مهر گزارش می‌دهد؛

خلف وعده‌های مکرر ساخت نمایشگاه فرش دستباف در قم

خلف وعده‌های مکرر ساخت نمایشگاه فرش دستباف در قم

قم - وعده ساخت و تکمیل نمایشگاه فرش دستباف در قم از ۸۹ تاکنون بار‌ها مطرح شده اما قطار طولانی وعده‌ها هنوز به سرانجام نرسیده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: فرش ابریشم قم یکی از مزیت‌های اقتصادی و فرهنگی این استان است که از نظر تاریخی و میراث فرهنگی ارزشی فوق‌العاده دارد. فعالان این عرصه این روز‌ها به حمایت‌های گوناگون نیاز دارند که یکی از این حمایت‌ها ایجاد فضای نمایشگاهی به موقعیتی ممتاز برای مشتری‌های برون استانی و بین‌المللی است که نمایشگاه دائمی با توجه به موقعیت خوبی که برای آن در نظر گرفته شده می‌تواند این امکان را در اختیار فعالان عرصه فرش دستباف بگذارد.

امیر محمدی چهر، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر، با اشاره به احداث نمایشگاه دائمی فرش دستباف در استان قم بیان کرد: اعتبارات لازم جهت احداث این نمایشگاه طی سال‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۳ تأمین شده است.

وی با بیان اینکه ابتدای سال جاری از نظر بودجه و اعتبار برای احداث نمایشگاه دائمی مشکلاتی وجود داشت، افزود: اعتباراتی که از محل سفر مقام معظم رهبری برای احداث این نمایشگاه در نظر گرفته شده بود بودجه کافی را برای تکمیل این پروژه تأمین کرده است.

معاون بازرگانی و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: برای انجام مناقصات این طرح شش شرکت پذیرفته شده‌اند که پس از پذیرفتن اسناد شرکت‌ها، فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

نمایشگاه فرش دستباف قم ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وی در خصوص پیشرفت فیزیکی این پروژه افزود: نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدی چهر با بیان اینکه در مرحله اول پنج میلیارد و نیم برای احداث پروژه در نظر گرفته شده است، افزود: ۶۵۰ میلیون به شهرداری، ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید انشعابات آب و ۳۱۰ میلیون تومان برای خرید زمین پرداخت شده و چهار میلیارد تومان نیز برای تکمیل پروژه هزینه می‌شود.

نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم در فاصله ۵۰ متری عوارضی قم ـ تهران واقع شده و نمایشگاهی ویژه با چشم‌اندازی عالی است

وی اظهار کرد: در مصوبه هیئت وزیران این پروژه تنها به فرش اختصاص داده شده و کمک به توسعه فرش دستباف قم می‌کند.

معاون بازرگانی و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم مساحت این نمایشگاه را هفت هزار متر عنوان کرد و افزود: پنج هزار و ۴۰۰ متر زیربنای سوله ایجاد شده و ۲ هزار متر زیربنای اداره داخل سوله است.

وی گفت: بنای هفت هزار متری نمایشگاه با هزینه اختصاص داده شده به اتمام می‌رسد اما محوطه‌سازی و سایر اقدامات بر اساس اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شده و یا از طریق دولتی اعتبار لازم پرداخت می‌شود.

محمدی چهر عنوان کرد: نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم در فاصله ۵۰ متری عوارضی قم ـ تهران واقع شده و نمایشگاهی ویژه با چشم‌اندازی عالی است که در پیشبرد اهداف حوزه فرش نقش مؤثری را ایفا خواهد کرد.

فعالیت ۴۰ هزار بافنده فرش در قم

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به اینکه فرش سومین اشتغال استان را بعد از صنف و صنعت تشکیل می‌دهد، افزود: ۴۰ هزار بافنده فرش در استان قم فعال هستند، همچنین ۲۸ هزار نفر دارای کارت بافندگی و ۱۰ هزار نفر نیز بیمه قالی‌بافی هستند.

احداث نمایشگاه دائمی فرش دستباف می‌تواند در فروش بیشتر فرش و پیشبرد اهداف صنعت فرش نقش مؤثری را ایفا کند

وی بیان کرد: با توجه به اینکه استان قم در مسیر تردد ۱۷ استان کشور قرار دارد بنابراین احداث نمایشگاه دائمی فرش دستباف می‌تواند در فروش بیشتر فرش و پیشبرد اهداف صنعت فرش نقش مؤثری را ایفا کند.

در این رابطه رئیس اتحادیه فرش دستباف استان قم در خصوص استقبال انجام گرفته از ایجاد نمایشگاه دائمی فرش دستباف در این استان، افزود: از آنجایی که نمایشگاه فعلی از نظر کمی و کیفی جوابگوی نیاز جامعه فرش دستباف قم نیست بنابراین احداث این نمایشگاه مورد استقبال فعالان حوزه فرش قرار گرفته است.

غلامرضا اخوان تصریح کرد: در نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف با توجه به کمبود فضا به افرادی که عضو اتحادیه بوده و توانمند هستند فضا داده می‌شود.

وعده ساخت نمایشگاه فرش دستباف در قم به سال ۸۹ برمی‌گردد و قرار بوده ۶ میلیارد تومان برای ساخت این نمایشگاه در نظر گرفته شود. در طول این سال‌ها بار‌ها از زبان مسئولان وقت وعده‌های مکرر مطرح شده تا کار ساخت این نمایشگاه به اتمام برسد اما قطار طولانی وعده‌ها هنوز به سرانجام نرسیده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا