اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

رویکرد بازار سرمایه در هفته جاری

رویکرد بازار سرمایه در هفته جاری

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مثبت شدن بازار در مقطع کنونی ناشی از هوش بازاری معامله گران است که با مبانی اقتصادی قابل دفاع است اما گزارش های 9 ماهه ظرف 2 هفته آتی بر روند معاملات تاثیر خواهند گذاشت.

ولید هلالات در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار کرد: بازار سرمایه از میانه دی ماه سال 92 پس از مدت ها رشد و دستیابی به نسبت قیمت به درآمد نزدیک به 8 واحد که در پی انتظارات مثبت از ناحیه تحولات سیاسی داخلی ایجاد شده بود، روندی نزولی به خود گرفت و با شوک ریزش شاخص به میزان بیش از 2 هزار واحد در 15 دی ماه 92 عملا وارد روند نزولی شد.
وی در ادامه افزود: در دومین سالگرد این افت نسبتا سنگین، بازار توانسته شرایط بهتری پیدا کند اما باید به این موضوع اذعان داشت که ریزش قیمت ها به حدی بوده که اکثر نمادهای بازار به سطح قیمتی چند سال اخیر خود رسیده اند.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: هم اکنون مولفه های تاثیرگذار زیادی بر بازار سایه افکنده اند. در روزهای آتی مهمترین اتفاق بازار سرمایه ارائه گزارش های 9 ماهه خواهد بود که پیش بینی مثبتی نسبت به آن وجود ندارد با این حال جنس مثبت شدن بازار در این روزها با گذشته متفاوت است.
هلالات در ادامه گفت: بازاری که از کوچکترین اخبار منفی تاثیر می گرفت و نسبت به اخبار مثبت ایزوله شده بود اکنون بدون واهمه نسبت به قطع روابط با برخی کشورهای منطقه و در پیش بودن گزارش های 9 ماهه و تداوم شرایط رکودی در اقتصاد، رویکردی مثبت به خود می گیرد و این نشان می دهد بازار تاثیر این عوامل را در ریزش های اخیر لحاظ کرده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مثبت شدن بازار در مقطع کنونی ناشی از عوامل بنیادی کوتاه مدت نیست بلکه تغییر فاز بازار بر اساس ارزش بازار شرکت ها نسبت به ارزش جایگزینی است، اظهار کرد: به شکلی که بررسی ارزش جایگزینی در صنایع مختلف نشان می دهد ارزش بازار شرکت ها نسبت به ارزش جایگزینی فاصله معنی داری یافته که در بلند مدت این وضعیت قابل تداوم نیست بنابراین از دید تحلیلی باید گفت مثبت شدن بازار در مقطع کنونی ناشی از هوش بازاری معامله گران است که با مبانی اقتصادی قابل دفاع است اما گزارش های 9 ماهه ظرف 2 هفته آتی بر روند معاملات تاثیر خواهند گذاشت و صنایعی که از ریسک کنترل شده و تحقق درآمد معقولی برخوردار باشند در کانون توجه بازار باقی می مانند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا