آلمان؛ رکورد دار سفر هیات‌ های‌تجاری به ایران

آلمان؛ رکورد دار سفر هیات‌ های‌تجاری به ایران

جاده اقتصاد ایران در 9 ماهه سال جاری بسیار پرتردد بود بطوری که بنا به اعلام معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت در مدت یاد شده 145 هیأت تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری به همراه 3 هزار و 763 نفر هیات همراه از 48 کشور به ایران سفر کردند.

به گزارش نامه نیوز، شاید بتوان رفع تحریم‌ها را یکی از دلایل هجوم خارجی‌ها برای شناسایی بازار کشور دانست تا بلافاصله بعد از رفع تحریم ها سهمی از این بازار استراتژیک کشورمان را به دست آورند.بر اساس آماراعلام شده در 9 ماهه سال‌جاری کشور آلمان با اعزام 12 هیات تجاری به کشورمان رکورد دیگر کشورها را در این خصوص شکسته است.

براساس این گزارش بررسی آمار تجارت خارجی ایران در سال 93 حاکی ازآن است که در این سال آلمان چهاردهمین مقصد کالاهای صادراتی ایران بود و 87 هزار و 631 تن کالا به ارزش 371 میلیون و 893 هزار و 36 دلار از ایران به آلمان صادر شده است که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 147.87 درصد و از نظر ارزشی 10.56 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این در حالی است که در سال 93، آلمان ششمین صادرکننده کالا به ایران بود و یک میلیون و 369 هزار و 726 تن کالا به ارزش 2 میلیارد و 461 میلیون دلار و 796 هزار دلار از آلمان به ایران وارد شده است که این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 134.54 درصد و از نظر ارزشی 6.95 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

** امید ایران به مهم‌ترین بازار صادراتی منطقه

اما کشور عراق با اعزام 11 هیأت تجاری در 9 ماهه سال‌جاری در رتبه دوم درخواست همکاری های بیشتر تجاری با کشورمان قرار گرفته است این درحالی است که بررسی آمار گمرکی نشان می‌دهد که در سال 93 عراق دومین مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده  و 6 میلیارد و 485 میلیون و 355 هزار دلار کالا از ایران به این کشور صادر شد.

البته عراق سهم ناچیزی از بازار کالاهای وارداتی ایران دارد و در سال 93 تنها 61 میلیون و 215 هزار دلار کالا از عراق به ایران وارد شد.

** رتبه سوم از آن چهل و هفتمین کالاهای صادراتی

در رتبه سوم کشورهایی که هیأت تجاری به ایران اعزام کردند ژاپن با هشت هیأت تجاری قرار گرفته است ، سفر این هشت هیأت تجاری در حالی است که سال گذشته ژاپن چهل و هفتمین مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده و تنها 34 میلیون و 720 هزار دلار کالا از ایران به ژاپن صادر شده است.

همچنین آمار تجارت خارجی حاکی از آن است که واردات از ژاپن نیز کاهش یافته و 239 میلیون و 807 هزار دلار کالا از ژاپن به ایران وارد شد.

** چین قافیه را باخت

کشور چین با وجود آنکه از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شود تنها به اعزام هفت هیأت اکتفا کرده و در رتبه چهارم کشورهای اعزام‌کننده هیأ‌ت‌های تجاری قرار گرفت این در حالی است که در سال گذشته چین اولین مقصد کالاهای صادراتی ایران بود و 9 میلیارد و 388 میلیون و 908 هزار دلار کالا به چین صادر شد.

لازم به ذکر است که چین اولین مقصد کالاهای وارداتی نیز بوده و در مدت یاد شده 12 میلیارد و 732 میلیون دلار کالا از چین به ایران وارد شد.

** خیز جهان برای حضور در ایران

لبنان و عمان نیز از جمله کشورهای اعزام‌کننده هیأت‌های تجاری به ایران بودند که در 9 ماهه سال‌جاری شش هیأت تجاری به ایران اعزام کردند این در حالی است که در سال گذشته 79 میلیون و 119 هزار و 309 دلار کالا از ایران به این کشور صادر شد و آمارها حاکی از آن است که این کشورها سهمی از بازار کالاهای وارداتی ایران نداشته اند.

آمار گمرک نیز حاکی از صادرات 303 میلیون دلاری ایران به عمان و واردات 154 میلیون دلاری از این کشور است.

** لزوم توجه به کارنامه سال‌های تحریم

بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت، ایتالیا، ترکیه، صربستان و ونزوئلا هر کدام پنج هیأت، انگلستان، آفریقای جنوبی قزاقستان و هندوستان هر کدام چهار هیأت، روسیه، هلند، اندونزی، برزیل، کره جنوبی، لهستان، تایلند، جمهوری چک هر کدام با سه هیأت، پاکستان، سوئیس، فرانسه، مجارستان، آذربایجان و تونس هر کدام دو هیأت و بلژیک، بنگلادش، سریلانکا، سوئد، کرواسی، کنیا، گینه استوایی، لیتوانی، مالزی، نیوزیلند، نیجر، نروژ، ارمنستان، افغانستان، الجزایر، اتریش، اوکراین، اوگاندا و اسپانیا هر کدام با یک هیأت در جایگاه بعدی قرار دارند.

این گزارش می‌افزاید کشور ایتالیا در حالی بزرگ‌ترین هیأت را به ایران اعزام کرده است که آمار نشان دهنده حجم تجارت خارجی ایران به این کشور است.

اگر چه اقتصاد ایران به امید جذب سرمایه‌گذار خارجی و دستیابی به بازارهای صادراتی پس از رفع تحریم‌ها است اما باید مسئولان در جذب سرمایه‌های خارجی و نیز اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری به حجم مبادلات تجاری توجه کنند و نیز نیم نگاهی هم به کارنامه سال‌های تحریم کشورها بیاندازند تا تجربه تلخ سال‌های تحریم مجددا تکرار نشود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا