از صلابت ایران جوان

از صلابت ایران جوان

اقتصاد > اقتصاد سیاسی - علی دادپی

روز اجرایی شدن برجام فرارسیده است. وزرا در وین گردهم جمع شده اند  و مجوز لغو تحریمها داده شده است. سپیده خبر از پایان شب یلدای اقتصاد کشور می دهد.

این روز آسان به دست نیامده است. مانند هر پیروزی و موفقیت دیگری می توان ردپای همه ویژگیهای لازم برای یک موفقیت را اینجا دید. ویژگیها و عناصری که باید آنها را در عرصه توسعه اقتصادی به کار گرفت تا موفقیت در رسیدن به امروز با شکوفایی اقتصادی و اجتماعی همراه گردد و روزهای روشنی را برای میهن عزیزمان و مردم صبورش رقم بزند.

 اول تکیه به تخصص همراه با تعهد و عشق به ایران و منافع ملیش که باعث شد هیاتی از سوی ایران کار مذاکره را بعهده بگیرد که فن مذاکره را بلد بود و به شیوه های نوین دیپلماسی آشنا. بی آنکه قصد قهرمان سازی در کار باشد باید اعتراف کرد که دیپلماتهای ایرانی اینبار جایی برای ابهام باقی نگذاشتند آنها آنگونه رفتار کردند که هم به اهداف رسیدند و هم حرمت ایران حفظ شد. رفتار حرفه ای و متین ایشان آبروی کشور شد، ایرانیان از هر قشری از خواندن اخبار مربوط به این مذاکرات احساس غرور کرده اند. آیا بدون این تخصص وفاداری به آرمانهای نظام و منافع ایران ممکن بود؟ برجام و راه رسیدن به آن یادآور این نکته است که نمی توان بی تخصص حرف از تعهد زد آنکه به نام تعهد متخصص و کارآزموده را به کنار می زند نه متعهد است و نه وفادار.

دوم استفاده از زیرساختهای اطلاع رسانی موجود و گسترش آنها. نمی توان نقش شبکه های اجتماعی را در هموار کردن راه رسیدن به امروز انکار کرد. در دنیایی که رسانه های غربی تصویری خونریز و بیرحم از ایران ترسیم کرده و می کنند یک جمله 140 حرفی از سوی رییس جمهور یا وزیرامورخارجه ماهها و سالهای تبلیغ منفی را به چالش گرفته و می گیرد. مردم دنیا ایران دیگری را دیدند، ایران واقعی، ایرانی که با عزت و سربلندی به دنیا لبخند می زند. استفاده از این زیرساختها به مردم دنیا کمک کرد که غیرمنطقی بودن و بی رحمانه بودن تحریمها را درک کنند و متوجه بشوند تحریمها راه رسیدن به اهداف اعلام شده نیست. افکار عمومی دیدند که تحریمها در واقع ابزار گروههای جنگ طلب و کشورهای رقیب ایران برای تضعیف ایران و  گسترش بی ثباتی بوده است. این تغییر در افکار عمومی به سیاستمداران جهان، بویژه دولت وقت ایالات متحده، کمک کرد که راه رسیدن به توافق هسته ای و روز اجرای برجام را در پیش بگیرند.

سوم استفاده از امکانات و تواناییهای ایرانیان خارج از کشور. در راه رسیدن به امروز ایرانیان مقیم خارج از کشور بسیاری صادقانه و از روی عشق به سرزمین مادری و خانه پدری کوشیدند تا برای کمک به مذاکرات کاری کرده باشند. ایشان بویژه در آمریکای شمالی که خلای ناشی از فقدان روابط سیاسی و فرهنگی باعث جری شدن و گستاخ شدن دشمنان و رقبای ایران شده بود هر یک خود را نماینده و سخنگوی سرزمینشان دانستند و کوشیدند به سوتفاهمها و برداشتهای غلط و نادرست پایان دهند. آنچه که در دولت جدید شاهد بودیم نشانه فرخنده ایست از به رسمیت شناخته شدن نقش این گروه از دلبستگان ایران.

در روزها و ماههای آینده مردم ایران مشتاقانه منتظر آغاز شکوفایی اقتصادی هستند اینجاست که باید از راه و روشی که در ماههای گذشته کارآییش نشان داده شده است و آزموده شده است بهره برد. صلابت ایران جوانبخت در گرو بهره بردن از همه فرصتها و امکانات و توانایی همه آنهاییست که به این سرزمین عشق می ورزند. بهره بردن از مدیران متخصص با اتکا به زیرساختهای اقتصادی موجود و ایجاد امنیت برای ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه گذاری در کشور اولین گام در راه رسیدن به شکوفایی اقتصادیست.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا