مهمترین مشکل بنادر کشور از نگاه پروا سلطانی

مهمترین مشکل بنادر کشور از نگاه پروا سلطانی

گروه معادن >سنگ آهن - عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران درباره وضعیت بنادر ایران اظهار کرد: مهم‌ترین مشکلی که در این بخش وجود دارد این است که بنادر ایران سال‌هاست لایروبی و بازسازی نشده‌اند، در نتیجه امکان پهلوگیری برای کشتی‌هایی با ظرفیت بالا وجود ندارد.

به گزارش ماین نیوز، به گفته سلطانی، در حال حاضر اغلب کشتی‌هایی با ظرفیت ۷۰هزار تن امکان پهلوگیری در بنادر ایران را دارند. وی ادامه داد: در واقع امکانات جدید از گذشته تا به امروز در بنادر ایران ایجاد نشده و اسکله‌های متفاوتی ساخته نشده‌اند. با افزایش ترافیک در بنادر کشتی‌ها مجبورند مدتی در لنگرها منتظر مانده تا زمان تخلیه بار یا بارگیری آنها فرا رسد.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر این است که، اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ۱۰درصد حق پرچم (برای کشتی‌هایی که پرچم ایران را ندارند) را علاوه بر کرایه حملی که صاحب کالا به کشتی پرداخت می‌کند، دریافت می‌کند. اما نکته مهم این است که چرا حق پرچم باید به اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که ارتباطی با بنادر ندارد داده شود که در نهایت منجر به افزایش هزینه حمل کالا می‌شود.

حق توقف، تمایل صاحبان کشتی را کاهش می‌دهد

سلطانی با بیان اینکه حقوق و عوارضی که از کشتی‌های ایران اخذ می‌شود با استانداردهای بین‌المللی اختلاف داشته و بسیار گران است، گفت: درحالی که امکانات و تجهیزات موجود در بنادر کشورهای دیگر بسیار مجهز و بروزتر از ایران است اما میزان حقوق و عوارضی که در بنادر ایران دریافت می‌شود بسیار بیشتر از رقم‌های جهانی است.

سلطانی در پاسخ به این سوال که، نبود زیرساخت‌های اصلی در بنادر ایران چه تاثیری بر افزایش روابط فعالان معدنی ایران با شرکت‌های معدنی جهان خواهد داشت، اظهار کرد: زمانی که رونق اقتصادی ایجاد می‌شود بدون شک بنادر نیز شلوغ شده و به دنبال آن رفت‌وآمد کشتی‌ها نیز بیشتر خواهد شد. اما متاسفانه نبود زیرساخت‌های اصلی در بنادر و وجود مشکلات یادشده می‌تواند هزینه زیادی را به صاحبان کالا تحمیل کند. نخستین اتفاقی که در این زمان رخ خواهد داد، موضوع حق توقف است. در واقع کشتی‌ها مبلغی را به عنوان حق توقف دریافت کرده تا زمان پهلوگیری آنها فرارسد. حق توقف می‌تواند هزینه حمل را افزایش دهد. از سویی دیگر برخی صاحبان کشتی ترجیح می‌دهند به جای پرداخت حق توقف در مسیر دیگر بار جابه‌جا کنند، این موضوع باعث افزایش کرایه حمل، کاهش قدرت رقابت صاحبان محصولات معدنی و افزایش قیمت تمام شده خواهد شد. در واقع حق توقف می‌تواند از علاقه کشتی‌های دیگر برای پهلوگیری در بنادر ایران بکاهد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا