آیا سرمایه گذاران خارجی برای ورود به ایران دلسرد می شوند؟

ارزیابی دو فعال بخش خصوصی از تاثیر کاهش روابط دیپلماتیک بر اقتصاد

ارزیابی دو فعال بخش خصوصی از تاثیر کاهش روابط دیپلماتیک بر اقتصاد

کاهش روابط دیپلماتیک برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی، بحرین و سودان با ایران و تاثیرات آن بر روابط اقتصادی، موضوعی است که این روزها از سوی بسیاری از فعالان اقتصادی مطرح می شود

به گزارش صدای اقتصاد نایب رییس اتاق ایران معتقد است که متوقف شدن روابط دیپلماتیک چند کشور منطقه با ایران، سرمایه‌گذاران خارجی را برای حضور در بازار ایران دچار تردید خواهد کرد. پدرام سلطانی بر این باور است که دود این اتفاقات عملا به چشم کشاورزان که قشری زحمتکش و محروم هستند می‌رود. در بسیاری از مواقع حاصل تولید و دسترنج کشاورزان در بازار داخلی هم قابل استفاده نیست و حتی محصولات‌شان معدوم می‌شود و از بین می‌رود و متاسفانه اکنون آسیب و لطمه‌ بیشتری به کشاورزان وارد می‌شود.

این در حالی است که رییس کنفدراسیون صادرات درباره اینکه قطع کردن و کاهش دادن روابط دیپلماتیک چه تاثیراتی در فضای تجارت ایران با کشور‌های منطقه دارد، معتقد است که اصولا کشورها بر اساس سیاست منافع ملی‌شان به دنبال این هستند که با تمام دنیا رابطه داشته باشند و این ارتباط از ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مراودات بین اتباع‌ و مراودات تجاری برای کشور‌ها حائز اهمیت است.

محمد لاهوتی، در ادامه گفت: اگر ما به بعد اقتصادی این موضوع توجه کنیم تنها کشوری که می‌تواند ارتباطات تجاری ما را تحت تئاثیر قرار دهد امارات متحده عربی است، به این دلیل که امارت اولین شریک تجارت خارجی ایران است و ارتباطات تجاری ما از طریق آن انجام می‌گیرد. سالیان سال است که از گذشته تجار ایرانی در دوبی دفاتری داشته‌ و مشغول فعالیت بودند و ارتباطات گسترده و مناسبی با امارت وجود داشته است و حتی در زمان تحریم ها امارات کشوری بود که به نوعی با ایران همراهی داشت. در ادامه این گزارش به مهمترین نظرات این دو فعال اقتصادی که با خبرگزاری ایسنا مصاحبه کرده اند، پرداخته شده است.

 

پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق ایران

محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات

1- به عنوان یک شهروند از اقدام کشور عربستان برای اعدام شیخ نمر و 47 نفر دیگر ابراز تاسف می‌کنم، اما بیشتر از آن متاسفم از اقدام کسانی که با رفتار‌های نسنجیده خود خون ایشان را به هدر دادند.

2- لطمه این اتفاق بیش از همه به شهروندان ضعیف ما وارد می‌شود، چرا که هر چقدر تعامل ما با دنیا بدتر شود بر اقتصادمان اثر می‌گذارد.

3- طبیعی است که اقتصاد یک موجود فی نفسه حساس است و از هر تنش و آشوبی آسیب می‌بیند. این اتفاق حداقل باعث شد که روابط تجاری‌مان با چند کشور متوقف شود؛ به ویژه آنکه صادرات ایران به کشور‌هایی مانند عربستان و بحرین، محصولات کشاورزی بوده است.

4- دود این اتفاق عملا به چشم کشاورزان که قشری زحمتکش و محروم هستند می‌رود.

5- باید تلاش کنیم با فرصت‌هایی که در بازار‌های روسیه و سایر بازار‌ها داریم، تا حدی این آسیب را جبران کنیم.

6- زمانی که چنین مواردی مشاهده می‌شود سرمایه‌گذاران خارجی دچار تردید می‌شوند، چرا که سرمایه مانند آهو گریزپاست و از کوچکترین صدا می‌هراسد و فرار می‌کند.

 

7- دولت و رییس جمهور رفتار دیپلماتیک درستی از خود نشان دادند اما انتظار بخش خصوصی این است که دولت و نیرو‌های امنیتی ما بتوانند اینگونه کارهایی که ریشه در مداخلات و خرابکاری‌های خارجی دارد، سریع‌تر شناسایی کنند

 

1- با توجه به شرایط پسابرجام به نظر نمی‌رسد کشور‌های اروپایی و کشور‌های مانند کره و ژاپن بازارهای جدیدی که در ایران پیش رویشان قرار گرفته است را به دلیل مسائل سیاسی از دست بدهند.

2- کشورها بر اساس سیاست منافع ملی‌شان به دنبال این هستند که با تمام دنیا رابطه داشته باشند و این ارتباط از ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مراودات بین اتباع‌ و مراودات تجاری برای کشور‌ها حائز اهمیت است.

3- ایران با تنها جایی که ارتباط نخواهد داشت، رژیم اشغال‌گر قدس است.

4- عربستان بیشتر به دنبال بهانه‌ای برای قطع رابطه بود، چرا که اتفاقی که افتاد در این سطح نبود که قطع رابطه سیاسی، اقتصادی و تجاری اتفاق بیفتد و حتی تردد اتباع کشور متوقف شود.

5- تنها کشوری که می‌تواند ارتباطات تجاری ما را تحت تئاثیر قرار دهد امارات متحده عربی است، به این دلیل که امارت اولین شریک تجارت خارجی ایران است و ارتباطات تجاری ما از طریق آن انجام می‌گیرد.

6- گرچه امارت رابطه خود را در سطح کاردار کاهش داده است اما این اتفاق به احتمال 99 درصد تاثیری در مسائل تجاری ما با امارت نخواهد داشت.

7- قطع رابطه‌ای که عربستان انجام داده است با توجه به حجم تجارت خارجی ایران با عربستان تاثیری بر اقتصاد ما نخواهد گذاشت.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا