یک کارشناس بررسی کرد:

دلیل اقبال بازار به "وپست" با پاسخ به ۳ سئوال

دلیل اقبال بازار به

یک کارشناس بازار سرمایه با پاسخ به ۳ سئوال، دلیل اقبال روزهای گذشته به سهام پست بانک را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی سهام پست بانک پر حاشیه طی دو ماه اخیر با رشد 34 درصدی قیمت سهام از 111 تومان اول آذر به 149 تومان دیروز رسیده که با انتشار عملکرد 9 ماهه این شرکت 323 میلیارد تومانی مشخص شد یک ریال از سود پیش بینی شده 2 ریالی مجقق شده است. انتشار این گزارش موجب شد تا در روزهای گذشته روند صعودی سهام " وپست" تکرار شود.

در این رابطه  مهدی یعقوبی از کارشناسان بازار سهام با ارایه تحلیلی ، دلیل اقبال بازار به این شرکت را اعلام و به سه سئوال پاسخ داد که بدون تایید نکات اعلامی و صرفا" جهت اطلاع سهامداران منتشر می شود.

چرا پست بانک در سال 93 زیانده شد؟

بدون ترید سال 93 را باید یکی از بحرانی ترین سالهای شبکه بانکی کشور نامید. قفل خزانه و انجام سیاست های انقباضی شدید در بازار پول  توسط دولت و بانک مرکزی موجب شد تا بانکها برای جلوگیری از خروج منابع موجود یا جذب منابع بیشتر، وارد رقابت کاذب و زیانباری شوند که هزینه های سنگینی را به آنها تحمیل کرد.

وضعیت بحرانی شبکه بانکی، دامنگیر پست بانک ایران نیز شد و این بانک نیز در اثر جا به جایی و خروج برخی منابع، حدود 500 میلیارد تومان در بازار بین بانکی بدهکار شد. همین موضوع با توجه به نرخ روز شمار بالای 28 درصدی این بازار، حدود 140 میلیارد تومان هزینه اضافی روی دوش بانک گذاشت. از طرف دیگر در همان سال بانک حدود 37 میلیارد تومان ذخیره برای بازخرید سنوات کارکنان در حساب های منظور کرد تا حجم ذخایر خود در این بخش را دو برابر کرده و به سطح مطلوبی برساند.

این دو موضوع جمعاً 178 میلیارد تومان هزینه های "وپست" را نسبت به پیش بینی اولیه افزایش داد و در نهایت منتج به شناسایی زیان 129 میلیارد تومانی در سال 93 شد. اگر این هزینه های اضافه نمی شد این بانک در سال مالی قبل می توانست چندین تومان سود برای هر سهم محقق کند.

علت سودآوری "وپست" در سال جاری ؟

نگاهی مقایسه ای به گزارش های دوره ای بانک در سال 94، ایجاد تحولات اساسی در وضعیت عملیاتی بانک نسبت به سنوات گذشته را به خوبی نمایان می کند. در سه ماهه اول امسال وضعیت این بانک نسبت به سال قبل تغییر چندانی نشان نمی دهد و در پایان این دوره بانک 33 میلیارد تومان زیان(سهمی 10 تومان) شناسایی کرده است.

در دوره 3 ماهه دوم امسال پست بانک به عنوان بانک تخصصی حوزه ict معرفی می شود و وزارت ارتباطات و زیر مجموعه هایش بخشی از منابع خود را به بانک منتقل کنند. نگاهی به ترازنامه بانک در دوره 6 ماهه رشد حدود 700 میلیارد تومانی منابع را نسبت به انتهای سال قبل نشان می دهد.

ورود این حجم از سپرده ها در بانک تحولات زیادی را منجر می شود. بطوریکه بانک بدهی های خود در بازار بین بانکی را به طور کامل تسویه کرده و حتی 200 میلیارد تومان نیز در این بازار به سایر بانکها وام می دهد. گزارش 6 ماهه 94، خروج بانک از زیاندهی را نمایان می کند.بطوریکه بانک در این دوره 3 ماهه حدود 2 میلیارد تومان سود می سازد و زیان 33 میلیارد تومانی 3 ماهه اول را به 31 میلیارد کاهش می دهد.

نقطه اوج تحولات اساسی پست بانک در گزارش 9 ماهه که چند روز پیش منتشر شد، قابل ملاحظه است. منابع بانک در این دوره 900 میلیارد تومان دیگر افزایش یافته است. بخش عمده ای از این رشد منابع ناشی از ورود سپرده های دیداری بوده که هزینه ای برای بانک به همراه ندارد. حجم منابع بانک نسبت به ابتدای سال رشد بیش از 50 درصدی را نشان می دهد و بانک موفق می شود در این دوره 32 میلیارد تومان (برای هر سهم 10 تومان) سود عملیاتی ساخته و به طور کامل زیان 6 ماهه اول را پوشش دهد. حجم منابع بانک در بازار بین بانکی در این  دوره به 1000 میلیارد تومان رسیده است.

پست بانک چه چشم اندازی خواهد داشت؟

همانطور که ذکر شد وضعیت عملیاتی بانک در سال جاری روز به روز بهتر شده و در حال حاضر بانک به لحاظ سودآوری وضعیت مطلوبی دارد. بدیهی است باتوجه به اینکه بانک در سه ماهه سوم موفق شده به ازای هر سهم 10 تومان سود بسازد و زیان دوره قبل را پوشش دهد، در 3 ماهه چهارم حداقل انتظار این است که همین سود را تکرار کند ولی بانک در پیش بینی درآمد سال جاری تعدیلی لحاظ نکرده و در واقع گزارشی احتیاطی داده است.

با توجه به حجم حدود هزار میلیارد تومانی تسهیلات پرداختی بانک در بازار بین بانکی و سود حداقل 20 درصدی در این بازار، بدیهی است حدود 50 میلیارد تومان حداقل سودآوری بانک از این محل در 3 ماهه پایانی خواهد بود ولی بانک این رقم را حدود 2 میلیارد تومان برآورد کرده است!! از طرف دیگر حجم کارمزد بانک در ماه های پایانی سال، همواره رشد قابل توجهی داشته ولی در پیش بینی جدید، این رقم با رشد بسیار ناچیزی لحاظ شده است.

در جدول زیر مقایسه بین بودجه ارائه شده در سال جاری، با پیش بینی سود کارشناسی سود امسال و سال 95 آورده شده است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا