اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

خوش‌اقبال‌ترین گروه‌های بورس تهران؟

خوش‌اقبال‌ترین گروه‌های بورس تهران؟

مدیر امور اعضای کانون کارگزاران گفت: در بلند مدت چشم انداز بازار سرمایه روشن اما در میان مدت تاثیر عوامل منفی بر بورس مقداری پررنگ تر است وی در عین حال گروه‌های دارویی، محصولات پتروشیمی و خودرویی را در صدر منتفعان لغو تحریم‌ها دانست.

بهنام بهزادفر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار کرد: شاخص بورس کشور به صورت مدوام 10 روز کاری صعودی بوده و به نوعی یک رکورد محسوب می شود (این موضوع بعد از ریزش تاریخی در دی ماه 92 تنها دو بار پیش تر رخ داده بود).
وی افزود: البته رشد شاخص در این مدت تنها 2 درصد بوده که این موضوع نشان می‌دهد هنوز یک توافق دسته جمعی برای رشد بازار وجود ندارد.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه این روزها بازار سرمایه کشور درگیر فرصتها و تهدیدات بسیار زیادی است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین فرصت های پیش روی بازار سرمایه اقدامات جدی برای رفع تحریمها است که در راس آنها نیز خبر رفع تحریم مربوط به سوئیفت است.
این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: این رخداد می‌تواند هزینه‌های پولی و بهانه‌های سرمایه‌گذاری را از سر راه اقتصاد ایران بر دارد و بسیاری از مشکلات بازار ارز و استرداد دارایی‌های بلوکه شده کشور در خارج برطرف کند و با اجازه دادن به بانک‌های ایرانی برای انجام نقل‌‌وانتقالات ارزی خارجی به رونق اقتصادی کشور کمک بسزایی خواهد کرد.
بهزادفر ادامه داد: در بازار سرمایه نیز این موضوع به صورت کلی میتواند جابجایی پول و ورود سرمایه‌گذاران خارجی را تسهیل کند و موجب گردش و رونق بیشتر سرمایه در بورس کشور شود که نتیجه آن می تواند بالا رفتن نسبت قیمت به درآمد بورس باشد.
مدیر امور اعضای کانون کارگزاران با اشاره به اینکه برداشتن تحریم سوئیفت بر شرکت ها و صنایع بورسی تاثیرات مثبتی دارد، خاطرنشان کرد: اولین گروهی که در بازار سرمایه بر اثر لغو این تحریم، در صورتهای مالی خود سودآوری بیشتری را نشان می دهد گروه بانک است. طبیعتا آن دسته از بانک هایی که شعب خارجی دارند شرایط بهتری پیدا می کنند و پس از آن می بایست شاهد رشد در صنایع صادراتی و وارداتی محور بود چرا که نقل و انتقال پول برای آن ها تسهیل خواهد شد.
وی  گروه دارو، محصولات پتروشیمی و خودرویی را در صدر منتفعان لغو این تحریم دانست و گفت: در مجموع می توان این گونه برآورد کرد که لغو تحریم سوئیفت بر بازار سرمایه کشور تاثیرات به سزایی دارد شاید به همین دلیل باشد که این روزها تحرکات مثبتی در بازار سرمایه دیده می شود.
این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: نکته مهم دیگری که نتیجه رفع تحریم‌ها است، از سر گیری قراردادهای خودروسازان مطرح دنیا به ویژه فرانسه بوده است که این موضوع نیز در روزهای آتی با سفر رئیس جمهور احتمالا پیگیری میشود.
بهزادفر تصریح کرد: به نظر می رسد قرارداد ایران خودرو و پژو تا چندی دیگر و همزمان با سفر رییسجمهوری به فرانسه امضا می‌شود و در این سفر تا حدی تکلیف رنو دیگر خودروساز فرانسوی (برای حضور در ایران) نیز مشخص خواهد شد.
مدیر امور اعضای کانون کارگزاران با بیان اینکه با تحریم‌های ظالمانه‌ای که طی سال های گذشته علیه کشور شکل گرفته بود صنعت خودروسازی کاهش سودآوری قابل توجهی داشت، خاطرنشان کرد: سودآوری مجموع صنعت خودرو و قطعه سازی در شهریور 1389 رقم 1500 میلیاردتومان بوده است که این رقم در شهریور 1392 به عدد 422 میلیارد تومان رسیده بود و قیمت سهام این گروه نیز افت محسوسی داشته است که به نظر می‌رسد این‌بار با برداشته شدن تحریم‌ها شرایط برای این صنعت ایده آل شود.
وی در ادامه گفت: از دیگر مواردی که به نظر می رسد بر بازار سرمایه تاثیرات مثبتی داشته باشد کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، جذاب بودن نسبت قیمت به درآمد برخی از شرکتها حتی نسبت به بازار پول، چشم انداز مثبت سرمایه گذاران خارجی و حضور آنها در داخل کشور، اخبار مربوط به فرموله شدن خوراک پتروشیمی‌ها و ... است که هر کدام از آن ها می توانند تاثیرات مثبت بر بازار سرمایه بگذارند.
این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: همچنین با توجه به اینکه ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در همین چند روز ابتدای دی ماه حدودا دو برابر میانگین روزانه فصل پاییز شده است اینگونه میتوان تفسیر کرد که بازار این روزها به فرصتهای پیش رو وزن مناسب زیادی داده است.
بهزادفر به تهدید پیش روی بازار سرمایه اشاره و خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت مهمترین تهدید پیش روی سرمایه گذاران انتشار گزارشات 9 ماهه شرکتهای بورسی باشد، متاسفانه در تیر ماه و مهر ماه سال جاری گزارشات 3 و 6 ماهه مطلوب نبوده  و شرکتها تعدیلات منفی زیادی داشته اند و بعید نیست که این موضوع به گزارشات 9 ماهه نیز تسری پیدا کند و در روزهای آینده انتشار یابد.
مدیر امور اعضای کانون کارگزاران در ادامه اظهار کرد:روند تعدیلات منفی حتی می تواند در بودجه آینده شرکتها -که در اسفند ماه منتشر می شود- نیز تسری پیدا کند، به هر حال زمان زیادی خواهد گذشت تا اثر رفع تحریم ها بر صورت های مالی منعکس شود.
وی تهدید بزرگ دیگری که بر بازار سرمایه سایه افکنده را نرخ بالای سود بانکی عنوان و اضافه کرد:  آخرین رقم p/e بازار سرمایه مربوط به انتهای آذرماه  است که رقم 5.63 را نشان می دهد،p/e آبان ماه نشان می دهد که بازگشت سرمایه یک سرمایه گذار در بورس 5.63 ساله است، این در حالی است که در بازار پول با احتساب سود 20 درصدی که به سرمایه گذاران پرداخت می شود بازگشت سرمایه حدودا 5 ساله است.
این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این بازگشت سرمایه 5 ساله یک ویژگی بسیار مهم در دل خود دارد که بدون ریسک بودن آن است، در نتیجه طبق این مفروضات تا زمانی که رقم سود بانکی زیاد است احتمالا بازگشت سرمایه بورس نیز رشد غافلگیرانه نخواهد داشت و در نتیجه تنها راه بالا رفتن شاخص بورس افزایش سودآوری شرکتها است.
بهزادفر تهدید بعدی پیش روی بازار سرمایه را  قیمت نفت دانست و گفت:به عنوان مثال نفت برنت که در 17 ماه پیش 110 دلار بوده اکنون به 33 دلار رسیده است،در حال حاضر حدودا 30 درصد کل بورس کشور را شرکت های پتروشیمی و شیمیایی تشکیل می دهند، 8 درصد آن را محصولات نفتی ، 10درصد آن را محصولات فلزی ، 5درصد معدنی ها  و حدودا 9درصد کل بورس نیز مربوط به هلدینگ هایی است که صنایع فوق در آن نقش محوری را دارند، در چنین شرایطی حدودا 60درصد بورس کشور وابستگی مستقیم به قیمت های جهانی دارد که هرچند اتفاقات داخلی در فراز و فرود آن بی تاثیر نیست اما افت قیمت نفت، مشتقات نفتی و فلزات اساسی به شدت تاثیر منفی بر بازار سرمایه داشته است.
وی با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت موجب کاهش قیمت مواد اولیه و قیمت فروش در صنایع پتروشیمی و شیمیایی و پالایشگاهی میشود، تصریح کرد: با توجه به اینکه این شرکت ها دارای حاشیه سود هستند  در نتیجه کاهش سودآوری آنها را در پی دارد. این موضوع برای صنایع فلزی، معدنی و ... که وابستگی به قیمت نفت دارند نیز صادق است، علاوه بر این با کاهش قیمت نفت و مشتقات نفتی، فلزات اساسی و معدنی ها، کسری بودجه دولت زیاد شده و دست دولت برای بودجه های عمرانی نیز بسته می شود.
این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه در واقع درآمد دولت از نفت صرفا متوجه به پرداخت یارانه و حقوق کارکنان خواهد شد، تاکید کرد: این موضوع می تواند موجب رکود در صنایع ساختمان، سیمان، کاشی و سرامیک و ... شود،همچنین با کسری بودجه دولت شرکت های پیمانکاری نیز به جای دریافت پول تنها از دولت طلبکار می شوند که این موضوع نیز موجب کاهش افت ارزش بورس و شاخص می‌شود. در نهایت این سیکل معیوب تا پایین بردن عدد شاخص بورس پیش می رود.
بهزادفر در پایان تاکید کرد: همانگونه که از فرصتها و تهدیدهای پیش روی بازار سرمایه برمی آید در حال حاضر شرایط بسیار مبهمی برای بازار سرمایه ایجاد شده که به نظر می رسد در مجموع در بازه زمانی بلند مدت چشم انداز بازار سرمایه روشن باشد اما در میان مدت تاثیر عوامل منفی بر بورس مقداری پررنگ تر است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا