در گفتگو با مهر اعلام شد؛

جزئیات آزادسازی صادرات میعانات گازی/ کره مشتری گاز ایران شد

جزئیات آزادسازی صادرات میعانات گازی/ کره مشتری گاز ایران شد

یک مقام مسئول با اشاره به رفع محدودیت‌های پیش روی صادرات میعانات گازی ایران، گفت: اولین محموله یک میلیون تنی میعانات گازی دو فاز پارس جنوبی به کره جنوبی صادر می‌شود.

حسن بویری در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت صادرات میعانات گازی دو فاز جدید پارس جنوبی، گفت: از سال گذشته تاکنون بیش از یک میلیون بشکه میعانات گازی در فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی تولید شده است.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه هم اکنون مشکلات و محدودیت‌های صادرات میعانات گازی تولیدی فازهای پارس جنوبی برطرف شده است، تصریح کرد: براین اساس، اولین محموله میعانات گازی فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی به زودی به کره جنوبی صادر می‌شود.

مجری فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی با اشاره به افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی میعانات گازی در این فاز مشترک، اظهار داشت: کشتی حامل میعانات گازی فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی به زودی در پایانه گاز عسلویه پهلوگیری و بارگیری خواهد کرد.

به گزارش مهر، بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی هر چند منجر به افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی و میعانات گازی در کشور شده اما پیشی گرفتن عرضه از تقاضا و اوضاع آشفته بازار نفت، وضعیت صادرات میعانات گازی کشور را بحرانی کرده است.

شرایط ویژه در صادرات میعانات گازی و افزایش ذخیره‌سازی این محصول حتی مورد تایید مسئولان شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته به طوری‌که سیدمحسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت نفت اخیرا در گفتگویی با سایت وزارت نفت با بیان اینکه هم اکنون میزان قابل توجهی از میعانات گازی ایران هم اکنون روی آب وجود دارد که بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها به فروش می‌رسد، گفته است: مذاکره درباره فروش این میزان میعانات گازی هم اکنون در حال انجام است و برخی گفتگوها نیز در آستانه امضای قرارداد است.

از سوی دیگر براساس برآوردهایی که توسط برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی انجام شده، هم اکنون حجم میعانات گازی ذخیره سازی شده ایران بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون بشکه تخمین زده می شود.

همزمان با مشکلات متعدد پیش روی فروش و صادرات میعانات گازی کشور، برخی از مقامات نفتی از فروکش کردن خطر توقف تولید گاز در فازهای پارس جنوبی به دلیل تکمیل مخازن ذخیره‌سازی این محصول در عسلویه خبر می‌دهند.

سیدپیروز موسوی با اشاره به ثبت یک رکورد جدید به منظور صادرات میعانات گازی ایران، گفت: برای نخستین بار امکان پهلوگیری و بارگیری برای سه فروند کشتی نفتکش برای صادرات میعانات گازی در پایانه گاز عسلویه فراهم شد.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اعلام اینکه به منظور جلوگیری از تاخیر در بارگیری کشتی‌های نفتکش و تحمیل هزینه دموراژ و همچنین اختلال در تولید گاز کشور، خاطرنشان کرد: با وجود شرایط جوی نامساعد در خلیج فارس امکان پهلوگیری همزمان سه کشتی نفتکش فراهم شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا