لغو تحريمهای نفت و خدمات آن در نخستين گام

لغو تحريمهای نفت و خدمات آن در نخستين گام

مديرعامل شرکت ملی نفتکش گفت: تحريمهای نفت ، خدمات نفتکش و مالی و پولی در نخستين مرحله لغو تحريمها برداشته خواهد شد.

 

علی اکبر صفايی در نشست خبری افزود: با انتشار راهنمای لغو تحريمها در سايتهای اتحاديه اروپا و آمريکا، اين دستورالعمل برای همه شرکتهای کشورهای عضو که با ايران ارتباط دارند لازم الاجراست.
وی افزود: به محض لغو تحريمها، نفتکش های ايرانی قادر به حمل نفت و گاز به مقاصد مختلف جهان و از جمله اروپا را دارد و به لحاظ مسايل ايمنی و زيست محيطی مشکلی براي تردد نفتکشهای ايرانی به بنادر اروپايی وجود ندارد.
صفايی افزود: ظرفيت ناوگان نفتکش ايران 15.5 ميليون تن است که از 95 درصد آن استفاده می شود و در 9 ماه نخست امسال ناوگان حمل و نقل نفتکش بيش از 70 ميليون تن محموله به خارج صادر کردند.
وي افزود: سن ناوگان نفتکش ايران بطور متوسط 8.5 سال است که سن مطلوبيت ارزيابي مي شود.
صفايی همچنين با اشاره به سياستهای وزارت نفت براي افزايش توليد و صادرات نفت خام بعد از لغو تحريمها گفت: ناوگان شرکت ملی نفت ايران آمادگی دارد از اين سياست حمايت و نفت ايران را به ديگر کشورها صادر کند.
*70 حمله دزدان دريايی به نفتکش های ايرانی در2015 دفع شد
علي اکبر صفايی مدير عامل شرکت ملی نفتکش ايران در ادامه نشست خبری افزود : 70 مورد حمله دزدان دريايی در سال 2015 به ناوگان نفتکش های ايرانی با حمايت نيروهای مسلح خنثی شد.خوشبختانه با حمايت نيروی دريايی ارتش و در مواردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ؛ خسارتی به ناوگان نفتکش های ايران وارد نشده است.
وی همچنين درباره لغو تحريم های شرکت ملی نفتکش گفت: در حال حاضر گزينه هاي مختلف پس از لغو تحريم ها طراحي شده است و با شرکای قديم و جديد خود در اروپا و ديگر  کشورها هماهنگی کرده ايم و ضمن اينکه در تلاشيم تا يافته ها و دستاوردهای ايام تحريم را همچنان حفظ و حراست کنيم، با همکاری ساير شرکتها و سازمانهای داخلی و از جمله شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران براي تقويت و هم افزايی قدرت چانه زني و تاثير گذاري، همکاری می کنيم.
وي افزود: توافقنامه هايي با شرکت ملي کشتيراني در خصوص بيمه، آموزش و تعميرات داريم که در افزايش قدرت ايران در عرصه کشتيرانی جهانی موثر است.
صفايی همچنين با اشاره به شصتمين سال تاسيس شرکت ملي نفتکش گفت: اين شرکت روز يکشنبه آينده همايشي با دعوت از مسئولان مختلف دولتي و غير دولتي از جمله وزارت نفت و راه و شهرسازي و همچنين بخشهاي مختلف فعال در عرصه ترابري دريايي ايران در مرکز همايشهای صدا و سيما برگزار خواهد کرد که در آن، علاوه بر مسئولان و مديران دولتي و شرکتهاي ايراني، بيش از 290 شرکت خارجي هم حضور دارند و عصر روز همايش هم برای تبادل نظر و مذاکرات رو در روی شرکتهاي خارجي با طرفهای ايرانی در نظر گرفته شده است تا همکاري دو جانبه اين شرکتها افزايش يابد.
صفايی با اشاره به اينکه شرکت ملی نفتکش ايران بزرگترين ناوگان حمل و نقل نفتی در جهان را به لحاظ تناژ بارگيری در اختيار دارد ، افزود: با اطمينان بالای شرکتهای ارزياب جهان نسبت به مسايل فني و ايمني و مسايل زيست محيطی ناوگان اين شرکت، می توان ادعا کرد بزودي و با لغو تحريمها، قدرتمندانه به عرصه فعاليتهای بين المللی باز خواهيم گشت.
وی همچنين در خصوص لغو روابط ديپلماتيک کشور جيبوتی با ايران و احتمال تاثير آن روی فعاليتهای کشتيرانی و نفتکش های ايرانی گفت: بر اساس مقررات بين المللی و قانون حقوق درياها ، ناوگان ايرانی حتی در آب های سرزمينی کشورها می تواند از حق عبور بی ضرر بدون هيچ مانعی عبور کند و هر کشوری بخواهد خلاف اين مقررات بين المللی عمل کند خلاف مقررات بين المللي است و قطعا اشتباه مي کند و اين اشتباه به مدت طولاني نمي تواند دوام يابد.
مديرعامل شرکت ملي نفتکش همچنين در خصوص کاهش قيمت جهاني نفت خام و تاثير آن روي نرخ خدمات نفتکش ها نيز گفت: رابطه مستقيم وجود ندارد و نرخ خدمات نفتکش تابع سفارش است و حتی گاهی ديده می شود که در شرايطي که نرخ جهانی نفت خام کاهش يافته است به دليل افزايش سفارش برخی کشورها برای خريد نفت خام و تکميل ذخاير استراتژيک خود، نرخ خدمات حمل و نقل دريايی افزايش می يابد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا