پیش‌بینی ورود شاخص‌بورس به فاز استراحت

پیش‌بینی ورود شاخص‌بورس به فاز استراحت

یک کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد که این بازار تا چند روز آینده با توجه به حجم بالای شاخص‌ها استراحتی داشته باشد.

هاشم باروتی، عنوان کرد: آن چه که برای دولت اهمیت دارد بحث خروج از رکود است. از طرف دیگر به دلیل آنکه انتخابات اسفند ماه را در پیش داریم دولت باید بتواند به لحاظ اقتصادی حرکت‌هایی انجام دهد اما اگر نتواند پیش زمینه‌های خروج از رکود و چشم اندازهای آن را ترسیم کند ممکن است دولت آینده فرصت را به رقبای خود واگذار کند. برای حل این مسائل دولت تا اسفند ماه ناچار است مقداری از سیاست‌های انقباضی خود را به سمت سیاست‌های انبساطی بکشاند، در مجموع ممکن است بازار تا چند روز آینده با توجه به حجم بالای شاخص‌ها استراحتی داشته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، باروتی افزود: اما بنا به دلایل سیاسی که گفته شد این انتظار می‌رود که دولت در عرصه اقتصادی شاخص‌های اقتصادی را بهبود دهد و برای اینکه بتواند با رقبای خود رقابت جدی‌تری داشته باشد ناچار است شاخص‌ها را مقداری مثبت نشان دهد. در عین حال طرفداران دولت اگر نتوانند مجلس آتی را از آن خود کنند این امکان وجود دارد دولت یازدهم در دوره بعدی با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا رشد بورس به جایی خواهد رسید که سهامداران متضرر شده خسارات خود را جبران کنند؟ بیان کرد: این موضوع به چند عامل بستگی دارد؛ سهامدارانی که در این شرایط متضرر شدند اگر از اعتبارات بانکی استفاده کرده باشند به دلیل آنکه از اهرم‌ها استفاده کردند مقداری با پوشاندن ضرر و زیان خود دچار مشکل خواهند شد اما افرادی که تا به امروز سهام خود را نگه داشتند و فروشی نداشتند و آنها را حفظ کردند اوضاع بهتری نسبت به قبل را تجربه خواهند کرد و می‌توانند سهام خود را که با طغیان رو‌به‌رو شده بود جبران کنند.

باروتی در ارتباط با ورود سرمایه‌گذاران خارجی در پسابرجام بیان کرد: بحث سرمایه‌گذاران خارجی پیچیده‌تر از مباحث مسائل داخلی کشور است. ما در رابطه با ورود سرمایه‌گذاران خارجی در ابتدا باید ببینیم آیا سرمایه‌گذاران خارجی و از طرفی سیاست‌گذاران داخلی ما امکان کاهش ریسک سیستماتیک سرمایه‌گذاری در داخل کشور را دارند یا خیر؟

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: ما دو نوع ریسک داریم؛ یکی ریسک داخلی و دیگری ریسک خارجی. در حال حاضر با توجه به تنش‌هایی که در منطقه وجود دارد و اینکه ایران ثابت کرده امن‌ترین کشور در خاورمیانه است و حتی نسبت به کشورهای اروپایی مانند پاریس امن‌تر بوده، این مسائل از چشم سرمایه‌گذاران خارجی پوشیده نیست.

باروتی اظهار کرد: ما اگر بخواهیم جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم باید در ابتدا زیرساخت‌های مورد نیاز را فراهم کنیم که یکی از این زیر ساخت‌ها وصل شدن به بازارهای جهانی است. از طرف دیگر سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال آن هستند پولی که در داخل کشور وارد می‌کنند دچار ریسک نشود. این اطمینان خاطر باید برای سرمایه‌گذار از سمت دولت به وجود آید.

او عنوان کرد: مساله بعدی که باید به آن توجه کرد بحث ساختارهاست. اگر ایران بتواند ساختارهای قابل درکی را برای کل دنیا و کشورهای پیش رفته به وجود آورد و تدابیر لازم را در رابطه با بحث سرمایه‌گذاران خارجی و نحوه شکل و کار آن را مهیا کند مطمئنا سرمایه‌گذاران خارجی به این سمت جذب خواهند شد.

باروتی در پایان این گفت‌وگوی تاکید کرد: در غیر این صورت بحران‌های زیادی به لحاظ جذب سرمایه‌گذاری خارجی خواهیم داشت که عملا بخش خصوصی ما قادر به رفع آنها نیست و دولت باید بتواند با تقویت بخش خصوصی این اطمینان خاطر را در سرمایه گذاران به وجود آورد تا آنها پول‌های خود را برای سرمایه‌گذاری در ایران وارد کنند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا