افزايش تعرفه واردات برخي اقلام فولادي+جدول

افزايش تعرفه واردات برخي اقلام فولادي+جدول

گروه صنایع معدنی >فولاد - سرانجام با تلاش هاي صورت گرفته از سوي انجمن توليدکنندگان فولاد و رايزني هاي صورت گرفته با دستگاه هاي ذي ربط، تعرفه واردات برخي از اقلام فولادي افزايش يافت و هيات وزيران در جلسه 2/ 10/ 1394 به پيشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل يکصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران اين افزايش را تصويب کرد.

به گزارش ماین نیوز، براين اساس، مجموع حقوق گمرکي و سود بازرگاني کالاهاي مشمول رديف تعرفه هاي جداول پيوست آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات (در 46 رديف) به شرح جداول پيوست که تاييد شده به مهر دفتر هيات دولت است، تعيين مي شود.

اما براساس اظهارات توليد کنندگان صنعت فولاد کشور با دامپينگ هاي چين و روسيه در بازار ايران تعرفه 10تا 20 درصد براي جلوگيري از واردات فولاد موثر نيست، زيرا اين تعرفه ها با کاهش قيمت جهاني فولاد همخواني ندارد. افزايش تعرفه اي که اعمال شده است با افت قيمت فولاد خنثي شده و به همين منظور از دولت خواستار افزايش تعرفه واردات فولاد شده اند، زيرا تمام واحدهاي توليدي فولاد با کاهش تقاضا مواجه شده اند.

به گفته اعضاي انجمن توليد کنندگان فولاد افزايش هزينه توليد نهايي فولاد سبب شده واحدهاي فولادسازي کشور با ظرفيت هاي پاييني فعاليت داشته باشند، از اين رو اعمال تعرفه واردات محصولات فولادي را به صورت پلکاني به دولت پيشنهاد کرده اند و اگر تعرفه شمش و تختال به 29 درصد، محصولات گرم 25 درصد، محصولات سرد 30 درصد و محصولات پوشش دار به 40 درصد برسد مي توان بازار داخلي را بهتر مديريت کرد و رکود حاکم شده را از بين برد.

در حال حاضر استفاده نکردن از ظرفيت هاي توليدي به صورت کامل، کاهش قيمت توليدات فولادي وارداتي در شرايطي که هزينه هاي تمام شده توليد داخلي بالارفته، چالش هاي پيش روي فولادسازان است که تنها با تمهيدات ويژه از سوي دولت وضعيت بهبود مي يابد.

به اعتقاد فعالان صنعت فولاد، تعرفه واردات محصولات فولادي بايد بيش از اين افزايش يابد، هر چند افزايش اخير نيز تا حدي مشکلات آنها را کاهش خواهد داد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا