فرمول محاسبه خوراک پتروشیمی ها همچنان جذاب نیست

فرمول محاسبه خوراک پتروشیمی ها همچنان جذاب نیست

انجمن کارفرمایان پتروشیمی گفت :فرمول جدید قیمت خوراک پتروشیمی ها برای سرمایه گذاران جذاب نیست.

 

نایب رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: تعیین قیمت 8 5 سنت برای هر متر مکعب گاز طبیعی به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی فقط مانع از ضرر و زیان این واحدها می شود .
محمدعلی رجالی، افزود :هرچند قیمت جدید گاز طبیعی برای واحدهای پتروشیمی هرچند نسبت به قبل بهتر است اما برای جذب سرمایه گذاران خارجی کافی نیست
وی گفت زمانی که قیمت هر بشکه نفت 120 دلار بود خوراک پتروشیمی ها 13 سنت بود حالا که قیمت نفت به 30 دلار رسیده حدود 5 سنت نرخ خوراک پتروشیمی ها را کم کرده اند
رجالی با بیان اینکه نرخ خوراک پتروشیمی ها هنوز با قیمت نفت همخوانی ندارد افزود :رقبای خارجی ما جایی سرمایه گذاری می کنند که هم فضای کسب و کار هم قیمت تمام شده پروژه از ایران باشد بنابراین با این تغییر قیمت نمی توانیم بگوییم که کار ما صد درصد درست شد.
 وی با مقایسه بهره پولی در ایران و برخی کشورهای منطقه گفت: در اینجا صندوق توسعه 8 درصد بانک هم 2 درصد روی هم 10 درصد از سرمایه گذار بهره دریافت می کنند در حالیکه نرخ بهره 1 تا 2 درصد است و این یعنی اینکه طرح برای من بسیار گران تر از خارجی تمام می شود .
رجالی افزود :بهره بانکی در ایران 24 تا 30 درصد است در حالی که در کل دنیا 2 تا 3 درصد است و بنابراین سرمایه گذار خارجی با این شرایط نمی آید باید فضای کسب و کار را به دور از شعار و با تدوین قوانینی در مجلس که کارافرین داخلی معادل سرمایه گذاران دیگر کشورها امنیت جذابیت و معافیت داشته باشد اماده کنیم .
وی گفت به نظر من قیمت حدودا 8 5 سنتی خوراک پتروشیمی ها به اندازه ای که از بحران عبور کنند خوب است اما برای ورود به بازارهای رقابتی و جذب سرمایه گذاران خارجی باید حتما قیمت خوراک پتروشیمی ها بیشتر از این تعدیل شود چون سرمایه گذار بدنبال جای امن و جذاب برای سرمایه گذاری می گردد .
رجالی با بیان اینکه انتظار داریم نرخ خوراک مایع هم برای جلوگیری از زیان واحدهای مایع تعدیل شود افزود برای ساخت یک واحد متانول 1000 تا 1500 میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است باتوجه به بهره بانکی این میزان سرمایه گذاری هرتن متانول را باید حداقل 300 دلار بفروشد در حالیکه اکنون متانول با قیمت 180 تا 200 دلار فروخته می شود که این ضرر است.
 وی در پاسخ به این سئوال که قیمت جدید تحرکی در عرصه صادرات ایجاد می کند گفت: قیمت کالای ما جهانی است و با این قیمت هم هیچ اتفاقی برای پتروشیمی ها در عرصه صادرات نمی افتد اما کاهش قیمت خوراک پتروشیمی ها حداقل جلوی ضرر را می گیرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا