عیار عسل مانند عیار طلاست

عیار عسل مانند عیار طلاست

از قدیم‌الایام گفته‌اند که«گنج‌ها»را باید در ویرانه‌ها پیدا کرد؛ این مفهوم به‌شدت در حوزه مباحث اقتصادی و کارآفرینانه مصداق پیدا می‌کند.

 اغلب تصور می‌شود که برای رسیدن به یک کسب و کار پرسود، باید سرمایه‌گذاری اعتباری و مالی هنگفتی ترتیب داد تا امکان بهره‌برداری از طرح‌های اقتصادی فراهم شود. اما ارزیابی‌های میدانی نشان می‌دهد که بسیاری از توفیق‌های بنگاه‌های کوچک، متوسط و مشاغل خانگی در اثر پشتکار و خلاقیت صاحبان این مشاغل به منصه ظهور رسیده است. نمونه‌های متعددی وجود دارند که بدون بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌یی توانسته‌اند، استارت یک کسب و کار پر سود را بزنند. کافی است که تنها نگاهی خلاقانه به پدیده‌های پیرامونی داشت تا دریایی از فرصت‌های اقتصادی را مشاهده کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، یکی از حرفه‌هایی که یاد گرفتن آن نیاز به عشق دارد و بعد از عشق ورزیدن و یاد گرفتن آن می‌تواند سود بسیار خوبی نیز به صاحب شغل و حرفه دهد، زنبورداری است که از جمله مشاغلی محسوب می‌شود که هم در داخل با اقبال مشتری روبه‌روست و هم بازارهای صادراتی پرمخاطبی برای آن در خارج از مرزهای کشورمان وجود دارد. قیمت جهانی هر کیلو عسل حدود 10تا20دلار است اما هر کیلو ژل رویال که از عسل گرفته می‌شود، ۳۰۰ تا ۴۰۰دلار به فروش می‌رسد. نکته قابل توجه درباره این بیزینس صادراتی این است که در اغلب مناطق کشورمان قابلیت پرورش زنبور عسل وجود دارد. برای آشنایی از کم و کیف زنبورداری در ایران سراغ یکی از فعالان این حوزه که با مشارکت بسیج سازندگی توانسته به صادرات عسل بپردازد، رفتیم تا در گپ و گفتی دوستانه، روایتی از فراز و نشیب‌های این نوع کسب و کار را آماده کنیم.

 بازار بزرگ صادرات عسل
 در شرایط پساتحریم آن دسته از مشاغلی که به نوعی دارای بازارهای صادراتی هستند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. زنبورداری یکی از این نوع مشاغل است که با استفاده از امکانات حداقلی می‌توان بازارهای پرسودی را تدارک دید. یکی از کارآفرینان نمونه استان تهران درباره این ظرفیت‌های صادراتی می‌گوید: «۹۰درصد عسل‌های ما به کشورهای دیگر به خصوص کشورهای عربی صادر می‌شوند و دلیل آن نیز این است که در خارج از کشور هر کیلو عسل شرکت ما 1۰دلار ولی داخل کشور مبلغ پایین‌تر خریداری می‌شود.»
عبدالرضا بساک صحبت‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد: «رشته پرورش زنبور عسل رشته‌یی بسیار مفید برای فرد زنبور‌دار و همچنین جامعه کشاورزی ماست. عسل یک داروی شفابخش است که اکثریت دردها را مداوا می‌کند که در کتاب طب‌الکبیر ابوعلی سینا به صورت مفصل به آن پرداخته شده است از سوی دیگر ائمه ما نیز در خصوص استفاده از عسل توصیه‌های بسیار زیادی دارند.»

 اشتغالزایی از طریق زنبورداری
این زنبوردار ورامینی تصریح می‌کند: «افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، می‌دانند که عمده فایده زنبور عسل برای بخش کشاورزی است به این دلیل که فعالیت اصلی زنبور عسل گرده افشانی است.» بساک در خصوص شروع فعالیتش نیز گفت: «از دو کندو در 15سال پیش شروع به کار کردم که امروز این تعداد را به ۲۰۵ کندو افزایش داده‌ام و زنبورهای من در حال حاضر به صورت خالص ۲۰۰۰کیلوگرم عسل کاملا طبیعی تولید می‌کنند. زنبورداری شغلی است که فرد می‌تواند غیر از خودش، چند نفر دیگر را نیز در این شغل به کار گیرد و از این طریق ایجاد اشتغال داشته باشد.» وی می‌افزاید: «۹0درصد عسل‌های ما به کشورهای دیگر به خصوص کشورهای عربی صادر می‌شوند و دلیل آن نیز این است که در خارج از کشور برای هر کیلو عسل به شرکت ما 1۰دلار پرداخت می‌کنند در حالی که همین عسل درون کشور به مبلغ پایین‌تر از ما خریداری می‌شود به همین دلیل مجبور به صادرات هستیم.»

 سود سالانه 100درصدی در تجارت عسل
کارآفرین نمونه تهران اظهار می‌کند: «این عسل را می‌توان به گیاه‌پزشک‌ها یا افرادی که در عسل ناب تخصص دارند به قیمت ۱۸۰هزار تومان نیز فروخت ولی تعداد کمی از این افراد در کشور هستند که این عسل را بشناسند، به همین دلیل ناگزیر به صادرات این عسل هستیم.»
این زنبور‌دار خاطرنشان می‌کند: «موفق شدم بدون اینکه ملکی را در گروی بانک قرار دهم و با سهولت وامی را از بسیج سازندگی در مبحث اقتصاد مقاومتی و توسعه کاری دریافت کنم که با گذشت ۵ ماه و در اردیبهشت ماه سال جاری توانستم معادل مبلغ وام دریافتی را از زنبورها به دست آورم.»

دارنده ۷ لوح تقدیر و ۲ تندیس بلورین کشور تصریح می‌کند: «افرادی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند باید دوره‌های لازم را ببینند و بعد از آن اگر شرایط مناسب را فراهم کنند، می‌توانند سالانه دوبرابر سرمایه‌گذاری اولیه را به دست آورند زیرا زنبورها در شرایط مناسب در هر سال دو زنبور دیگر متولد می‌کنند.»
این فعال صادراتی صحبت‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد: « در حال حاضر قیمت کندوهای زنبور عسل از ۱۵۰هزار تومان شروع شده و تا ۵۰۰هزار تومان به پایان می‌رسند ولی افرادی که می‌خواهند وارد این حرفه شده و فعالیت کنند باید بدانند که کندوهای قیمت پایین دارای ایرادات حرفه‌یی هستند تا جایی که بعضی از آنها غیرقابل استفاده بوده و باید این کندوها را آتش زد.»

بساک می‌گوید: «عسل همانند طلا دارای شاخص و عیار است که این میزان و شاخص در آزمایشگاه‌های تغذیه مشخص می‌شود نه اینکه هر شرکت، کارخانه یا فرد بگوید که عسلش دارای چه درجه‌یی است.
 عسل‌هایی که ساکاراز آنها کمتر از ۲درصد باشد همانند طلای ۲۴عیار یا شمش طلا هستند که قیمت جهانی آنها ۵۰دلار است.»

کارآفرین برتر استان تهران تصریح می‌کند: «به دلیل وجود عسل‌های کارگاهی که مجوز عسلک هم دارند ولی روی شیشه‌های آنها نام عسل طبیعی درج می‌شود که با شکر و مربا و مقداری عسل در کارگاه‌ها به قیمت‌های پایین تولید می‌شوند مشکلات بسیار زیادی برای زنبورداران به وجود می‌آید.»

 عسل واقعی را چطور بشناسیم
وی ادامه می‌دهد: «عموم مردم فکر می‌کنند که عسل‌های کیلویی ۷ تا ۱۵هزار تومان عسل واقعی و طبیعی هستند و عسل کیلویی ۶۰هزار تومان نیز عسل طبیعی است پس سراغ عسل‌های ارزان‌تر می‌روند در صورتی که اطلاع ندارند که عسل‌های ارزان در واقع همان مربا هستند. اگر دولت و مدیران بخش مواد غذایی می‌خواهند که مردم را به سمت خرید مواد غذایی طبیعی حرکت دهند باید در هر شهرستان یک آزمایشگاه مواد غذایی وجود داشته باشد تا تمام خوراکی‌هایی که مردم از آن استفاده می‌کنند را به این آزمایشگاه‌ها ببرند تا در آنجا آزمایش‌های لازم برای سلامت و خلوص این مواد غذایی تایید شود.»

بساک افزود: «تا زمانی که دولت و مسوولان مورد نظر این آزمایشگاه‌ها را در شهرستان‌ها راه‌اندازی نکنند و تا عموم مردم از صحت مواد غذایی مصرفی خود مطمئن نشوند، مشکلات تولید‌کنندگان مواد غذایی طبیعی و سالم برطرف نمی‌شود.»

این فعال تولیدگر در پایان گفت‌وگو با اشاره به حجم بازارهای صادراتی‌اش به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌گوید: «این اعداد و ارقام معمولا جزو اسرار اقتصادی هر فعال اقتصادی محسوب می‌شود. اما در کل باید بگویم که 200تا 300 کندو دارم و سالانه نزدیک به 2 الی 3تن عسل تولید می‌کنم که بخش قابل توجه آن صرف صادرات به کشورهای خلیج‌فارس می‌شود.»

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا