شهردار تهران: اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم ضرورت بیشتری دارد

شهردار تهران: اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم ضرورت بیشتری دارد

شهردار تهران با تاکید بر تضاد جدی انقلاب اسلامی با جهان سلطه از نظر بنیادی و تمدنی ، گفت: بر همین اساس ضرورت توجه به اصل اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم، بیشتر احساس می شود.

محمدباقر قالیباف روز دوشنبه در همایش الزامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، افزود: اگر تقابل نظام سلطه و فرهنگ ما هم وجود نداشته باشد، شوک اقتصادی بر ضرورت اقتصاد مقاومتی تاکید می کند.
وی با بیان اینکه شوک اقتصادی به اقتصاد جهانی در سال 2008، اقتصاد کشور ما را هم تحت تاثیر قرار داد، اظهار کرد: مقاومت به منظور جلوگیری از فشارهایی است که به ما وارد می شود و این فشارها تنها به بحث تحریم محدود نمی شود.
شهردار تهران دو پیامد اقتصاد مقاومتی را کاهش فشارها و تقلیل پیامدهای رانت خواری، فساد و اصلاح ناکارآمدی در سیستم عنوان و خاطرنشان کرد: مدیریت دانش به معنای انضباط بخشی به دانایی و مهمتر از آن تبدیل دانایی به عنصر محرکه در خلق ارزش افزوده است.
قالیباف تاکید کرد: این امر، عنصر اساسی و کلیدی برای حرکت اقتصاد دانش بنیان است.
وی تصریح کرد: علت وجود چالش در حوزه اقتصادی قهر بودن دو حوزه تولید علم و دانش و اجرایی است.
قالیباف با بیان اینکه با وجود ظرفیت علمی بالای کشور شاهد کمترین اثرگذاری آن در حوزه های مختلف هستیم گفت: متاسفانه نیروهای کارآمد به حوزه صنعت متصل نشده اند و همین امر موجب شد این افراد پس از مدتی یا به شغل دیگری پرداخته و یا جذب اقتصاد جهانی شوند.
وی با بیان اینکه هزینه های هنگفتی در کشور صرف تربیت نیروهای متخصص می شود اظهار کرد: درهمین ارتباط هزینه قابل توجهی نیز به واردات تکنولوژی اختصاص می یابد که می تواند با صرفه جویی بخشی از مشکلات کشور در حوزه تولید علم و دانش را رفع کند.
شهردار تهران با تاکید براینکه اقتصاد کشور باید مولد باشد افزود: باید بتوانیم قدرت، ثروت، معرفت و منزلت را توامان در کشور تولید کنیم.
وی با بیان اینکه تولید این چهار مولفه بسیار مهم است خاطر نشان کرد: اهمیت تبدیل این موارد به یکدیگر کمتر از تولید آن نیست.
* در حوزه فرهنگی کارنامه قابل اتکایی نداریم
شهردار تهران در ادامه گفت: به دلیل ناتوانی در تبدیل معرفت به ثروت، در حوزه فرهنگی هیچ کارنامه قابل اتکایی نداریم.
وی یادآور شد: نهادهای اجتماعی هیچگاه به خلاقیت، علم اندوزی و توسعه علم بها نداده و برای آن ارزش قائل نشدند اما همواره مشوق محافظه کاری و رانت جویی بوده اند.
* تولید ثروت نامشروع نباید امنیت داشته باشد
شهردار تهران با بیان اینکه نظام اقتصادی به دلیل گردش غلط در نظام ساختاری به دنبال دست یافتن به سودهای کلان است عنوان کرد: تولید ثروت نامشروع نباید امنیت داشته باشد اما واقعیت این است که تفاوت ثروت پاک و نجس معلوم نیست و همه با یک چوب رانده می شوند، اینها از معضلات جدی ما هستند.
وی با طرح این سئوال که چرا با وجود آگاهی از این مسائل و وجود اراده برای رفع آنها مشکلی حل نمی شود تصریح کرد: متاسفانه در یک اقتصاد وامانده که در آن تفاوتی بین بشکه نفت 12 دلاری و 120 دلاری وجود ندارد، فرو رفته ایم.
قالیباف با اشاره به اینکه در یک فاصله هفت ساله نفت 12 دلاری و 120 دلاری هیچ تفاوتی نداشت گفت: پس مشکل ما پول نیست.
وی افزود: در یک دهه 800 میلیارد دلار صرف اشتغال شد اما تغییری در معضل اشتغال کشور ایجاد نشد و حتی اگر اشتغال را در همان وضعیت قبلی حفظ می کردیم بهتر بود.
شهردار تهران با بیان اینکه نظام اداری و اجرایی کشور نتوانست معضل اشتغال و ازدواج را حل کند خاطرنشان کرد: در سال های بعد از انقلاب در پیک رشد جمعیت به ترتیب مشکلاتی از جمله تأمین پوشاک نوزادان، شیر خشک آنان و پس از آن مدرسه، کنکور و دانشگاه بوجود آمد، حال این جمعیت در سن اشتغال قرار دارد.
قالیباف با اشاره به اینکه ما نتوانستیم هیچ یک از این مشکلات را به درستی حل کنیم گفت: در این حالت هرچه پول، منابع و دستورالعمل متناقض به این سیستم بدهیم حتما ما را ناکارآمدتر خواهد کرد.
وی تأکیدکرد: باید پنج برنامه گذشته را بازنگری کنیم و ببینیم آیا 25 درصد از این برنامه ها اجرا شده است یا خیر؟
* اولین چالش کشور، بحث مدیریت است
قالیباف با بیان اینکه اولین چالش در کشور بحث مدیریتی است گفت: در اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان باید بر مبنای این رکن پیش رویم.
شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری تهران تلاش کرده بدون برنامه حرکت نکند اظهار کرد: 95 درصد از کارهای اجرا شده در شهرداری بر محور تصمیمات و برنامه بوده، هر چند ممکن است کار انجام شده دارای اشکالاتی باشد اما مهم این است که به هرآنچه نوشته شده عمل کرده ایم.
وی گفت: در حال حاضر 28 تا 30 درصد از بودجه در بخش نگهداشت و هزینه های جاری و 70 درصد در حوزه توسعه ای صرف می شود.
شهردار تهران تصریح کرد: طبیعتا اشکالاتی نیز در مجموعه شهرداری وجود دارد که به دلیل وجود اشکال در ساختار اداری و اجرایی کشور است که شهرداری تهران نیز به عنوان زیرسیستم از آن متأثر می شود.
در همایش سراسری الزامات اقتصاد مقاومتی برپایه اقتصاد دانش بنیان محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمید چیت چیان وزیر نیرو، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نیز رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از روسای شرکت های دانش بنیان فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی حضور داشتند.
در این همایش از چند شرکت دانش بنیان نیز با اهدای لوح تقدیر شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا