رئیس اتحادیه تعاونی مرغداران خوزستان:

حتی یک گرم مرغ در استان خوزستان خرید تضمینی نشد

حتی یک گرم مرغ در استان خوزستان خرید تضمینی نشد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی مرغداران استان خوزستان با اشاره به مشکلات تنش گرمایی در استان خوزستان،گفت: با وجود قانون خرید تضمینی حتی یک گرم مرغ به‌صورت تضمینی در استان خوزستان خریداری نمی‌شود.

به‌گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به استان خوزستان، هرمز خواجوی مدیر تعاون روستایی استان خوزستان در نشست خبری این سازمان که امروز پنجشنبه برگزار شد، در خصوص وضعیت بیکاری جوانان در استان خوزستان اظهار داشت: هر کدام از سازمان‌ها و ارگان‌ها در ارتباط با مشکل اشتغال جوانان استان خوزستان باید پاسخگو باشند.

وی افزود: در بخش کشاورزی تعاونی‌های روستایی استان خوزستان حدود هزار و 200 شغل به صورت مستقیم ایجاد کرده است که در برخی فصول مانند فصل خرید گندم میزان اشتغال در این بخش بیشتر می‌شود.

همه به اندازه مسئولیت خود برای اشتغال جوانان باید تلاش کنند

مدیر تعاون روستایی استان خوزستان ادامه داد: 75 درصد خرید تضمینی گندم در استان خوزستان انجام می‌شود و این استان سهم زیادی در تولیدات بخش کشاورزی کشور دارد.

خواجوی با اشاره به مشکلات آب در استان خوزستان گفت: مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و شهری در استان خوزستان نیز باید ساماندهی شود که با تحقق این امر و استفاده بهینه از مصرف آب، می‌توان اشتغال بیشتری در استان ایجاد کرد.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: همه ما مسئول ایجاد اشتغال در استان و کشور هستیم و هر کسی به نوبه خود باید به مسئولیت‌ها عمل کند.

راضی به افزایش قیمت لبنیات نیستیم

در ادامه این نشست، عبدالخالق سبحانی مدیرعامل اتحادیه تعاونی کشاورزی دامداران استان خوزستان طی سخنانی اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم بخش کشاورزی استان خوزستان نرخ فروش شیر خام است؛ به‌طوری که در بسیاری از موارد نرخ فروش شیر خام هزینه‌های دامداران را جبران نمی‌کند.

وی با اشاره به افزایش 6 درصدی قیمت لبنیات، افزود: ما با توجه به کاهش مصرف لبنیات در کشور موافق افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی نیستیم؛ زیرا این امر خود منجر به کاهش مصرف این محصول می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی کشاورزی دامداران استان خوزستان با بیان اینکه برای جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان باید تبلیغات بیشتری برای مصرف شیر و لبنیات در کشور انجام شود، یادآور شد: با قطع خرید تضمینی شیر خام توسط سازمان تعاونی روستایی بر مشکلات دامداران افزوده شده است.

سبحانی تصریح کرد: استان خوزستان در حالی که دارای ذخایر فراوان نفت و گاز است اما برای تأمین اعتبار طرح‌های استان مانند خرید تضمینی شیر خام با مشکل مواجه است.

امین کریمی مدیرعامل اتحادیه تعاون کشاورزی زنبورداران استان خوزستان هم در این نشست خبری گفت: با تشکیل صندوق زنبور عسل بسیاری از مشکلات زنبورداران رفع شده و اکنون نیز برای رفع مشکل فروش و بازاریابی این محصول سه شعبه خرید و فروش عسل در استان ایجاد شده که بعد از انجام آزمایشات لازم بر روی عسل زنبورداران این محصول در بازار به‌طور مستقیم به فروش می‌رسد.

وی یادآور شد که عسل کونار که در استان خوزستان تولید می‌شود، ارزش غذایی بالایی دارد که در کشورهای عربی با قیمت مناسبی به فروش می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه تعاون کشاورزی زنبورداران استان خوزستان گفت: در حالی که برخی سودجویان هر کیلو عسل را به قیمت 150 تا 200 هزار تومان با عنوان عسل وحشی به فروش می‌رسانند، قیمت این عسل در استان 25 تا 30 هزار تومان است.

زنبورداران مجبور به فروش محصولات پشت وانت هستند

وی با یادآور شد که باید شان زنبورداران حفظ شود. زنبورداران ما در شرایط فعلی به دلیل مشکلات بازاریابی محصولات خود را در مواردی مجبور به فروش در کنار خیابان یا پشت وانت هستند.

منصور نوروزیان رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاون روستایی خوزستان گفت: محصولات کشاورزی این استان به کشورهای عراق، کویت، روسیه، امارات و آفریقا صادر می‌شود؛ به‌طوری که درسال گذشته مرکبات ما به روسیه صادر شد. همچنین به‌طور مرتب محصولات انواع محصولات کشاورزی و غذایی ما به عراق می‌رود و خرما و فرآورده‌های آن به خوزستان صادر می‌شود.

قیمت مرغ در استان خوزستان توسط دلال‌ها مشخص می‌شود

محمد حسین زمانی راد رئیس اتحادیه تعاونی مرغداران استان خوزستان هم گفت: مهمترین مشکل صادرات مرغ خوزستان و کشور عدم تولید این محصول به‌صورت سایز است.

وی یادآور شد: مشتریان ما در کشورهای افغانستان و روسیه مرغ را در وزن یک کیلو و 200 گرم تا یک کیلو و 500 گرم می خواهند در حالی که مرغ‌های تولیدی در کشور به‌دلیل سلیقه داخلی وزن بالاتری دارند.

رئیس اتحادیه تعاونی مرغداران استان خوزستان افزود: قیمت مرغ تولیدی در شرایط کنونی قیمت پایینی دارد؛ این در حالی است که قیمت جوجه در بعضی از اوقات به قیمت هر عدد دو هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

زمانی راد اضافه کرد: تولیدکنندگان جوجه یک روزه نیز با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند؛ به‌طوری که در برخی ایام آنها به‌دلیل افزایش تولید و عدم وجود تقاضا در بازار جوجه‌های خود را به چاه می‌ریزند.

وی گفت: در جلسه ستاد تنظیم بازار مصوب شده زمانی که تولید بیشتر از مصرف باشد و قیمت مرغ در بازار مصرف کاهش یابد اقدام به خرید تضمینی کند اما در استان ما حتی یک گرم مرغ خرید تضمینی نشده است.

رئیس اتحادیه تعاونی مرغداران استان خوزستان در پایان تأکید کرد: قیمت مرغ در استان خوزستان توسط دلال‌ها مشخص می‌شود و ما هیچ اجازه‌ای برای قیمت‌گذاری محصول خود نداریم. 

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا