ربیعی اعلام کرد:

تبصره مورد انتقاد جامعه کارگری در لایحه برنامه ششم با دستور رئیس جمهوری حذف شد

تبصره مورد انتقاد جامعه کارگری در لایحه برنامه ششم با دستور رئیس جمهوری حذف شد

تهران- ایرنا- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پیش نویس لایحه قانون برنامه توسعه ششم و برخی نگرانی ها درباره چند تبصره آن گفت: با موافقت رئیس جمهوری، تبصره 33 این لایحه، با هدف حمایت از جامعه کارگری کشور از پیش نویس لایحه برنامه ششم حذف شد.

علی ربیعی امروز (دوشنبه) در همایش هماهنگی شوراهای اسلامی کار که در سالن 17شهریور وزارتخانه برگزار شد، افزود: با گفت وگوهایی که با رئیس جمهوری صورت گرفت، قرار شد این تبصره حذف و وزارت تعاون پیشنهاد دیگری را جایگزین کند.
در تبصره 33 لایحه برنامه ششم توسعه آمده است: برای ترغیب کارفرمایان و کارآفرینان بخش خصوصی و تعاونی به جذب نیروی کار بیکار جوان بویژه در مناطق کمتر توسعه یافته و با هدف کمک به کاهش هزینه نیروی کار بنگاه های اقتصادی، دولت مجاز است اقدامات زیر را در سال های برنامه اجرا کرده و منابع اعتباری مورد نیاز را در بودجه سنواتی لحاظ کند:
1. مستثنی کردن از شمول قوانین کار و تامین اجتماعی برای دانش آموختگان دانشگاهی گروه های سنی زیر 29 سال در اجرای طرح کارورزی (آموزش های تخصصی بدو ورود به کار و طی دوره های آموزش عالی در کارگاه های خصوصی و تعاونی) حداکثر تا دو سال برای هر یک از کارورزان.
2. تعیین حداقل مزد برای کارگران جدید گروه های سنی زیر 29 سال (که قبلا سابقه بیمه تامین اجتماعی نداشته باشند) و مشمولان طرح اشتغال عمومی (اجرای پروژه های عام المنفعه در زمینه زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و مدیریت محیط زیست و با مشارکت جوامع محلی) به میزان 75 درصد حداقل مزد تعیین شده مصوبه شورای عالی کار حداکثر تا دو سال با هدف انگیزه بیشتر برای بکارگیری نیروی کار جدید.
وزیر تعاون همچنین افزود: وزارت تعاون باید حرکت خود را برای دفاع از حقوق کارگران با شیب بیشتری ادامه دهد و با تصمیم های مثبتی که اتخاذ می شود بتوانیم کارگر و کارگاه را حفظ کرده و رابطه خوبی بین کارفرما و کارگر برقرار شود.
ربیعی با بیان اینکه همواره سعی کرده ایم فاصله حقوق و نرخ تورم را کاهش دهیم، افزود: باید تلاش در این زمینه ادامه پیدا کند تا بتوانیم فاصله بین نرخ تورم و دستمزد کارگر را بهبود ببخشیم و جامعه کارگری نیز قادر به تامین مخارج زندگی خود باشد؛ در واقع حداقل بخشی از مشکلات درآمدی او حل شود.

** وارث مشکلات ناشی از اقدامات دولت گذشته هستیم
وی در پاسخ به اعتراض جامعه کارگری حاضر در همایش نسبت به حقوق 750 هزار تومانی و همخوانی نداشتن با افزایش قیمت کالا و خدمات در کشور گفت: من نیز از همین جامعه و قشر ضعیف کشورم و وضعیت شما را کاملا درک می کنم؛ نیاز نیست با برگزاری این همایش ها از درد مشترک هم آگاه شویم.
وی با بیان اینکه در تاسیس نخستین شورای اسلامی کار پیش از انقلاب مشارکت داشتم و اکنون خود را نماینده کارگران در این شورا می دانم، گفت: یقین داریم که شرایط زندگی جامعه کارگری مناسب نیست.
وزیر تعاون تاکید کرد: قصد دفاع مطلق از دولت را ندارم اما دولت، وارث بسیاری از مسایل دولت قبل بوده است.

** یک عده انبار تامین اجتماعی را خالی کرده و تبرئه می شوند
ربیعی با بیان اینکه متاسفانه کارآفرین و کارفرما های ما خانه نشین شده و یک عده افراد ناشایست سرمایه ما دار ما شده اند، افزود: یک عده انبار تامین اجتماعی را خالی کرده و تبرئه می شوند و در این میان ما متهم می شویم اما باید با افرادی که درصدد دزدیدن مال مردم هستند، مبارزه کنیم.
وی افزود: ما روی اهداف خود و دفاع از وجدان کارگری تاکید داریم و به همیمن دلیل تاکنون فشارهای زیادی را متحمل شده ایم؛ اما با پیگیری های خود توانستیم 10 میلیون کارگر غیررسمی که هیچ دفترچه درمانی نداشتند را بیمه کنیم تا آنها بتوانند در بیمارستان های دولتی پذیرفته شوند.
وی افزود: قصد داریم به حرکت خود در دفاع از قشر زحمت کش جامعه ادامه دهیم تا وضعیت زندگی آنها را بهبود بخشیم؛ می پذیریم که شرایط فعلی این جامعه مطلوب نیست.
همایش کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار امروز (دوشنبه) با هدف بررسی مسایل کارگری (درمان تامین اجتماعی ، برنامه ششم توسعه و دستمزد سال 95 ) در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا