چند گام تا رسیدن به نفت پارس جنوبی/54 هزار بشکه ای که هر روز بر تولید نفت اضافه خواهد شد

چند گام تا رسیدن به نفت پارس جنوبی/54 هزار بشکه ای که هر روز بر تولید نفت اضافه خواهد شد

اقتصاد > انرژی - توسعه‌ و بهره‌برداری‌ از لایه‌های‌ نفتی‌ میدان‌ گازی‌ پارس‌ جنوبی‌ به عنوان یکی از حوزه های مشترک ایران با قطر با شروع دولت یازدهم در دستور کار قرار دارد و تنها چند قدم دیگر تا آغاز تولید نفت در این پروژه راه مانده است.

اگر تا همین چند وقت پیش پارس جنوبی را به خاطر منابع گازی می شناختند،حالا نفت هم می تواند امتیاز این منطقه باشد.اردیبهشت ماه سال جاری بود که پیشرفت فاز اول این پروژه برای رسیدن به  35 هزار بشکه در روز  اعلام شد و پیش بینی های رسمی مسئولان پروژه حاکی از آن داشت که این پروژه نهایتا تا نیمه دوم سال 1395 فعال خواهد شد.
علیرضا ضیغمی، مجری طرح مستقل لایه‌های نفتی پارس جنوبی اعلام کرده است که عملیات لرزه‌نگاری، زمین شناسی و مهندسی نفت، بارگیری روسازه (سکوی) فرآورشی و انتقال آن به خلیج فارس انجام شده است. وی تاکید کرده بود که با چاه های حفاری شده می توانیم در آینده برآورد دقیقی از میزان نفتی که می توانیم از لایه‌ نفتی پارس جنوبی برداشت کنیم ، داشته باشیم. آخرین برآوردها حدود 54 هزار بشکه در روز بوده است، اما با توجه به شرایط جدید این برآورد می تواند تغییر کند.

این جمله که صنعت نفت و گاز ایران ساخت سکوها و سازه های تاسیسات نفتی را در درون کشور خود بومی کرده ، در این سالها از زبان مسئولان تکرار شده است. سالهاست که پیمانکاران ایرانی بدون هیچ مشکلی سخت ترین و خاص ترین سکوهای تاسیسات نفتی و گازی را در زمانبندی مشخص آماده کرده و نصب می کنند. همین سال گذشته بود که بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان در جریان افتتاح نهایی فاز 12 پارس جنوبی از حجم عظیم عملیات شرکت تاسیسات دریایی به عنوان یکی از پیمانکاران فعال در حوزه ساخت سازه های دریایی تقدیر کرد. در دهه 70 به اذعان فعالان این عرصه صنعت نفت ایران در بخش فراساحل صنایع نفت و گاز تنها موفق به ساخت جکتهایی تا 500 تن می شد، اما در شرایط کنونی بازرسی، مهندسی، خرید، ساخت، نصب تجهیزات، بارگیری، حمل، نصب در دریا، عملیات راهبری و نگهداری سکوهای دریایی نفت و گاز در کشورمان  بومی شده و ایران می تواند سکوهای با وزن 5 هزار تن را نیز ساخته نصب کند.

این سالهای تحریم و دوری از شرکتهای خارجی باعث شد تا علاوه بر بزرگ ، پرتوان و با تجربه شدن پیمانکاران داخلی، صنعت نفت ایران بتواند به راحتی بخشهای مخلف یک پروژه از لوله گذاری دریایی در بخشهای مهندسی پایه، تفضیلی، تامین کالا، کوتینگ، لوله گذاری زیر دریایی، تست و ... را به خوبی و کامل انجام دهد. بر همین اساس بود که روسازه سکوی فرآورشی لایه نفتی پارس جنوبی در زمانبندی مناسب و با موفقیت نصب شد.

 تمامی مراحل عملیات طراحی، ساخت و نصب این سکو توسط متخصصین ایرانی انجام شده است و به طور مشخص می توان گفت که دو شرکت توسعه پتروایران و پیمانکار فرعی ساخت و نصب این سکو یعنی شرکت فراساحل صف تلاش زیادی برای نصب این روسازه داشته اند. این سکوی فرآورشی توسط متخصصان داخلی و به وسیله شناور جرثقیل‎دار صدف 3000 نصب شد.

چندی پیش نیز رهام قاسمی -  مدیرعامل شرکت توسعه پترو ایران از امضا و فعال شدن قرارداد خرید کشتی شناور پالایشگاهی(FPSO)  برای به کارگیری در لایه نفتی پارس جنوبی خبر داده و گفته بود که مدت این قرارداد ٢١ ماهه است. وی گفته ود که پترو ایران به عنوان پیمانکار ٦ ماه تعهد انجام عملیات در این میدان را دارد و پس از آن FPSO به بهره بردار نهایی یعنی شرکت نفت فلات قاره تحویل داده می شود.
 حداقل زمان مورد نیاز برای عملیات در لایه نفتی ١٠ تا ١٢ سال است؛ تا آن زمان به این کشتی نیاز هست مگر این که در این فاصله تاسیسات ثابتی در این لایه نفتی ایجاد و جایگزین شود.

رکن الدین جوادی -  مدیرعامل شرکت ملی نفت هم  پس از این اعلام پیمانکار خبر  قرارداد تأمین شناور FPSO برای تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی را تائید کرد و گفت: مشکلی برای تأمین مالی خرید این شناور و در ادامه تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی نداریم. وی اواخر سال 93  نیز اعلام کرده بود که طبق برنامه این قرارداد کشتی FPSO حدود ١٤ ماه دیگر برای نصب و راه اندازی به آبهای خلیج فارس می آید و حدود شش ماه بعد آماده استفاده در لایه نفتی پارس جنوبی خواهد بود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا