درخواست براي اختصاص ۲ ميليارد دلار اعتبار براي پشتيباني از بخش معدن

درخواست براي اختصاص ۲ ميليارد دلار اعتبار براي پشتيباني از بخش معدن

گروه معادن - رئيس هيات عامل ايميدرو خواهان اختصاص اعتبار 2 ميليارد دلاري صندوق توسعه ملي به بخش معدن شد.

به گزارش ماین نیوز، مهدي کرباسيان که در سومين گردهمايي مديران شرکت ها و مجريان طرح هاي اين سازمان سخن مي گفت، تصريح کرد: اين اعتبار براي امور زيربنايي و پشتيباني از فعاليت هاي بخش خصوصي در معادن همچون صندوق بيمه سرمايه گذاري هاي معدني و اکتشاف صرف خواهد شد.

در اين گردهمايي که استاندار تهران نيز در آن حضور داشت، کرباسيان با تاکيد بر اينکه فقط يک بار چنين رقمي براي بخش معدن نياز است، افزود: افزايش سرمايه صندوق بيمه معدن به 500 ميليون دلار مي تواند از توسعه فعاليت هاي معدني شرکت هاي خصوصي حمايت کند، اين در حالي است که به تازگي با حمايت دولت و مجلس، سرمايه اين صندوق حمايتي، به 110 ميليارد تومان رسيده اما براي ايجاد رونق در اين بخش نياز به سرمايه بيشتري است.

وي ادامه داد: فعاليت هاي اکتشافي نيز که از 2 سال گذشته آغاز شده در حال ثمر دادن است، اما اثرات اکتشافات جديد در 2 تا 3 سال آتي بيش از پيش نمايان مي شود و ذخاير جديد و مطمئني براي توسعه اين بخش فراهم مي کند. رئيس هيات عامل ايميدرو، تاکيد مقام معظم رهبري بر توسعه بخش معدن در اقتصاد مقاومتي را نشان توانمندي اين حوزه براي توليد ثروت و اشتغال زايي خواند و گفت: توسعه زيرساخت ها به ويژه تسهيل شرايط حمل و نقل زميني، ريلي و دريايي براي تحقق اهداف کلان معدن و صنايع معدني از اهميت حياتي برخوردار است. کرباسيان به جايگاه معادن سنگان در تغذيه خوراک صنايع فولاد اشاره کرد و گفت: در 2 تا 3 سال آينده ميزان توليد کنسانتره و گندله در سنگان به 30 ميليون تن مي رسد که جا به جايي چنين حجمي از توليد، نيازمند گسترش خطوط ريلي در سنگان(استان خراسان رضوي) تا مرکز و جنوب کشور است. وي همچنين به علاقه شرکت هاي خارجي براي همکاري با حوزه معدن و صنايع معدني ايران اشاره و اظهار کرد: چنانچه ايميدرو در اين مسير نقش پيشرو را ايفا کند، پس از حرکت هاي اوليه، ادامه فعاليت را به بخش خصوصي واگذار مي کند و اين از وظايف اصلي سازمان توسعه اي همچون ايميدرو است.

توليد محصولات با ارزش افزوده بالا

رئيس هيات عامل ايميدرو همچنين از استراتژي جديد ايميدرو سخن گفت و تصريح کرد: هدايت براي توليد محصولات با ارزش افزوده بالاجزئي از استراتژي جديد ايميدرو است. وي يادآور شد: در شرايطي که اقتصاد جهاني با کاهش تقاضا و افت قيمت هاي مواد معدني مواجه است، توليد محصولات با ارزش افزوده بالادر صنايع فولاد، آلومينيوم، مس و همچنين عناصر نادر خاکي منافع بيشتري را نصيب اين حوزه مي کند. وي افزود: مديران اين مجموعه از اين پس توجه بيشتري به کاهش هزينه ها، بررسي دقيق تر صورت وضعيت پيمانکاران و مشاوران، افزايش بهره وري، بهداشت، ايمني و محيط زيست داشته باشند.

رئيس هيات عامل ايميدرو تاکيد کرد: مديران شرکت هاو طرح ها بايد با هدف کاهش حوادث معدني، فقط از نيروهاي آموزش ديده و داراي گواهينامه هاي مربوطه استفاده کنند. کرباسيان درباره جايگاه سازمان هاي توسعه اي يادآور شد: در کشورهاي توسعه يافته همچون ژاپن نيز سازمان هاي توسعه در حوزه هاي پرريسک وارد عمل مي شوند و پس از قبول ريسک هاي موجود، مدتي بعد آن طرح را در اختيار شرکت هاي خصوصي مي گذارند.

وي همچنين خبر داد که ايميدرو به زودي از ابزارهاي مالي همچون اوراق مشارکت، فروش سلف و... براي تامين نياز طرح هاي در دست اجرا استفاده مي کند. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح کرد: با تمام سختي هايي که در تامين مالي طرح ها وجود دارد امروزه تمامي پروژه ها فعال و در حال اجرا هستند
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا