کاهش‌ تورم مبنای حوزه یورو برای ماه‌ دوم

کاهش‌ تورم مبنای حوزه یورو برای ماه‌ دوم

نرخ تورم مبنا در حوزه یورو، برای دومین ماه پیاپی، در ماه دسامبر کاهش یافته و این اتفاق را به دغدغه بزرگ بانک مرکزی اروپا (ECB) و رئیس‌ آن، ماریو دراگی تبدیل کرد.

به‌ گزارش نامه نیوز، بانک مرکزی اروپا که تحت برنامه انبساط پولی خود موسوم به طرح «تسهیل کمّی»، صدها میلیارد یورو چاپ کرد تا بتواند رشد تورم را تسریع کند، برای دومین ماه پیاپی، در ماه دسامبر با روند کند رشد تورم روبرو شد.
 
به‌گزارش خبرگزاری رویترز، تورم، طی سه‌سال گذشته، یکی از موانع مهم در تحقق اهداف بانک‌مرکزی اروپا (ECB) بوده که سال‌ها طول می‌کشد تا حتی اقدام جدی این نهاد مبنی بر خرید 1.5 تریلیون اوراق قرضه دولتی نیز در بهترین حالت بتواند نرخ تورم در حوزه یورو را به تورم هدف دو درصدی برساند.
 
مخالفان طرح تسهیل کمّی بانک مرکزی اروپا با استناد به نرخ تورم مبنا که در آن عوامل پرنوسان نظیر تورم انرژی و مواد غذایی لحاظ نمی‌شود، معتقدند که رشد ضعیف قیمتها عمدتا از سقوط جدی قیمت نفت خام ناشی شده است.
 
با این حال، حتی اگر داده‌های مربوط به نرخ تورم مبنا هم شروع به تعدیل کنند، بازهم این مساله نشان دهنده این است که قیمت پایین حامل‌های انرژی، به سرعت بر قیمت مواد غذایی و خدمات تاثیر خواهد گذاشت.
 
موسسه آمار اتحادیه اروپا موسوم به یوروستات، اعلام کرد: نرخ تورم اصلی تعیین شده ازسوی بانک مرکزی اروپا، روی نرخ 0.2 درصد حفظ شده که این رقم نتوانسته انتظارات افزایش 0.3 درصدی را برآورده کند و همچنان با نرخ تورم هدف ECB فاصله دارد.
 
در همین حال، تورم مبنا که به دقت ازسوی سیاست‌گذارانی چون بوندس‌بانک آلمان دنبال می‌شود، از 0.9 درصد در ماه نوامبر، به 0.8 درصد در ماه دسامبر کاهش یافت. «کنث بروکس»، رییس تحقیقات مشارکتی نرخ‌های برابری ارزی در موسسه سوسیته‌ جنرال می‌گوید: آمارهایی که منتشر شده نشان می‌دهد که احتمالا نرخ تورم همانطور که بانک‌مرکزی اروپا ماه گذشته پیش‌بینی کرده بود، افزایش نیابد.
 
وی افزود: این مساله باعث می‌شود تا بازارها هم باور کنند که تورم افزایش نخواهد یافت ضمن اینکه پیش‌بینی ما یقینا این است که ECB بازهم دست به کار شده و حداکثر از ماه مارس با کاهش نرخ سپرده‌های بانکی و افزایش بیشتر حجم برنامه تسهیل کمّی خود، اقدام خواهد کرد.
 
«ماریو دراگی»، رییس بانک‌مرکزی اروپا اخیرا هشدار داده که پایین بودن نرخ تورم مبنا یک «نگرانی» است؛ زیرا در میان‌مدت، پیش‌بینی خوبی برای اینکه تورم در چه نقطه‌ای تثبیت می‌شود، خواهد بود

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا