سخت گیری برای اجرای قانون یا کشیدن ترمز سرمایه گذاران

تنها یک‌دهم درخواست‌ها برای تاسیس ایرلاین تایید می‌شود

تنها یک‌دهم درخواست‌ها برای تاسیس ایرلاین تایید می‌شود

عبور از دوران تحریم و باز شدن دوباره درهای اقتصاد جهان به روی ایران، سرمایه گذاران داخلی را نیز بر آن داشته است تا در فضای جدید شانس خود را برای افزایش حضور در صنعت هوایی امتحان کنند، موضوعی که به نظر می‌رسد سازمان هواپییمایی نسبت به سرعت گرفتن عملی آن چندان خوش بین نیست.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هرچند پس از لغو تحریم‌ها، نوسازی ناوگان و افزایش تعداد هواپیماهای فعال کشور اصلی‌ترین هدفی است که از سوی ایرلاین‌ها و فعالان عرصه هوایی کشور پیگیری خواهد شد، اما صرف کنار رفتن محدودیت‌ها باعث شده بازیگران جدیدی نیز برای حضور در این بخش اعلام آمادگی کنند.

این در حالی است که در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی گسترده بسیاری از ایرلاین‌های فعال در ایران یا ترجیح دادند فعالیت‌های خود را به دلیل نبود ارزیابی دقیق از سودآوری صنعت توسعه ندهند و یا بدهی‌های بزرگی به شرکت فرودگاه‌ها و شرکت پخش فراورده‌های نفتی بار آورده ‌اند.

این تغییر رویکرد از چند ماه پیش مطرح شد. جایی که سخن از درخواست راه اندازی چند ده ایرلاین جدید در ایران مطرح شد و سرمایه گذاران فرایند دریافت مجوز را آغاز کردند.

حالا و در آستانه لغو تحریم‌ها سازمان هواپیمایی کشوری از یک سو افزایش قابل توجه درخواست‌ها برای ایرلاین‌های جدید را تایید کرده و البته از سوی دیگر گفته احتمالا بخش قابل توجهی از این در خواست‌ها راه به جایی نخواهند برد.

خداکرمی معاون این سازمان اعلام کرده طی حدود ۱۰ ماه گذشته درخواست بیش از ۴۰ شرکت هواپیمایی به سازمان هواپیمایی کشوریارائه شده است اما در عین حال گفته از این میان شاید تنها چهار ایرلاین جدید مجوز فعالیت بگیرند.

بر اساس آنچه وزارت راه اعلام کرده با توجه به دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی٬ داشتن حداقل کفایت سرمایه یکی از الزمات ایرلاین‌ها است بنابراین متقاضیانی که نمی‌توانند کفایت مالی خود را به اثبات برسانند نمی‌توانند مجوز موافقت اصولی برای تاسیس ایرلاین و به تبع آن استفاده از تسهیلات بانکی و صندوق توسعه ملی را دریافت کنند چراکه اولویت دولت حمایت از شرکت‌های هواپیمایی فعلی است.

این رویکرد تداوم سیاست‌های سال‌های گذشته است که مواردی چون کفایت مالی و هواپیماهای ملکی را شرط قطعی افزایش سرمایه‌ها می‌دانست. هرچند نمی توان انتظار داشت سازمان هواپیمایی بدون بررسی شرایط دقیق سرمایه گذاران اجازه پروازی برای آنها صادر کند اما شاید مجوز گرفتن تنها چهار ایرلاین در میان 40 درخواست مطرح شده قدری سخت گیرانه باشد.

این سیاست در حالی اجرایی می‌شود که با توجه به اعلام وزیر راه و شهرسازی لیزینگ هواپیما یکی از راهبردهای اصلی ایران در ایام پسا تحریم است و این مسئله شاید قدری نیاز ایرلاین‌ها به سرمایه ابتدایی کلان را کم کند.

هرچند خداکرمی گفته ورود این چهار ایرلاین جدید در مدت کوتاه دو ساله، می‌تواند باعث افزایش تعداد هواپیماهای فعال با سن پایین در کشور شود اما تکلیف درخواست‌های دیگر هنوز مشخص نیست، موضوعی که می تواند به هدف کلان وزارت راه در افزایش تعداد سرمایه گذاران بخش خصوصی در عرصه زیربنایی کشور ضربه ای جدی بزند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا