ترکان: قشم قطب زیست فناوری مناطق آزاد است

ترکان: قشم قطب زیست فناوری مناطق آزاد است

قشم- ایرنا- مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: قشم در توزیع و تقسیم بندی قطب های فناوری به عنوان قطب زیست فناوری مناطق آزاد دیده شده و پارک زیست فناوری خلیج فارس این جزیره نمادی برای این بخش است.

اکبر ترکان شامگاه دوشنبه در حاشیه بازدید از طرح های عمرانی جزیره قشم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و صدا و سیما، افزود: پارک زیست فناوری خلیج فارس نقطه عطفی در رشد و شکوفایی فناوری های نوین در قشم است.
وی ادامه داد: برای توسعه این بخش قطعه 380 هکتاری اختصاص یافته است که 40 هکتار در مرحله نخست به شرکت های دانش بنیان اختصاص می یابد و در صورت تکمیل، بخش های بعدی نیز به ترتیب در اختیار فعالان این حوزه قرار می گیرد.
ترکان اجرای این طرح ها را گامی مهم در جهت چهار ماموریت رهبر معظم انقلاب در مناطق آزاد شامل شتاب گیری و گسترش تولید، انتقال فن آوری های پیشرفته، توسعه صادرات و تامین نیازهای کشور ارزیابی کرد که هریک نماد برجسته ای در قشم محسوب می شوند.
وی همچنین با اشاره به عملیات عمرانی گسترده در قشم، گفت: در این بخش قطعه های 98، 65 و 74 هکتاری به منظور توسعه شهری و ساخت منازل مسکونی در این شهر پیش بینی شده است و عملیات اجرایی آنها پیشرفت های 46، 25 و هشت درصدی دارد.
ترکان اضافه کرد: در حوزه گردشگری نیز 500 هکتار فضای مناسب با ظرفیت های بی نظیری همچون احداث پیست آفرود، کارتینگ و اسب سواری پیش بینی شده است و قسمتی از آن به بهره برداری رسیده است.
مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور اظهار کرد: در این حوزه همچنین موزه ملل، موزه جزایر خلیج فارس و موزه توسعه دریامحور نیز در طرح توسعه یاد شده راه اندازی می شود.
وی با اشاره به بازدید از واحدهای صنعتی نیز، گفت: روند احداث کارخانه تولید مواد بهداشتی آرایشی قشم پیشرفت های خوبی داشته است و تا دو ماه آینده قسمتی از این طرح به بهره برداری می رسد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه طرح ساخت سکو و جکت دریایی نیز آماده بارگیری است، افزود: برای نخستین بار در جهان لنج دوهزار تنی در قشم طراحی و توسط کشتی سازان قشمی ساخته شده است.
وی با بیان اینکه این لنج به منظور صادرات به کشور سومالی ساخته شده است، گفت: تمام محصولات این کارخانه 100 درصد صادراتی است و می توان آن را باعث افتخار کشور دانست.
ترکان با اشاره به بازدید از روند احداث پالایشگاه های کوچک در قشم، گفت: این طرح ها از پیشرفت قابل توجهی برخوردار هستند و به زودی شاهد دستاوردهای خوبی در این عرصه خواهیم بود.
وی همچنین روند احداث و تکمیل طرح آبرسانی به روستای طولای قشم را مناسب ارزیابی و اضافه کرد: بازدید از منطقه آب و برق نیز از برنامه های این سفر بود که با آبرسانی به هشت روستا و احداث مخزن جدید، مردم از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند و در مراحل بعدی تمامی محدوده 130 کیلومتری قشم زیر پوشش این آبرسانی قرار می گیرد.
وی بازدید از طرح شبکه جامع خلیج فارس را از دیگر برنامه های سفر خود به قشم اعلام و اضافه کرد: سکوهای فوندانسیون و کیسون های بتنی این طرح عظیم به زودی تکمیل و تا سه ماه آینده بارگیری این کیسون ها آغاز می شود تا در محل مورد نظر نصب شوند.
مشاور رئیس جمهور اظهار کرد: پس از قرارگیری کیسون های بتنی در دریا، با مشارکت شریک خارجی عرشه فلزی پل و کابل های معلق احداث می شود که از نظر فناوری عملیاتی به مراتب پیچیده تر است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص چگونگی تامین اعتبار شبکه جامع خلیج فارس، گفت: فونداسیون پل، پایه ها و عرشه های بتنی این پل ساخته شده است اما برای تکمیل و بهره برداری از این طرح به دنبال سرمایه گذار خارجی هستیم.
ترکان اضافه کرد: برای احداث عرشه، نصب و راه اندازی این طرح حدود 200 میلیون دلار اعتبار نیاز است و جذب سرمایه گذار خارجی می تواند به شتاب گیری روند احداث این طرح کمک کند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور همچنین احداث اسکله مسافرتی در درگهان را خبر خوبی برای گردشگران و مردم این شهر دانست و افزود: بی شک تردد مسافران و گردشگران در مسیر بندرعباس - درگهان با خودرو یا شناور موجب رشد و شکوفایی این منطقه می شود.
جزیره قشم با حدود یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت، شامل 300 کیلومتر مربع منطقه آزاد و یکهزار و 200 کیلومتر مربع منطقه ویژه اقتصادی است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا