عضو انجمن مهندسی دریایی: به آینده کشتی‎سازی ایران خوش‌بین هستیم

عضو انجمن مهندسی دریایی: به آینده کشتی‎سازی ایران خوش‌بین هستیم

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی با بیان این‌که به آینده صنعت کشتی‎سازی کشور خوش‎بین هستیم، لغو تحریم‎ها،درک اهمیت دریا توسط تصمیم‎سازان و نیز عطش بازار در پساتحریم را از دلایل این خوش‎بینی اعلام کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پیمان مسعودزاده با اشاره به این‌که صنعت کشتی‎سازی چند سالی است که با رکود شدید مواجه است که دو عوامل بیرونی و درونی موجب رقم خوردن چنین رکودی شده است، اظهار کرد: از طرفی پایین آمدن قیمت نفت و رکود جهانی حاکم بر صنعت کشتیرانی به عنوان دو عامل بیرونی بر صنعت کشتی‎سازی سایه انداخته و موجب رکود شده است ازطرف دیگر اعمال تحریم‎ها و کاهش تقاضا به علت رکود اقتصادی از عوامل درونی تاثیر گذار بر صنعت کشتی‌سازی است.‎

وی بیان کرد: در این شرایط مهم‎ترین مشکل و معضل کشتی‎سازان، نبود سفارش ساخت به میزان تامین حداقل هزینه‎های جاری است که در بلندمدت سبب زیان دهی صنایع و از دست دادن منابع انسانی کارآمد خواهد شد. البته در حوزه شناورهای متوسط و کوچک که عموما از جنس آلومینیوم و کامپوزیت ساخته می‌شوند وضعیت تقاضا کمی بهتر است.

وی درباره چشم‎انداز آینده  صنعت کشتی‎سازی در ایران با بیان این‌که به آینده این صنعت خوشبین هستیم گفت:لغو تحریم‎ها،درک اهمیت دریا توسط مسئولان و تصمیم‎سازان و نیز عطش بازار در پساتحریم از دلایل این خوش‎بینی است، اما دستیابی به نتیجه این خوش‎بینی، مشروط به آن است که دستاوردهای گذشته را چراغ راه آینده قرار دهیم و از تصمیم‎گیری‎های مقطعی کوتاه‎مدت پرهیز کنیم.

وی افزود: علاوه بر آن باید با توجه به تجارب گذشته و با یک نگاه کلان و آینده‎نگرانه به آن نگاه کنیم و  هرگونه تعامل با خارج و تامین نیازهای فوری نیز باید منجر به افزایش دانش و توان سازندگان داخلی و انتقال  دانش و تجربه شود.

مسعودزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کمیته کشتی‎سازی انجمن مهندسی دریایی چه برنامه‎ها و تدابیری را برای بهره‌گیری از دوران پساتحریم و رونق بخشی به صنعت کشتی‎سازی اندیشیده است؟ خاطرنشان کرد: در کمیته کشتی‎سازی به‎دنبال یافتن راهی هستیم که در عین حال که سفارشات را به سمت شناورسازان داخلی سوق می‏‎دهد خواسته متقاضیان را نیز از لحاظ زمان، هزینه و کیفیت تامین کند.

وی ادامه داد: برای نیل به این منظور و هدف، دو راهکار مختلف باید انجام دهیم نخست این‌که به‌دنبال تامین منابع مالی متناسب با ویژگی این صنعت از نوع تضامین، مدت زمان تنفس، بازپرداخت و نرخ بهره آن هستیم تا بتوانیم از این طریق مشکل تامین نقدینگی فعالان این صنعت را برطرف کنیم. البته دومین راهکار ما نیز این است که با شرکت‎های کشتیرانی و نفتی انجام داده‎ایم تا نیازمندی‎های آتی آنان را اخذ و صنایع را با آن همسو و هم‎جهت کنیم.

رئیس کمیته کشتی‎سازی انجمن مهندسی دریایی افزود: معتقدیم در صورتی که منابع مالی متناسب و ترجیحی برای خریداران از صنایع داخلی تخصیص یابد بخش عمده‎ای از تقاضا به سمت صنایع داخلی سوق پیدا می‌کند و قطعا شاهد رونق جهشی در این صنعت خواهیم بود.

مسعودزاده درباره این اعتقاد که باید دولت  ورود شناورهای خارجی را ممنوع کند  یا تعرفه بالایی برای آن در نظر گیرد تا تولیدکننده داخلی به رونق برسد افزود: موضوع را نباید به صورت صفر و یک دید، بهترین تصمیم، تصمیمی است که منافع همگان را تامین کند بر این اساس در برخی از حوزه‎ها مانند شناورهای یدک‎کش، SAR (جستجو و نجات)، مسافربر، بارج و... که تجارب خوبی در ساخت داریم واقعا واردات توجیهی ندارد اما از سوی دیگر در خصوص شناورهایی که تجارب ساخت آن وجود ندارد نیز بهترین روش جوینت شدن شرکت‎های کشتی‎سازی داخلی با شرکت‎های خارجی است تا در قالب ساخت مشترک به تدریج به تجارب صنایع داخلی افزوده شود.

وی تاکید کرد: البته پیشنهادات مذکور با روح قانون «حداکثر استفاده از توان داخل» و نیز «سیاست‎های کلان اقتصاد مقاومتی» کاملا همخوانی دارد.

رئیس کمیته کشتی‎سازی انجمن مهندسی دریایی با اشاره به این‌که درخواست ما اهمیت دادن بیشتر به حوزه دریا در برنامه ششم توسعه بود به مارین تایمز گفت: خوشبختانه بندهایی مرتبط با حوزه دریا مخصوصا در بندهای سواحل مکران به‎چشم می‎خورد که امیدواریم شاهد اجرایی شدن این بندها در قالب احکام، دستورالعمل‎ها و تبصره‎های بودجه در طول سنوات اجرای این برنامه باشیم.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا