به دلیل کاهش شدید قیمت نفت؛

ارزش صادرات استان مرکزی کاهش یافت/ افزایش دو درصدی حجم صادرات

ارزش صادرات استان مرکزی کاهش یافت/ افزایش دو درصدی حجم صادرات

اراک - مدیرکل گمرکات استان مرکزی با اشاره به اینکه محصولات پتروشیمی و هیدروکربون ها بیشترین حجم صادرات استان را به خود اختصاص داده است، گفت: پایین آمدن قیمت نفت باعث کاهش ارزش این صادرات شد.

مهدی میراشرفی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در ۹ ماه گذشته ۳۷۴ میلیون دلار صادرات از گمرکات استان مرکزی انجام شده است که این میزان از لحاظ مقدار و وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد رشد داشته اما به دلیل اینکه عمده صادرات استان در زمینه محصولات پتروشیمی و هیدروکربون ها است و با توجه به کاهش شدید قیمت نفت، از لحاظ ارزشی کاهش ارزش صادرات را در ۹ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته تجربه کرده ایم.

وی تصریح کرد: در هدف گذاری سال ۱۳۹۴، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار صادرات از استان مرکزی پیش بینی شده بود که اگر کاهش شدید قیمت نفت اتفاق نمی افتاد، فراتر از این مقدار صادرات داشتیم ولی با توجه به افزایش مقدار صادرات در سال جاری امکان دارد تا پایان سال مقدار صادرات به مقدار هدف گذاری شده نزدیک شود.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: در حال حاضر هیچ صادرکننده ای در انتظار راه اندازی واحد گمرکی نیست و بلافاصله با یک درخواست، نماینده گمرک در محل تولید حاضر می شود و فرآیند صادرات و صدور پروانه صادراتی را انجام می دهد.

وی با اشاره به لزوم راه اندازی واحدهای گمرک در برخی شهرستان های استان افزود: برای مثال شهرستان محلات در زمینه گل و گیاه، سنگ و ماهیان زینتی دارای پتانسیل بالایی است و گمرک استان از حدود یک دهه گذشته در محل پایانه گل و گیاه شهرستان برای واحد گمرک جانمایی انجام داده است.

میراشرفی ادامه داد: در صورتی که صادرکنندگان و مسئولان شهرستان محلات مکان دیگری را برای ایجاد واحد گمرک محلات مکان یابی کنند، با توجه به اهمیت صادرات این آمادگی وجود دارد که با وجود بحث آمایش و نیروی انسانی کم، گمرک در این شهرستان استقرار یابد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات محصولات کشاورزی در استان مرکزی نیز شهرستان محلات با توجه به سرانه جمعیت از وضعیت بسیار خوبی نسبت به سایر شهرستان های استان برخوردار است و جزو اولین های صادرات کشاورزی در استان مرکزی است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی تصریح کرد: گمرک در بحث صادرات هیچ هزینه ای از صادرکننده اخذ نکرده و محدودیتی نیز برای صادرکننده ایجاد نمی کند اما با توجه به ارتباط بیش از ۴۰ سازمان کشور با تجارت خارجی، اگر محدودیتی در این زمینه وجود دارد از طرف سایر سازمان ها است.

میراشرفی در پایان افزود: گمرک تنها سازمانی است که پس از انقلاب اسلامی از نظر نیروی انسانی متورم نشد و از ۱۰ هزار نیرو به هفت هزار نیرو تقلیل پیدا کرده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا