روانچی در پاسخ به مهر:

اقدام برخلاف «روح برجام» هم نقض آن است

اقدام برخلاف «روح برجام» هم نقض آن است

معاون وزیر خارجه گفت: چنانچه تحریم هایی بر خلاف برجام وضع شده که این تحریم ها بر خلاف روح یا متن برنامه جامع هسته ای باشد، از طرف ما نقص به حساب می آید و نسبت به آن واکنش نشان خواهیم داد.

مجید تخت‌روانچی با بیان اینکه پیش بینی در خصوص زمان دقیق اجرایی شدن برجام بسیار سخت است، اظهار داشت: برجام ظرف چند روز آتی اجرایی خواهد شد، اما نمی توانیم دقیق اعلام کنیم تاریخ و روز مشخص اجرای برجام چه زمانی است.

وی در خصوص قلب رآکتور ارک افزود: یکی از تعهداتی که برای نیروگاه اراک و نوسازی آن وجود دارد، استقرار طراحی جدید بوده که این کارها در حال انجام است.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: در ارتباط با توافق با وزرای امور خارجه ۱+۵ سندی به امضا رسیده که یک سند پایه به حساب می رود و تمهیدات داخلی را برای اجرای آن در رآکتور اراک انجام خواهیم داد. ضمن اینکه باید اشاره کرد که شرکت های داخلی توانایی نوسازی این رآکتور را دارند و این کار انجام خواهد شد به نحوی که بخش خوبی از نوسازی قلب رآکتور اراک از سوی مهندسان ایرانی انجام خواهد شد.

تخت روانچی اظهار کرد: برای قلب رآکتور اراک قرار نبود قراردادی امضا بشود و این تعویض بر اساس طراحی جدید صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر تحریم های جدید کنگره آمریکا و مقایسه آن با تعهدات این کشور در اجرای برجام خاطرنشان کرد: چنانچه تحریم هایی بر خلاف برجام وضع شده که این تحریم ها بر خلاف روح یا متن برنامه جامع هسته ای باشد، از طرف ما نقص به حساب می آید و نسبت به آن واکنش نشان خواهیم داد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: مکانیزمی برای حل و فصل اختلافات پیش بینی شده که فعال است و از طریق آن کار را پیش خواهیم برد، اما پیش بینی ما این است که نتیجه کار کمیسیون مشترک در حل و فصل اختلافات مهم است و شک نداریم اگر با وضعیتی روبرو شویم که نقض فاحش از سوی طرف مقابل صورت گیرد، ما نیز مکانیزم هایی برای مقابله داریم.

تخت روانچی در پاسخ به سوال مهر در خصوص محدودیت های صدور ویزا خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه آمریکا در نامه ای که به ایران ارسال کرده، به صراحت عنوان کرد که این مصوبه به نحوی اجرا خواهد شد که خلاف تعهدات ما در برجام نباشد. پس باید صبر کرد تا ببینیم نحوه عمل آمریکایی ها چطور خواهد بود.

گفتنی است دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح امروز در دیدار صدراعظم سابق آلمان با اشاره به تصویب قانون اخیر آمریکا برای محدودیت ارائه ویزا گفت: این رفتار نشان داد که هیئت حاکمه آمریکا تعهد لازم به روح برجام و اقدام بر اساس حسن نیت را ندارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا