رضایی در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

پیشرفت ۲۳ درصدی کنسانتره‌سازی فولاد شرق کاوه

پیشرفت ۲۳ درصدی کنسانتره‌سازی فولاد شرق کاوه

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت فولاد شرق کاوه از پیشرفت بیش از 23 درصدی اجرای پروژه کنسانتره‌سازی 2.5 میلیون تنی این شرکت در منطقه سنگان خبر داد و گفت: امیدواریم طبق برنامه‌ریزی انجام شده این پروژه تا 1.5 سال آینده به بهره‌برداری برسد.

میثم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به اینکه شرکت فولاد شرق کاوه از زیرمجموعه‌های هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس است، افزود: این شرکت اجرای دو پروژه شامل کنسانتره‌سازی 2.5 میلیون تنی و گندله‌سازی 2.5 میلیون تنی را در دستور کار دارد که عملیات اجرایی پروژه کنسانتره سال از حدود 2 سال پیش آغاز شده است و با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها و کندی در مسیر اجرا، پیشرفت داشته است. ضمن اینکه فاز اول مطالعات پروژه گندله‌سازی نیز در دست انجام است.

وی در پاسخ به این سوال که منطقه سنگان با کمبود شدید آب مواجه است و برای تامین آب پروژه‌های فراوری سنگ آهن در این منطقه چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟ توضیح داد: هم‌اکنون بالغ بر 17.5 میلیون تن پروژه کنسانتره‌سازی در منطقه سنگان در حال اجرا است و قطعا این پروژه‌ها بعد از بهره‌برداری به آب زیادی نیاز خواهند داشت. ضمن اینکه پس از این طرح‌ها، شاهد اجرا و بهره‌برداری پروژه‌های گندله‌سازی نیز خواهیم بود. تامین آب منطقه سنگان یک موضوع ملی بوده و نمی‌توان به آن نگاه شرکتی و بنگاهی داشت. به همین دلیل مجموعه شرکت‌های فعال در منطقه سنگان کنسرسیومی را تشکیل داده‌اند که موضوع تامین زیرساخت‌ها و از جمله تامین آب را در منطقه دنبال می‌کند.

او با بیان اینکه چندی پیش در جلسه‌ای اضطراری با استاندار خراسان رضوی، استاندار دستور پیگیری مشکل تامین آب منطقه سنگان را به مسئول آب منطقه‌ای داد، افزود: در زمینه تامین آب موردنیاز پروژه‌های فراوری سنگ آهن منطقه سنگان پیشنهادات مختلفی مطرح شده که البته هیچ‌کدام از این پیشنهادات قطعی نشده‌اند. از جمله این پیشنهادات انتقال آب از دریای عمان، انتقال آب از دریای خزر، انتقال پساب شهر مشهد، استفاده از آبهای سطحی و استفاده از حوضچه زیرزمینی منطقه است.

مدیرعامل شرکت فولاد شرق کاوه با تاکید بر اینکه مسئولان آب کشور باید هرچه زودتر و پیش از بهره‌برداری طرح های منطقه سنگان معضل تامین آب این منطقه را حل کنند، درباره تامین تجهیزات موردنیاز پروژه فولاد شرق کاوه نیز گفت: بخشی از تجهیزات موردنیاز این پروژه را وارد و یا ساخت داخل کرده‌ایم و بخشی از تجهیزات نیز وارد سایت کارخانه شده و یا در حال حمل و یا ساخت هستند.

رضایی اضافه کرد: امیدواریم با اجرای کامل برجام و برطرف شدن تحریم‌ها مشکل گشایش یوزانس پروژه‌های فراوری سنگ آهن منطقه سنگان نیز برطرف شود، چرا که الان بزرگترین مشکل ما در اجرای این پروژه عدم گشایش یوزانس از سوی بانک مرکزی است.

وی افزود: بانک عامل ما در این پروژه ابتدا بانک سینا بود که به دلیل همگروه بودن با ما مورد قبول قرار نگرفت و سپس بانک پارسیان را به عنوان بانک عامل اعلام کردیم اما هنوز مشکل گشایش یوزانس پابرجا است که امیدواریم با اجرای برجام بانک مرکزی در سیاست‌های خود در این زمینه تعدیل ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت فولاد شرق کاوه اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت تقریبا هر 30 تا 45 روز یکبار آخرین گزارش اجرای پروژه‌های فراوری سنگ آهن را از ما دریافت می‌کند و در صورت وجود هرگونه مشکلی نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا