فروش بر مبناي قيمت‌هاي جهاني؛

معدن‌داران و فولادسازان بر سر قيمت سنگ آهن توافق دارند

معدن‌داران و فولادسازان بر سر قيمت سنگ آهن توافق دارند

گروه صنایع معدنی >فولاد - تعيين نرخ محصولات زنجيره ارزش سنگ آهن فولاد همواره موضوعي چالش برانگيز بين توليد کنندگان ابتدا و انتهاي اين زنجيره بوده است. از آنجا که بحث قيمت تمام شده و سود مطرح است و اغلب اين توليد کنندگان از شرکت هاي بورسي به شمار مي روند و بايد در بودجه سالانه خود قيمت ها را لحاظ کنند، تعيين و مشخص شدن قيمت براي هر دو طرف فرآيند توليد حايز اهميت به شمار مي رود.

به گزارش ماین نیوز، معدن داران و توليد کنندگان کنسانتره و آهن اسفنجي معتقدند که سياست هاي دولت مخصوص انتهاي زنجيره ارزش و فولاد سازان است و به همين دليل سرمايه گذاري عمده اي در اين سال ها روي بخش ابتدايي زنجيره ارزش صورت نگرفته و همواره عوارض بر صادرات به عنوان اهرمي در راستاي دفع سرمايه گذاري در اين بخش بکار گرفته شده است. اين در حالي است که فولاد سازان همواره با تعرفه بر واردات مورد حمايت قرار مي گيرند و با آزاد سازي قيمت فولاد نرخ هاي فروش آنها بر اساس قيمت هاي جهاني صورت مي گيرد اما اغلب اوقات قيمت محصولات زنجيره ارزش به صورت دستوري و با فشار فولاد سازان تعيين شده است. معدنکاران و توليد کنندگان کنسانتره و آهن اسفنجي و گندله معتقدند اگر هم قيمت ها بنا بر مصالحي بايد به صورت دستوري تعيين شود حداقل بر اساس ارزش افزوده اي که ايجاد مي شود لحاظ شده و سود عادلانه در زنجيره توزيع شود.

در همين حال فولادسازان مي گويند معدنکاران همواره با افزايش قيمت هاي جهاني فولاد براي افزايش قيمت محصولاتشان اصرار ورزيده و پا به پاي افزايش قيمت فولاد، رشد نرخ داشته اند اما در زماني که قيمت ها با کاهش مواجه مي شوند حاضر به کاهش نرخ نيستند. از سوي ديگر فولادسازان ميزان رقم سرمايه گذاري در صنعت فولاد را قابل مقايسه با معدن نمي دانند و مي گويند حداقل ده برابر بيشتر سرمايه گذاري کرده در حالي که بازدهي آن نسبت به معادن بسيار کمتر است.

تقسيم هزينه حمل بين طرفين معامله

نايب رئيس انجمن توليد کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ايران درباره تعيين قيمت زنجيره ارزش از سنگ آهن تا فولاد، گفت: به دليل دخالت هاي دولت در زنجيره ارزش در بخش توليد از توازن کافي برخوردار نيست و از همين رو در حال حاضر در بازار داخل کمبود گندله داريم. بهرام شکوري اظهار کرد: براي برقراري توازن راه هايي وجود دارد که اميدواريم در جلسه اي مشترک مورد بحث و تبادل نظر قرار گيرد. وي ادامه داد: يکي از موارد اين است که خريداران محصولاتي نظير کنسانتره و آهن اسفنجي نيز بپذيرند که قيمت اين محصولات را نيز مانند گندله بر اساس قيمت هاي جهاني به علاوه هزينه حمل بايد پرداخت کنند با اين تفاوت که نيمي از هزينه حمل را پرداخت نکنند. با اين اوصاف توليد کننده بخش ابتداي زنجيره ارزش، تمايل به فروش در بازار داخل پيدا کرده، از سويي خريدار نيز با نپرداختن نيمي از هزينه حمل خريدي با حاشيه سود بيشتر انجام داده تا اينکه محصول وارداتي خريد کند.

رئيس کميسيون معدن اتاق بازرگاني بيان کرد: تقسيم هزينه حمل بين خريدار و فروشنده مي تواند براي هر دو طرف معامله سود آور باشد و توازن و تعادل را به زنجيره ارزش بازگرداند. وي اظهار کرد: متاسفانه توليد کنندگان ابتداي زنجيره ارزش همواره با عوارض بر صادرات مورد تهديد واقع شده اند. اين در حالي است که توليد کنندگان انتهاي اين زنجيره با تعرفه بر واردات مورد حمايت قرار مي گيرند که اميدواريم سياست هاي اعمالي در اين بخش اصلاح شده و بر اساس ارزش افزوده اي که ايجاد مي شود، لحاظ شود. وي درخصوص اينکه فولاد سازان و معدنکاران چه زماني براي تعيين قيمت محصولات زنجيره ارزش به تفاهم مي رسند، گفت: طبق توافقي که در همايش سنگ آهن مطرح شد قرار شد به محض توافق فولاد سازان و معدنکاران درخصوص زنجيره ارزش، قيمت هاي دستوري لغو شود و به زودي اين جلسه براي هماهنگي برگزار خواهد شد.

عدم همراهي معدن داران در زمان افت نرخ

در همين حال احمد صادقي مديرعامل ذوب آهن اصفهان نيز درخصوص تعيين قيمت محصولات زنجيره ارزش گفت: تعيين قيمت زنجيره ارزش که شامل کنسانتره، آهن اسفنجي و گندله است همواره يکي از دغدغه هاي توليد کنندگان فولاد بوده چراکه توليد کنندگان ابتداي اين زنجيره در زمان افزايش قيمت محصولات فولادي نرخ محصول خود را بالامي برند اما در زمان کاهش قيمت حاضر به پايين آوردن نرخ ها نيستند. وي اظهار کرد: در حال حاضر نيز قيمت سنگ آهني که فولاد سازان خريداري مي کنند نسبت به قيمت هاي جهاني بالاتر است و معدن داران حاضر به پايين آوردن قيمت نيستند. وي تاکيد کرد: متاسفانه به دليل انحصاري که در معادن وجود دارد در اين بخش بازار رقابتي وجود ندارد و در حالي که معاملات فولاد بر اساس قيمت هاي جهاني صورت مي گيرد و نسبت به يک سال گذشته نزديک به نصف شده قيمت سنگ آهن در ايران کاهش پيدا نکرده است. مدير عامل ذوب آهن اصفهان همچنين عنوان کرد: در صورتي که قيمت هاي زنجيره ارزش اصلاح نشود فولاد سازان به خريد از محصولات وارداتي روي مي آورند يا از بخش خصوصي خريد مي کنند که قيمت هاي مناسب تري دارند.

فولاد سازان در معرض زيان و ورشکستگي

در همين حال رسول خليفه سلطان درخصوص قيمت محصولات زنجيره ارزش، گفت: متاسفانه در زمان افت قيمت ها همواره بخش انتهاي زنجيره آسيب مي بيند کما اينکه در حال حاضر نيز توليد کنندگان بخش انتهاي اين زنجيره زيان ديده و در آستانه تعطيلي و ورشکستگي هستند. دبير انجمن توليد کنندگان فولاد ايران با بيان اينکه ميزان سرمايه گذاري اوليه در صنعت فولاد 10 برابر بيشتر از بخش معدن است، گفت: زيان فولاد سازان در حالي صورت مي گيرد که نسبت به معدني ها سرمايه گذاري بيشتري انجام داده اند و تقريبا ميزان سرمايه گذاري بيش از 10 برابر بوده اما همواره در معرض زيان بيشتري قرار دارند.وي تصريح کرد: معدن داران بايد به اين نکته توجه کنند که اگر قيمت ها را کاهش ندهند و منجر به کاهش هزينه تمام شده فولاد نشوند، فولاد سازان هم خريدار خوبي براي محصولات آنها نمي شوند و در نهايت اين زيان به خود آنها بازمي گردد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا