بودجه بدون کسری است/جزییات افزایش حقوق بازنشستگان ،پاداش پایان خدمت و فوق العاده شغل کارمندان

بودجه بدون کسری است/جزییات افزایش حقوق بازنشستگان ،پاداش پایان خدمت و فوق العاده شغل کارمندان

اقتصاد > اقتصاد کلان - معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور اعلام کرد که لایحه بودجه سال ۹۵ بدون کسری بودجه خواهد بودو منابع و مصارف بودجه 1395 تراز است.

به گزارش خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت امروز در نشست خبری با خبرنگاران با تشریح جزییات لایحه بودجه سال 95 کل گفت: بودجه سال آینده با فرض رفع تحریم‌ها ارائه شده است و در زمان خوبی این بودجه تقدیم مجلس شد.

او افزود: برنامه و بودجه را آماده کرده بودیم، اما با توجه به اینکه بر اساس فضای پساتحریم تدوین شده بود، مصلحت دیدیم بعد از اجرایی شدن برجام آن را ارائه کنیم، اگرچه چه تدوین همزمان برنامه و بودجه موجب اندکی تاخیر در ارائه شد، ولی وقتی که لوایح بر فرض لغو تحریم بود زیبنده نبود که در مجلس از رئیس جمهور درباره ارقامی نظیر صادرات 2.350 میلیون بشکه نفت سوال می‌شد و پاسخ ما به اجرایی شدن برجام گره می خورد.

قیمت حامل های انرژی

نوبخت گفت: دولت فعلا هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده در قالب قانون هدفمندی یارانه‌ها ندارد.

او درباره‌ چرایی عدم ارائه جزییات تبصره هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه و همچنین تصمیم دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی با توجه به ثابت ماندن میزان منابع و مصارف اظهار داشت: قرار است قانون هدفمندی یارانه‌ها در چارچوب سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و آنچه در برنامه ششم توسعه تدوین شده اجرایی شود.

سخنگوی دولت عنوان کرد: برای منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده سقف 48 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است و فعلا هدف ما استمرار به وضع موجود است و می‌خواهیم به سمت تولید، اشتغال و حمایت از بخش‌های مورد نظر پیش برویم، اما باید برای تعیین جزئیات بیشتر مصوبه مجلس را دریافت کرده و براساس آن آیین‌نامه‌های لازم را تدوین کنیم.

به گفته وی میزان پرداخت یارانه‌های نقدی در سال آینده 45 هزار و 500 تومان به مانند سال جاری خواهد بود.

پاداش بازنشستگان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین با اشاره به اینکه اعتبار 4500 میلیارد تومانی برای سال بعد برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان در نظر گرفته شده است، گفت: پاداش خدمت بازنشستگان که در سال ۹۴ صفر بوده است، در لایحه بودجه سال ۹۵، ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و پیش بینی کرده ایم که اگر بیش از این رقم هم نیاز به پرداخت پاداش باشد از طریق جابه جایی ۱۰ درصدی از محل اعتبارات مبلغی به آن اضافه شود تا به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

وی افزود: پیشنهاد دادیم تا حقوق بازنشستگانی که زیر یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق می‌گیرند نسبت به سایر بازنشستگان درصد بیشتری حقوق دریافت کنند، به طوری افرادی که 750 هزار تومان بازنشستگی دریافت می‌کنند 20 درصد و به همین میزان اگر میزان حقوق بازنشستگی تا یک میلیون و 500 هزار تومان باشد، به صورت ترکیبی بین 12 تا 20 درصد حقوقشان تغییر می‌کند. در این طرح بنا داریم، تا طوری حقوق بازنشستگان تعیین شود که بازنشستگان دولت از عدالت دریافت حقوق برخوردار شوند.

نوبخت گفت: علاوه بر این فوق‌العاده شغل کارکنان دولت برای ایجاد عدالت و جبران مشکلات دریافتی آنان تا 50 درصد افزایش داشته باشد که این موضوع از طرف هیأت وزیران به سازمان مدیرت و برنامه‌ریزی کشور تنفیذ شده است.

به گفته وی برای جبران خدمت هم شاهد افزایش 3.2 درصدی هستیم و استفاده از کالا و خدمات هم روند کاهشی دارد، به طوری که استفاده از ملزومات اداری امکان صرفه‌جویی دارند که این موضوع در سطوح دستگاهی اجرایی مورد بررسی قرار گرفته است که علاوه بر این سهم رفاه اجتماعی در بودجه از رقم 28.3 به 33.4 درصد افزایش پیدا کرده است.

درآمدهای مالیاتی

نوبخت به رشد 14.4 درصدی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه 1395 اشاره کرد و عنوان کرد: البته این رشد از طریق افزایش نرخ نیست، بلکه یکسری معافیت‌های مالیاتی را حذف کرده‌ایم. همچنین برخی دستگاه‌ها به طور قانونی از پرداخت مالیات معاف بودند که این معافیت‌ها لغو شد.

به گفته وی به سازمان مالیاتی برای سال بعد بودجه بیشتری دادیم تا با توسعه فعالیت‌های خود بخش های ناشناخته را شناسایی کرده، فرار های مالیاتی را کاهش دهد و به جمع مودیان اضافه کند.

او رقم درآمدهای مالیاتی برای بودجه سال آینده 101 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم در بودجه امسال 88 هزار میلیارد تومان بوده که 14.4 درصد رشد دارد. این رشد از طریق لغو معافیت‌های مالیاتی و واحدهایی که شناسایی نشده‌اند انجام می‌شود و بودجه کافی به سازمان مالیاتی داده شده و می‌ارزد که در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم.

او ادامه داد: سهم مالیات از منابع عمومی 37.8 درصد در بودجه سال جاری است، که این موضوع نسبت به سال جاری 4.5 درصد بیش‌تر شده است.

اوراق مشارکت و اسناد خزانه

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه واگذاری دارایی‌های مالی شامل فروش اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی واگذاری شرکت‌های دولتی و سهم شرکه گفت: حدود 45 هزار و 300 میلیارد تومان در سال آینده با رشد 30.6 درصد نسبت به رقم 34 هزار میلیارد تومان امسال در نظر گرفته شده است. از این طریق تأمین مالی برای طرح‌ها و بقیه برای تسویه حساب با بانک‌ها و اشخاص انجام می‌شود.

وی ادامه داد: رقم اعتبارات هزینه‌ای در لایحه بودجه سال آینده 197 هزار میلیارد تومان استد که نسبت به 174 هزار میلیارد تومان امسال حدود 12.9 درصد رشد دارد.

نوبخت با اشاره به اینکه واگذاری‌های دارایی‌های سرمایه‌ای بالغ 73 هزار میلیارد تومان است که نسبت به 56 هزار میلیارد تومان بودجه امسال 29.3 درصد رشد دارد. رقم صادرات نفت و میعانات گاز برای سال آینده 66 هزار میلیارد تومان است که نسبت به رقم 52 هزار میلیارد تومان بودجه امسال 28 درصد رشد دارد و همچنین بخشی از رقم واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای مربوط به فروش نفت 2 درصد مناطق محروم و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول است و به‌صورت جداگانه حساب می‌شود.

دولت پدرخانواده

نوبخت همچنین، دولت را همانند پدر خانواده توصیف کرد و گفت: اگر قادر به پاسخگویی به تمام تعهدات خود نیستیم به معنای عدم توجه به مردم نیست و در این زمینه تلاش می‌کنیم.

سخنگوی دولت در مورد تاثیر نرخ ارز در لایحه بودجه سال ۹۵ عنوان کرد: سناریوهایی برای نرخ ارز در این لایحه در نظر گرفته شده که یکی از آنها نرخ ۲۹۹۷ تومان است، این در حالی است که دولت علاقه مند به افزایش قیمت ارز نیست. عده ای تصور می کنند که اگر قیمت ارز بالا برود دولت آن را در بازار می فروشد و کسب درآمد می کند اما این به هیچ وجه به نفع اقتصاد ملی نیست، زیرا هزینه های تولید ناشی از قیمت افزایش ارز، افزایش می یابد. اقتصاد ما شاخصی به نام نرخ ارز دارد و باید تلاش کنیم که قیمت آن واقعی باشد و واقع بینانه در نظر گرفته شود.

سهم نفت در بودجه

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره سهم نفت در بودجه  نیز گفت: در سال جاری سهم نفت در بودجه  36.8 درصد بود که این مبلغ به 25.6 درصد برای سال آینده پیش‌بینی شده و نشان از کاهش اتکا به درآمدهای نفتی دارد.

او ادامه داد:  تنها یک چهارم منابع مالی از طریق منابع نفتی تامین می‌شود و قطع کردن اتکا به این درآمدها در شرایط فعلی سخت است، اما این سهم در سال‌های آتی همچنان کاهش پیدا می‌کند؛ سهم مصارف در هزینه‌های جاری 73.9 درصد بود که این میزان بدون تغییر قابل توجهی 73.8 درصد پیش‌بینی شده است.

استخدام های تازه و اشتغال

نوبخت در مورد استخدام‌های سال آینده هم توضیح داد: سال 95، 34 هزار و 500 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در دولت استخدام خواهند شد.

او گفت: به غیر از ردیف‌های اشتغالزایی 450 میلیارد تومان وجوه اداره شده در بانک‌ها و صندوق‌ها برای طرح‌های اشتغالزای جوانان در نظر گرفته شده است. همچنین 200 میلیون دلار برای افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته شده است.

نوبخت با اشاره به نوسازی ناوگان حمل و نقل تصریح کرد: 90 هزار تاکسی سال آینده از رده خارج می‌شود که البته قرارداد آن امضا شده و از همین امسال کار آغاز خواهد شد و منابع آن 165 میلیارد تومان است.

بودجه چند دوازدهم

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ارائه بودجه دو دوازدهم یا یک دوازدهم براساس درخواست رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد؟ گفت: از نظر زمانی، تجربی و قانونی مجلس می تواند با رفتن به دو هفته تعطیلات انتخاباتی بودجه را به ما تحویل دهد و کشور از ابتدای سال ۹۵ با بودجه مشخص اداره شود و بر این اساس به نظر می‌رسد که نزدیک به ۱۰۰ درصد مجلس با همکاری که با دولت در این زمینه دارد، بودجه را قبل از سال به دولت ارائه خواهد داد.

او افزود:بررسی بودجه در توان مجلس است و بهتر است که کشور را به بودجه چند دوازدهم یا بلاتکلیفی نکشانیم. به نظرم ثبات کشور بر هر تعطیلی لازم تر است.

به گفته وی براساس ماده ۱۸۶ آئین نامه داخلی مجلس، از زمان ارائه لایحه و تکثیر آن در مجلس تا زمانی که نمایندگان پیشنهادات خود را به کمیسیون‌ها بدهند و سایر مراحل طی شود، ۳۰ روز زمان نیاز دارد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: حال اگر کلا ۴۰ روز زمان قانونی آن را در نظر بگیریم و ۲۰ روز زمان هم برای نمایندگان به عنوان سرکشی به حوزه های انتخاباتی و رسیدگی به مسائل انتخاباتی لحاظ کنیم، در مجموع ۶۰ روز زمان را به خود ختصاص می دهد. بنابراین به اندازه کافی زمان برای نهایی کردن و تصویب لایحه بودجه برای نمایندگان وجود دارد.

نوبخت تاکید کرد: در ۲ دهه گذشته به جز دو سال اخیر که دولت در آذر ماه لایحه را به مجلس ارائه داد دولت‌های قبلی در آذر ماه هیچگاه لایحه را به مجلس ارائه نکردند و غالبا در ماه های دی، بهمن و اسفند این کار صورت گرفته است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا