تخت‌روانچی خبر داد:

بازگشایی ال‌سی از روز اول اجرای برجام/ برداشتن تحریم‌ها تا چند روز دیگر

بازگشایی ال‌سی از روز اول اجرای برجام/ برداشتن تحریم‌ها تا چند روز دیگر

معاون وزارت امور خارجه با بیان اینکه از روز اجرای برجام موانع هر نوع عمل اقتصادی برطرف خواهد شد گفت: برای نمونه از روز اول اجرای برجام هیچ منعی برای بازگشایی ال‌سی نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، مجید تخت‌روانچی در جمع اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و مدیران عامل بانکهای عامل کشور با تاکید بر اینکه با اجرای برجام تمام تحریم های اقتصادی، بانکی و تجاری لغو می‌شود، اظهار کرد: همه تحریم‌های اتحادیه‌های اروپا چه تحریم‌هایی که براساس دستورالعمل رئیس جمهور آمریکا بود و چه آنهایی که براساس مصوبه کنگره آمریکا اعمال شده‌اند لغو می‌شوند.

* از روز اول اجرای برجام منعی برای بازگشایی ال‌سی نخواهیم داشت

وی افزود: اروپا و آمریکا بر روی کاغذ تحریم‌ها را لغو کرده‌اند و از روز اجرا بدون نیاز به تصمیم جدید بصورت اتوماتیک‌وار تمام تحریم‌ها لغو خواهد شد.

معاون اروپایی و آمریکایی وزارت امور خارجه باقرائت چند بند مرتبط با فعالیت‌‌های بانکی مطرح شده و اجرای برجام گفت: از روز اجرای برجام موانع هر نوع عمل اقتصادی برطرف خواهد شد و به دنبال آن زمینه‌های زیادی برای فعالیت‌های اقتصادی باز می‌شود. برای نمونه از روز اول اجرای برجام هیچ منعی برای بازگشایی ال‌سی نخواهیم داشت.

تخت‌روانچی با اشاره به اینکه برای این روز باید کاملا آماده باشیم گفت: اگر نتوانیم از همان روز اول اجرای برجام کار را شروع کنیم قطعا باید خود را سرزنش کرد. در متن برجام چند ماده وجود دارد که براساس آن اگر گروهی بخواهند مانع‌تراشی کنند پیش‌بینی شده که در این شرایط چه کارهایی صورت گیرد. 

وی گفت: در مواردی آنها تعهد می‌دهند که تحریم ما بازگشت داده نشود و در اجرای برجام اختلالی صورت نگیرد. طرف مذاکره ما دولت‌هایی‌اند که با آنها مذاکره شده و ما آنها را مسئول اجرای برجام می‌دانیم.

* دلیل حضور بیشتر هیئت‌های تجاری اروپا در ایران اعلام  شد

تخت‌روانچی در پاسخ به اینکه چرا هیئت‌های اروپایی بعد از تحریم بیشتر از سایر کشورها به ایران می‌آیند، گفت: آنها در سالهای بعد از تحریم در بازار ایران به شکل مناسبی حضور نداشته‌اند و اکنون آمده‌اند. ما از حضور آنها استقبال می‌کنیم اما بدانند که ما خود طرف مقابل را انتخاب می‌کنیم. ما دچار ذوق‌ زدگی نشده‌ایم و کشورهایی که چندین سال غائب بودند و در ایران حضور نیافتند برای همکاری دوباره با آنها  در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی ما تصمیم‌گیرنده هستیم.

وی گفت: پیشنهادات بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود که در هر حوزه با چه کشورهایی کار می‌کنیم.سیاست دولت این است که انتخاب شرکای تجاری براساس منافع ملی انجام شود. سیاست دولت تاثیر بر اقتصاد مقاومتی است و ما با  اقتصاد مقاومتی با کشورهای مختلف ارتباط خواهیم داشت. تعامل و برقراری ارتباط با سایر کشورها در راستای اقتصاد مقاومتی خواهد بود. 

* آئین‌نامه اروپایی و آمریکایی برجام از روز اول منتشر می‌شود

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه از روز اول اجرای برجام آئین‌نامه اروپایی و آمریکایی برنامه اقدام مشترک از روز اول منتشر می‌شود، گفت:‌ از روز اول برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کشورهای اروپایی و آمریکایی آئین‌نامه‌های اجرایی برجام را منتشر و در اختیار همگان قرار خواهند داد.

تخت‌روانچی افزود: بحث‌های فشرده‌ای را در روزهای گذشته داشته‌ایم که در ارتباط با بحث‌های فنی و مرتبط با رفع تحریم‌ها بوده است. یکی از موارد آنها دستورالعمل اجرای برجام است. بر اساس برجام کشورهای اروپایی و آمریکایی متحد شدند که آئین‌نامه‌هایی مجزا را آماده و منتشر کنند.

معاون اروپایی و آمریکایی وزارت امور خارجه گفت: این آئین‌نامه‌ها اهمیت زیادی دارد زیرا نقشه راهی است که بنگاه‌های اقتصادی در زمان لغو تحریم‌ها براساس آن فعالیت می‌کنند.

تخت‌روانچی با اشاره به اینکه ممکن است متن برجام در جهتی برای برخی دشوار باشد گفت: برای این منظور آئین‌نامه‌ای تهیه می‌شود که به سوالات مختلف به بخش‌های گوناگون من جمله بخش اقتصادی پاسخ می‌دهد. در این زمینه اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده که آئین‌نامه اجرای برجام را به زبان فارسی اعلام خواهد کرد.

معاون اروپایی و آمریکایی وزارت امور خارجه گفت: اکنون آخرین روزهای مانده تا اجرای برجام است و امیدواریم که تا چند روز آینده به سرانجام رسد.

تخت‌روانچی در پایان با اشاره به اینکه قرار  است در روز اجرای برجام آئین‌نامه‌های مربوطه منتشر شود گفت: این آئین‌نامه‌ها به سوالاتی نظیر آن پاسخ می‌دهد که با اجرای برجام در بخش‌های مختلف اقتصادی چه اتفاقی رخ می‌دهد.

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا