ساخت یک شهرک صنعتی چینی در بندر جاسک ایران

جزئیات سفر هیأت 600 نفره چینی به ایران

جزئیات سفر هیأت 600 نفره چینی به ایران

یک مقام ارشد بخش خصوصی ایران از احتمال تدوین تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و چین در زمینه افزایش تجارت ایران و چین در 10 سال آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد در سفر هیأت 600 نفره چینی به ایران قراردادهای نهایی تأسیس شهرک صنعتی چینی در ایران تدوین شود.

صبح امروز حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران در کانال تلگرام خود خبر داد که به‌زودی یک هیأت 600 نفره اقتصادی به همراه رئیس جمهور چین به ایران سفر خواهند کرد و شرکت‌های بزرگ و معتبر چینی که تاکنون به علت تحریم حاضر به مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایران نبودند از ایران بازدید وطرح‌های مهمی برای همکاری پیشنهاد خواهند کرد و به نظر می‌رسد جذب 100 میلیارد دلار منابع برای کشور امکان‌پذیر خواهد شد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، اما قرار است این هیات 600 نفره برای همکاری در کدام بخش‌های اقتصادی به ایران بیایند و چه فرصت‌هایی با این سفر در اختیار ایران قرار می‌گیرد؟

مجیدرضا حریری، نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین،، در این باره گفت: ما هم شنیده‌ایم 600 نفر هستند، اما با توجه به اینکه این سفر سفری منطقه‌ای است و این هیأت هم به ایران و هم به عربستان می‌آیند، نمی‌توان گفت همه این 600 نفر با ایران کار دارند، اما همگی به ایران هم می‌آیند.

او در پاسخ به این پرسش که برنامه‌های بخش خصوصی برای استفاده از این فرصت در زمینه توسعه همکاری با چین چیست؟ اظهار کرد: این سفر سفری رسمی و کوتاه‌‌مدت است و ملاقات‌هایی که در این سفر انجام می‌شود، عمدتا ملاقات‌های دولتی است. ترکیب هیأت همراه رئیس جمهور چین هم عمدتا ترکیبی است که در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و مسائل زیربنایی مثل ریل و راه‌آهن فعال هستند.

او اضافه کرد: تا جایی که من تا امروز اطلاع دارم بخش خصوصی چندان نمی‌تواند با این هیأت همکاری مستقیم داشته باشد، مثل همه هیأت‌هایی که پیش از این از کشورهای دیگر به ایران آمده‌اند. این هیأت‌ها عمدتا برای همکاری در زمینه حوزه‌هایی به ایران می‌آیند که تقریبا همیشگی بوده و در اختیار دولت یا بخش‌های عمومی غیردولتی یعنی همان خصولتی‌هاست. بنابراین نهادهای بخش خصوصی چندان با چنین سفرهایی درگیر نیستند، اما به هر حال بین ایران و چین هم همیشه زمینه‌های همکاری وجود دارد؛ هم بین بخش‌های دولتی و هم بین بخش‌های خصوصی‌اش. این نوع سفرها به یک سری تفاهم‌ها منجر می‌شوند که این تفاهم‌ها در آینده می‌توانند باعث رفت‌وآمدهای بیشتر و دقت در جزئیات شوند.

حریری سپس گفت: به طور کلی قرار است یک نقشه راه آینده بین رؤسای جمهور تدوین و تفاهم‌نامه‌های مربوط به آن نوشته شود که رقمی را برای مبادلات تجاری در 10 سال آینده تعیین می‌کنند؛ یعنی غیر از تجارتی که ما امروز با چین داریم، قرار است در 10 سال آینده به رقم مشخصی در زمینه تجارت برسیم.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین سپس در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است مبادلات تجاری ایران و چین افزایش قابل توجهی داشته باشد؟ اظهار کرد: قطعا همین طور است. سهم ما از روابط اقتصادی بین‌المللی و تجارت و روابط اقتصادی فرامرزی بسیار کوچک شده است. به هر حال باید خودمان را به سهمی برسانیم که اندازه اقتصاد و سهم جمعیتی ماست. در سال 2014 در سطح دنیا 36 هزار میلیارد دلار مبادله اقتصادی بین کشورها انجام شده است. در سال 2015 هم این رقم روند کاهشی نداشته است. از این میزان سهم کشور ما کمتر از 110 تا 120 میلیارد دلار یعنی چیزی کمتر از 0.4 دهم درصد از تجارت جهان است، در حالی که جمعیت کشور ما 1.2 درصد جمعیت دنیاست و اقتصادمان هم اقتصاد بیست و هفتم یا بیست و هشتم دنیاست. بنابراین در حال حاضر سهم ما از کیک مبادلات تجاری جهان سهم اندکی است.

او در ادامه عنوان کرد: ما باید تجارت خود را با همه کشورهای دنیا افزایش دهیم. وقتی این افزایش تجارت صورت بگیرد، بالتبع همکاری ما با چین هم بیشتر می‌شود. زمینه همکاری ایران با چین بسیار گسترده‌تر از آن است که این روزها می‌بینیم. به دلیل تحریم، بسیاری از روابط ما با چین هم محدود بوده است. البته چین از معدود کشورهایی بود که در دوران تحریم با ما مبادله تجاری مستقیم داشت، اما در آنجا هم خیلی از شرکت‌های چینی به دلیل تحریم نمی‌توانستند با ما همکاری کنند و حالا با اجرای برجام این پتانسیل آزاد می‌شود.

حریری در ادامه تشریح کرد: ایران با چین در بخش‌های مختلفی مانند ریل، راه آهن، بنادر و کشتیرانی، مناطق آزاد و آنچه منجر به توسعه زیرساخت‌ها می‌شود با توجه به سیاست‌هایی که درباره احیای جاده ابریشم در چین وجود دارد، زمینه‌های همکاری گسترده‌ای دارد. اتفاقا کمبودهای کشور ما هم عمدتا در زمینه زیرساخت‌هاست.

ساخت یک شهرک صنعتی چینی در بندر جاسک ایران
او افزود: بر اساس تفاهمی که ما در سال 2014 با چین داشتیم، قرار شده یک شهرک صنعتی چینی در ایران ساخته شود که تکنولوژی و روابط تولید چینی در آن حاکم شود و ما بتوانیم با چینی‌ها در ایران محصولات مشترکی تولید کنیم. آن شهرک الآن در منطقه جاسک جانمایی شده است و با توجه به اینکه سیاست کلی نظام، آباد کردن مناطق ساحلی جنوب کشور و دریای عمان است، مقدمات تأسیس این شهرک در بندر جاسک فراهم شده است. امیدواریم در سفر رئیس جمهور چین به ایران، قراردادها و تفاهم‌نامه‌های نهایی آن نوشته شود. به هر حال به‌جز تجارت مستقیم کالا، زمینه‌های بسیاری برای همکاری تجاری با چین داریم.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین همچنین گفت: در سال‌های اخیر برنامه ما در اتاق مشترک ایران و چین تلاش برای توسعه صادرات غیرنفتی به چین و تشویق چینی‌ها به سرمایه‌گذاری در ایران بوده است. درباره تشویق چینی‌ها به سرمایه‌گذاری، محدودیت‌های تحریم و بی‌ثباتی اقتصادیِ حاصلِ تحریم مانع بزرگی برای ما بود. در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی همین امروز هم چین بزرگ‌ترین مقصد صادرات غیرنفتی ماست و در 9 ماهه سال 94 حدود 25 درصد از صادرات غیرنفتی ما به چین ارسال می‌شود. با برنامه‌ریزی‌هایی که با تشکل‌های بخش خصوصی فعال در حوزه صادرات داریم، امیدواریم هم این صادرات را گسترش دهیم و هم تنوع کالاهای صادراتی‌مان به چین را بیشتر کنیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا