فاطمه مقیمی تصریح کرد

جیبوتی از ایجاد مانع برای کشتی‌های ایرانی متضرر می‌شود

جیبوتی از ایجاد مانع برای کشتی‌های ایرانی متضرر می‌شود

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران معتقد است در صورت ایجاد مشکل در تنگه باب المندب از سوی کشور جیبوتی برای حرکت کشتی‌های ایرانی در این مسیر برای رسیدن به آب‌های آزاد،‌ خود کشور جیبوتی از این اتفاق متضرر خواهد شد و درآمدی که از این مسیر داشته متوقف می‌شود.

سیده فاطمه مقیمی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، درباره مشکلات احتمالی که از سوی کشور جیبوتی بعد از قطع ارتباط خود با ایران ممکن است برای عبور کشتی‌های ایرانی از تنگه باب المندب، گفت: اگر از سوی کشور جیبوتی مانعی برای عبور کشتی‌های ایرانی به وجود بیاید مطمئنا راه‌های دیگری وجود دارد که می‌تواند جایگزینی برای کشتی‌های ایرانی شود.

وی ادامه داد: همان کشور کوچک نیاز به ارتباطات تجاری با دنیا دارد و اگر قرار باشد برای کشتی‌های ایرانی در رسیدن به آب‌های آزاد مشکلی به وجود بیاید مطمئنا درآمدی که جیبوتی از این راه بدست می‌آورده است متوقف می‌شود و به ضرر خودشان خواهد بود.

مقیمی تصریح کرد:‌ طبیعی است که در هر ارتباط اقتصادی و تجاری هر اتفاقی بیفتد نتیجه مثبت و یا منفی آن برای دو طرف خواهد بود در سال‌های گذشته که ایران با تحریم روبرو شد، وقتی نتایج آن تحریم‌ها را بررسی می‌کنیم به این سوال بر می‌خوریم که آیا واقعا تمام هزینه تحریم‌ها‌ از سوی ایران پرداخت شد و یا اینکه طرف‌هایی که در تحریم‌ها مشارکت منفی داشتند هزینه‌ آن را پرداخت کردند؟ مطمئنا طرف مقابل هم بابت تحریم‌ها هزینه پرداخت کرد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه قطع ارتباط دیپلماتیک برخی کشور‌ها منطقه با ایران بیشتر به ضرر خود آن‌ها خواهد بود گفت: در اتفاق اخیر هر یک از کشور‌هایی که با ایران ارتباط سیاسی و اقتصادی خود را قطع کرده‌اند کم یا زیاد آسیب خواهند دید.

مقیمی درباره تاثیر کاهش سطح روابط امارات با ایران عنوان کرد:‌ امارات از طریق ایران فضای مناسب و ایمنی برای پرواز در اختیار دارد اما با اتفاقات اخیر و در صورت کاهش سطح ارتباطات سیاسی دو کشور امارت دچار ضرر‌های بسیار بیشتری خوهد شد.

وی افزود: زمانی که چنین مسائلی پیش می‌آید باید خرد تصمیم‌گیرندگان بالا باشد و با پرهیز از جناح‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌ها و ازطریق مذاکره به سمت حل مسائل حرکت کنیم. امیدوارهستیم دیگر کشور‌ها تصمیمات درستی در ارتباط خودشان با ایران اتخاذ کنند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا