اقصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نرخ بیکاری 18 سال اخیر +جدول

نرخ بیکاری 18 سال اخیر +جدول

یک از مهم ترین مشکلات این روزهای اقتصاد کشور بیکاری است اما آمار اعلام شده پایین تر از چیزی است که مردم آن را لمس می کنند، دلیل این موضوع چیست؟

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، بررسی نرخ بیکاری از سال 1376 تا 1379 که پنج دولت بر سرکار بودند نشان از آن دارد که  بالاترین و پایین ترین نرخ بیکاری مربوط به فعالیت دولت اصلاحات بوده است، به طوری که این دولت با 14.3 درصد بالاترین و با 10.3 درصد پایین ترین نرخ بیکاری را طی هجده سال گذشته به نام خود ثبت کرده است.
در طول فعالیت  دولت های نهم و دهم نیز نرخ بیکاری در سال 1389 به بالاترین حد و به 13.5 درصد رسیده است.
طی دو سال فعالیت دولت یازدهم نیز به ترتیب در سال های 92 و 93 نرخ بیکاری به ترتیب 10.4 و 10.6 درصد بوده که و نسبت به سال های فعالیت دولت دهم کاهش یافته است، اما باز هم شاهدیم که این روزها مسوولان دولتی و کارشناسان اقتصادی یکی از عمده ترین مشکلات کشور را نرخ بیکاری می دانند.
این در حالی است که در سومین سال از فعالیت دولت یازدهم درآمد دولت به پایین ترین حد سال‌های اخیر رسیده و رکود حاکم بر اقتصاد امکان ایجاد شغل را از دولت گرفته است.
مسوولان وزارت کار اعلام کردند که دولت یازدهم توانسته از ریزش و نابودی ۲۴۰ هزارشغل موجود جلوگیری  و علاوه بر آن، ۴۰۰ هزار شغل خالص نیز در سال ۹۳ ایجاد کنند.
اما  این آمارها در شرایطی اعلام می شود  که نرخ بیکاری در نظر مردم بیش از آن چیزی است که اعلام می شود،  در این زمینه غلامرضا کشاورز حداد، کارشناس مسائل اشتغال معتقد است: پایین بودن نرخ بیکاری و دور از انتظار بودن نرخ بیکاری 11 درصد با مشاهدات شهروندان از محیط اقتصادی پیرامون آنها ریشه در این واقعیت دارد که مشارکت زنان حدود 14 درصد است یعنی تنها 14 درصد از زنان 10 تا 60 سال شاغل بوده یا در جستجوی کار هستند،  اگر این نرخ بالا تر می‌بود نرخ بیکاری زنان بسیار بیشتر می شد. علاوه بر آن مردم بیکاری 24 درصدی فارغ التحصیلان دانشگاهها را به خوبی مشاهده و درباره آن به سادگی قضاوت می‌کنند ولی باید توجه داشت که نرخ بیکاری برای مشاغل غیر ماهر بسیار پایین تر از 11 درصد است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا