نوبخت با تشریح لایحه بودجه ۹۵ خبر داد

مالیات کسبه و کارمندان افزایش نمی‌یابد

مالیات کسبه و کارمندان افزایش نمی‌یابد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تشریح جزئیات لایحه بودجه ۹۵ گفت: در پیش‌نویس لایحه بودجه دولت فروش نفت را دو میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه پیش‌بینی کرده است.

اقتصاد ایران آنلاین- محمدباقر نوبخت در نشست خبری که به منظور ارائه توضیحاتی در خصوص بودجه سال 95 برگزار شده بود با اشاره به اینکه تاخیر در ارسال لوایح بودجه 95، تدبیر و مصلحت بود، اظهار داشت: برخلاف آنچه ما باید بودجه را 15 آذر ماه تحویل مجلس می‌دادیم آن را به تاخیر انداختیم زیرا تهیه همزمان برنامه ششم و بودجه سال 95 سرعت کار سازمان مدیریت را کند کرده بود ولی ما قبل از 15 آبان ماه موفق به تهیه پیش‌نویس لایحه و برنامه ششم شدیم اما باید این نکته را بگویم ما برنامه و بودجه را با فرض لغو تحریم‌ها تهیه کرده بودیم و این زیبنده نبود تا قبل لغو تحریم‌ها آن را تحویل مجلس دهیم.

 
وی با بیان اینکه در پیش‌نویس لایحه و برنامه ششم دولت فروش نفت را دو میلیون و 350 هزار بشکه پیش‌بینی کرده بود گفت: مقام معظم رهبری از همان ابتدای برجام اجرایی شدن آن را مشروط اعلام کردند و ما نیز نمی‌توانستیم تا لغو تحریم‌ها پیش‌نویس خود را به مجلس ارائه دهیم.

 
به گزارش تسنیم،سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در مجموع روز گذشته بودجه 95 و برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس شد، گفت: بر اساس لایحه دولت بودجه کل کشور در سال 95، 953 هزار میلیارد تومان است که این رقم نسبت به سال گذشته رشد 12.5 درصدی را تجربه کرده است.

 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی تصریح کرد: بودجه شرکت‌های دولتی و موسسات 682 هزار میلیارد تومان تعیین شده که این رقم نیز نسبت به سال گذشته رشد 13.3 درصدی دارد. 

 
نوبخت با اشاره به اینکه بودجه عمومی کشور نیز در سال آینده با رشد 12 درصدی نسبت به سال گذشته  307 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است، اظهار داشت: در بخش منابع ما دو بودجه عمومی و اختصاصی داریم که در بخش بودجه عمومی با رشد 13.2 درصدی نسبت به سال گذشته رقم 267 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است. در بخش بودجه اختصاصی نیز با رشد 4.9 درصدی رقم 40 هزار میلیارد تومانی تعیین شده است.

 
وی با بیان اینکه که می‌خواهم در اینجا اعلام کنم دولت منابع 267 هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی را از کجا به دست می‌آورد، گفت: اصولا منابع اصلی کشور مالیات و نفت است اما بر اساس سیاست‌ها باید سهم مالیات بودجه افزایش و سهم نفت کاهش پیدا کند. در این مسیر دولت در سال 95 نیز باید سهم نفت را از بودجه کل کشور کاهش دهد.

 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه دولت 149 هزار میلیارد تومان در بخش منابع، درآمد برای خود پیش‌بینی کرده است اظهار داشت: این رقم نسبت به سال گذشته که 128 هزار میلیارد تومان رشد 16.6 درصدی داشته است.

 
نوبخت در ادامه این نشست خبری با اعلام اینکه درآمدهای مالیاتی دولت در سال 95، 101 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است افزود: این رقم نسبت به سال گذشته که 88 هزار میلیارد تومان بود رشد 14.4 درصدی دارد.

 
وی با تاکید بر اینکه دولت می‌خواهد از طریق افزایش نرخ‌های موجود مالیاتی کسب درآمد کند افزود: دولت می‌خواهد برخی از معافیت‌های مالیاتی را لغو کند و حتی آن دسته افرادی که تاکنون مالیات پرداخت نکرده‌اند شناسایی و از آنها مالیات بگیرد. در همین زمینه برای سازمان امور مالیاتی بودجه‌ای در نظر گرفته‌ایم تا کسانی که مالیات نمی‌دهند را شناسایی و از آنها مالیات بگیرند.

 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد: نرخ مالیات کارکنان دولت و کسبه افزایش پیدا نخواهد کرد.

 
وی با بیان اینکه دولت بخش بودجه عمومی علاوه بر درآمدها از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نیز استفاده می‌کند، تصریح کرد: در سال 95، 73 هزار میلیارد تومان برای واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شد که این رقم نسبت به سال گذشته که 56 هزار میلیارد تومان بود رشد 29.3 درصدی دارد.

 
نوبخت تصریح کرد: علاوه بر واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای دولت از محل صادرات نفت و میعانات گازی، واگذاری اموال منقول و غیرمنقول و از محل 2 درصد صادرات نفت خام منابع بودجه عمومی خود را تامین می‌کند.

 
وی تصریح کرد: برای سال آینده مصمم هستیم از طریق واگذاری طرح‌های نیمه تمام تملک دارایی سرمایه‌ای که حدود 3 هزار میلیارد تومان است منابعی را برای خود کسب کنیم. همچنین از محل واگذاری دارایی‌های مالی نیز منابع 45 هزار و 300 میلیارد تومانی پیش‌بینی کرده‌ایم که این رقم نسبت به سال گذشته که 34 هزار و 700 میلیارد تومان بود رشد 30.6 درصدی دارد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا