی که تحریم های بین المللی به قوت خود باقی بود. به هر حال با اجرایی شدن برجام دست دولت برای عملیاتی کردن طرح های مدنظرش بازتر است.

رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران خاطر افزود: چرا که در دوران پسابرجام هم مبادلات تجاری به راحتی امکان پذیر است و هم انتقال منابع ارزی به داخل کشور راحت تر رخ خواهد داد. این موراد از نظر بستر اجرایی شرایط بهتری برای عملیاتی کردن تک نرخی کردن ارز، موضوعی که سال هاست قرار است انجام شود، فراهم می کند.

او تصریح کرد: اما درمیان تمام محاسناتی که در اجرایی کردن این طرح وجود دارد، نگرانی های نیز وجود دارد. کاهش درآمدهای ارزی دولت یکی از نگرانی های است که باید از آن نام برد.

سنگینیان افزود: با توجه به کاهش قیمت نفت تنها نگرانی که می تواند در شرایط و فضای فعلی وجود داشته باشد، کاهش درآمدهای ارزی دولت است. این امر ممکن است که کنترل روند بازار ارز را  برای بانک مرکزی کمی سخت کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا