90 درصد واگذاری های 2.5 سال گذشته به بخش خصوصی بوده است

90 درصد واگذاری های 2.5 سال گذشته به بخش خصوصی بوده است

تهران- ایرنا- مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: در 2.5 سال دولت تدبیر و امید، حدود 90 درصد از واگذاری ها به بخش خصوصی به معنانی واقعی بوده و هیچگونه رددیونی بابت واگذاری سهام نبوده و هیچ سهامی به صورت بلوکی واگذار نشده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان خصوصی سازی، سیدجعفر سبحانی با بیان اینکه رقم واگذاری سهام توسط سازمان خصوصی سازی از ابتدای امسال تاکنون 15 هزار میلیاردریال است، افزود: این رقم از طریق واگذاری سهام بخش های مختلف از جمله جایگاه های سوخت صورت گرفته است.
وی افزود: برای فروش تعدادی از جایگاه ها مزایده برگزار شد و مشتریانی هم برای خرید سهام مراجعه کردند که برخی از آنها پیشنهاداتی بیش از 70 یا 80 درصد قیمت پایه فروش را اعلام کردند.
مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه در مزایده اخیر حدود 20 درصد از جایگاه های سوخت به فروش رسید، اظهار داشت: 450 میلیارد ریال سهام در چند روز گذشته از طریق فروش جایگاه های سوخت فروخته شد.
به گفته وی، معمولا بخش زیادی از فروش سهام در نیمه دوم سال اتفاق می افتد. البته اینکه چه میزان از عرضه های سهام منجر به فروش شود بستگی به عوامل گوناگونی از جمله شرایط بازار سهام، شرایط پساتحریم، قیمت گذاری سهام و ... دارد؛ کما اینکه در یک ماه گذشته 20 هزار میلیارد ریال سهام دولتی را عرضه کردیم که بخشی از آن فروش رفت و بخش دیگر فروش نرفت که باید آسیب شناسی شود.
سبحانی از برنامه سازمان خصوصی سازی برای عرضه 200 تا 250 هزار میلیارد ریال سهام تا پایان امسال از طریق بورس، فرابورس و مزایده خبرداد و افزود: اگر شرایط بازار مناسب باشد، سهام عرضه شده فروش خواهد رفت.
وی گفت: از ابتدای تاسیس سازمان تاکنون نزدیک به 1400 تریلیون ریال (140 هزار میلیارد تومان) سهام واگذار شده که 800 هزار میلیارد ریال به بخش عمومی، 280 هزار میلیارد ریال بابت رددیون و 30 هزار میلیارد تومان بابت سهام عدالت بوده است. از 800 هزار میلیارد ریالی که به بخش عمومی واگذار شده نشان می دهد 58 درصد به بخش خصوصی بوده است.
مشاور سازمان خصوصی سازی ادامه داد: از این میزان سهام واگذار شده، 48 درصد از طریق بورس، 13 درصد از طریق فرابورس و باقیمانده حدود 39 درصد از طریق مزایده بوده است. در مجموع در 14 سال گذشته که خصوصی سازی صورت گرفته، فقط 17 درصد از واگذاری ها، به بخش خصوصی واقعی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: از مجموع واگذاری های 14 سال گذشته حدود 30 درصد در دولت تدبیر و امید بوده است. یعنی از رقم 800 هزار میلیارد ریال سهام واگذار شده، حدود 230 هزار میلیارد ریال در دولت یازدهم بوده است.
مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی ابراز امیدواری کرد که در مدت باقیمانده از سال 94، شرایط به گونه ای باشد که بتوان خصوصی سازی بیشتری را انجام داد و در پساتحریم و برجام نیز براساس توان کنونی، شرایط را برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای خرید سهام آماده می کنیم.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا