«ظریف» اقتصاد از نگاه علی نقی مشایخی؟

«ظریف» اقتصاد از نگاه علی نقی مشایخی؟

علی نقی مشایخی می‌گوید: برای حل مشکلات اقتصادی باید در این حوزه هم مانند مساله هسته‌ای اجماعی در سطوح بالای حاکمیت ایجاد شود. وگرنه افرادی مانند ظریف در اقتصاد ایران بسیار وجود دارد. افرادی مانند مسعود نیلی که می‌توانند «ظریف» اقتصاد باشند.

 توفیق مذاکرات هسته‌ای و نتیجه‌بخش شدن مذاکرات سبب شد این سوال از جانب افرادی مانند مهدی بهکیش و موسی غنی‌نژاد، کارشناسان اقتصادی مطرح شود که آیا ورود فردی با مشخصات محمدجواد ظریف به عرصه اقتصاد می‌تواند سبب شود فردی در راس تصمیمات اقتصادی قرار بگیرد که به پشتوانه رئیس‌جمهوری، مردم و مقامات دیگر کشور را قانع کند که با توجه به شرایط داخلی و بین‌المللی باید چه اصلاحات اقتصادی اعمال شود؟ اما سوال دیگر این است که آیا از میان چهره‌های فعلی می‌توان فردی را به عنوان ظریف اقتصاد ایران پیشنهاد داد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، علی‌نقی مشایخی، اقتصاددان در این خصوص گفت: درست است که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جریان مذاکرات کار خود را به نحو احسنت انجام دادند، اما مساله این است که این تیم و چنین افرادی پیش از این هم در عرصه سیاست وجود داشتند اما چه می‌شود که در یک دوره خاص این تیم می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را به انجام برساند؟ مشایخی خود پاسخ این سوال را می‌دهد و می‌گوید: اجماع هسته‌ای اجماعی در سطوح ملی و در سطح حاکمیت بود. یعنی کلیت نظام به این نتیجه رسید که باید این پرونده حل و فصل شودو شد.

این استاد اقتصاد گفت: در عرصه اقتصاد هم ما افراد توانمند بسیاری داریم؛ مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور یا مجمدعلی نجفی از جمله چهره‌هایی هستند که هم سابقه درخشانی دارند و هم، اکنون در یک تیم اقتصادی مشغول فعالیتند. اما مساله این است که هم دولت و هم مهمتر از آن حاکمیت باید در خصوص اقتصاد به یک نظر کلی برسند و انسجامی در کل نظام ایجاد شود.

اما مشایخی به مساله ساختار هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در کنار افراد، ساختار فعالیت افراد هم باید ایجاد شود. چون ساختار مهم‌تر از افراد است. می‌توان ظریف اقتصاد ایران را یافت و فردی را به ابن عنوان معرفی کرد، اما مهمتر از فرد ساختاری است که باید آماده شود تا بتوان تغییرات و اصلاحات اقتصادی را در آن به نتیجه رساند.

پیش از این داود سوری، اقتصاددان هم مسعود نیلی را به‌عنوان ظریف اقتصاد معرفی کرده بود. علی میرزاخانی، سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد مسعود نیلی، عباس آخوندی و محسن جلالپور را پیشنهاد داده بود. مهدی بهکیش هم در گروه تلگرام، نام محمد نهاوندیان را به لیست سه نفره میرزاخانی اضافه کرده بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا