تاثیر ماجراجویی دیپلماتیک عربستان بر صنعت هوایی ایران

آسمانی که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد

آسمانی که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد

هر چند لغو روابط دیپلماتیک ایران با چند کشور منطقه عملا در اقتصاد کشور تاثیر چندانی نداشته و در آمارهای نهایی نقش خاصی ایفا نمی‌کند، اما در صورتی که نتوان برای برخی از تحولات جدید فکری جدی کرد شاید در آینده برای برخی از حوزه‌ها از جمله صنعت و حمل و نقل کشور مشکل‌ساز شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، صنعت هوایی ایران که پس از سال‌ها تحریم و محدودیت‌های اقتصای آماده می شود تا بار دیگر در صف کشورهای فعال و پیشرو در این عرصه خود را نشان دهد. شاید کمترین محدودیت‌ها را نیز در شرایط فعلی به راحتی تحمل نکند آن هم در شرایطی که با توجه به موقعیت خاص آسمان ایران و البته وضعیت سفرهای بین‌المللی بخش قابل توجهی از تعامل هوایی کشور با کشورهای همسایه صورت می‌گیرد.

هر چند هنوز هیچ یک از کشورهایی که نام‌شان در فهرست قطع کنندگان روابط دیپلماتیک با تهران ثبت شده به جز عربستان صحبتی از لغو پروازها یا محدودیت‌های هوایی در رابطه با ایران مطرح نکرده‌اند اما صرف احتمال وقوع هرگونه تغییر جدید در این مسیر نیز مساله‌ای است که باید برای آن در آینده نزدیک فکر کرد.

هر چند با لغو تحریم‌ها در هفته‌های آینده راه برای بازگشت بسیاری از ایرلاین‌های اروپایی و بین‌المللی به ایران باز شده و با بهبود وضعیت ایرلاین‌های داخلی حضور آنها در پروازهای بین‌المللی نیز گسترش می یابد اما قطعا تعریف یک تعامل دائمی و یا روشن شدن تکلیف روابط سابق با ایرلاین‌های منطقه حاشیه خلیج‌فارس امری مهم خواهد بود.

با وجود اینکه با توجه به تبلیغات و سرمایه‌گذاری کلان عرب ها در صنعت هوایی بسیاری گمان می‌برند که انتخاب‌های پیشروی آنها زیاد خواهد بود اما لااقل در رابطه با ایران این ایرلاین‌ها کار خاصی از دست شان بر نمی آید زیرا با توجه به بالا بودن تعداد پروازهای ایرلاین‌های عربی به سمت اروپا و اسیای میانه این کشورهای چاره‌ای ندارند جز اینکه از آسمان امن و مطمئن ایران عبور کنند. در شرایطی که گزینه‌های دیگر مطرح مانند عراق و افغانستان یا از امنیت کافی برخوردار نیستند یا از نظر مسافت هزینه‌های کلانی را به روی دوش ایرلاین های عربی خواهند گذاشت.

اگر به این موضوع تعداد بالای سفرهای مسافران ایرانی به این کشورها را نیز اضافه کنیم قطعا به این نتیجه خواهیم رسید که حذف نام ایران از برنامه پروازی این ایرلاین‌ها غیرممکن یا حداقل به شدت غیراقتصادی به نظر می‌رسد موضوعی که باعث شده در طول روزهای گذشته دنباله‌روهای سیاست غلط سعودی در این صنعت سکوت کرده و ترجیح دهند با وجود جوسازی‌هایشان حرکت پروازهایشان در ایران را ادامه دهند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا