تحلیل علیرضا محجوب از افزایش حقوق کارگران/ میانگین دستمزد یک میلیون و 900 هزار تومان می‌شود؟

تحلیل علیرضا محجوب از افزایش حقوق کارگران/ میانگین دستمزد یک میلیون و 900 هزار تومان می‌شود؟

علیرضا محجوب می گوید فراکسیون کارگری مجلس میانگین حقوق کارگران برای سال آینده را یک میلیون نهصد هزار تومان پیشنهاد کرده است.

علیرضا محجوب رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نامه نیوز، در مورد افزایش حقوق کارگران در سال 95 گفت: مذاکرات برای افزایش حقوق کارگران آغاز شده و در مراحل ابتدایی است. البته حداقل حقوق کارگران در سال آینده تا نیمه های اسفند اعلام نمی شود زیرا کارگران سالهای قبل معترض بودند که اعلام شدن حداقل و حداکثر دستمزدها در آذر و دی باعث ایجاد تورم تبلیغاتی می شود. بر همین اساس شورای عالی کار در 10 سال اخیر حداقل و حداکثر حقوق کارگران را در نیمه های اسفند اعلام می کند.

وی با بیان این که قطعا کف حقوق و دستمزدها کمتر از تورم نخواهد بود، تصریح کرد: البته در بعضی از دوره ها ما به التفاوت تورم و حداقل حقوق را به کارگران پرداخت نکرده اند.

وی ادامه داد: دولت‌ها همواره جانب احتیاط را در مورد افزایش دستمزدها در پیش می گیرند و امیدواریم تسلیم این تصمیم شوند که مطالبات را بپردازنند.

محجوب بیان کرد: امسال به فرمولی رسیده ایم که واقعیات براساس آن فرمول باشد و افزایش دستمزدها براساس آن انجام شود و امیدواریم دولت این فرمول را بپزیرد .

وی ادامه داد:فراکسیون کارگری بر اساس این فرمول رقمی را محاسبه و آنرا اعلام کرده است و سه رقم را که حداقل میانگین و حداکثر است را اعلام کرده است که میانگین یک میلیون نهصد هزار تومان و یک میلیون دویست هزار تومان نیز برای متوسط و دومیلیون پانصد هزارتومان نیز برای حداکثر است و برای مناطق مختلف کشور محاسبه شده است و در مناطقی هزینه ها کمتر و در مناطقی نیز هزینه ها بیشتر است.

محجوب با بیان این که در این فرمول و محاسبه سه فاکتور ملاحظه شده است، تصریح کرد: نخست خط فقر مطلق بین المللی است که طبق تعریف سازمان بین المللی کار برای خط فقر باید برای هر نفر دو دلار در روز که ماهی 60 دلار در ماه است باید در نظر گرفته باشد و اگر خانواده ای 4 نفر باشد سقف خط فقر آنها 240 دلار می شود که این قیمت را اگر به ضریب دلار فعلی برسانیم از حداقل حقوق فعلی بالاتراست.

وی تاکید کرد:از دیگر فاکتورها دراین فرمول این است که در سال 1383 گزارشی توسط وزارت کار منتشر شد وقیمت سبد کالا اعلام شد که ما این سبد را به تورم سنواتی رساندیم و این رقم یک میلیون نهصد هزارتومان برای حداقل دستمزدها محاسبه شد .

وی ادامه داد:فاکتور دیگر این بود که قیمت های روز را به قیمت اعلامی بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن برای مناطق مختلف با حداقل و متوسط محاسبه کردیم .

وی خاطرنشان کرد: اینکه وزارت کار ودولت تصمیم بگیرد که یک میلیون و نهصد هزار تومان حداقل دستمزد را برای کارگران در نظر بگیرد خوشبینانه است و احتمال نپذیرفتن این را می دهیم و هدفمان از اعلام این رقم ها این است که آنها در مرحله نخست فقط بپذیرند و آنرا امضا کنند و این حق رابه رسمیت بشناسند و اذعان کنند که این حق یک کارگر است که باید پرداخت شود .

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا