ضرورت تعيين تعرفه‌هاي سنگين در صنعت فولاد

ضرورت تعيين تعرفه‌هاي سنگين در صنعت فولاد پايگاه خبري معدن نيوز- مديرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: بايد هر چه سريعتر تعرفه‌هاي سنگين براي واردات محصولات فولادي تعيين شود.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز، احمد صادقي مشکلات کنوني صنعت فولاد کشور را ناشي از عدم توازن بين عرضه و تقاضا دانست و افزود: در حاليکه توليد واحد‌هاي فولادي کشور به اندازه مصرف است اما واردات محصولات فولادي اين موازنه را از بين برده است.
وي ادامه داد: اقتصاد کشور متاثر از کاهش قيمت نفت هم‌اکنون با مشکلاتي مواجه است که اين مشکلات در صنعت فولاد نيز ديده مي‌شود اما شرايط به گونه‌اي نيست که نتوان آن را مديريت کرد. کشور ما شرايط سخت تري همچون دوران دفاع مقدس را پشت سرگذاشته بنابراين ازتجربه لازم براي عبور از اين بحران برخورداريم.
صادقي تصريح کرد: براي عبور از اين مشکلات بايد سياست‌هاي درست با فوريت اتخاذ شود و در خصوص رکود کنوني در صنعت فولاد، بايد هر چه سريعتر تعرفه‌هاي سنگين براي واردات محصولات فولادي تعيين شود. در واقع اگر اين تعرفه‌ها به موقع برقرار شده بود، امروز شاهد اين معضلات ويرانگر در صنعت فولاد کشور نبوديم.
مديرعامل ذوب آهن با اشاره به اينکه هم‌اکنون تعرفه محصولات فولادي بين 15 تا 20 درصد است، گفت: دولت تصميم دارد که اين تعرفه را تنها 15 درصد افزايش دهد که آن هم محدود به برخي کشورها از جمله چين است بنابراين نمي‌تواند موجب رونق بازار اين محصولات شود.
وي افزود: چين به دليل کاهش رشد اقتصادي، تمايل بسياري به صادرات محصولات فولادي دارد که همين امر صنعت فولاد کشور را تحت تاثير قرار داده و اقدامي براي مقابله با آن نمي‌شود. در حاليکه کشورهاي صنعتي مانند امريکا براي مقابله با دامپينگ چين، تعرفه‌هاي بالاي 100 درصدي وضع کرده‌اند.
صادقي تصريح کرد: شرکت‌هاي فولادي کشور به دلايل مختلف از توان رقابتي کمي در سطح بين‌المللي برخوردارند از جمله اينکه قيمت مواد اوليه همچون سنگ آهن در دنيا به يک سوم کاهش يافته است اما توليد‌کنندگان داخلي به دليل حفظ معادن کشور بايد سنگ آهن را با قيمت گذشته خريداري کنند.
مديرعامل ذوب آهن، ضمن تاکيد بر افزايش هرچه سريعتر تعرفه واردات فولاد، خواستار اقدام دولت، مشابه آنچه براي صنعت خودرو صورت گرفت، جهت رونق پروژه‌هاي عمراني و صنعت ساخت‌وساز شد تا از اين طريق صنعت فولاد کشور از ورطه سقوط نجات يابد.
صادقي همچنين از اقدام ذوب آهن جهت ساخت مسکن در شهرهاي اصفهان و فولادشهر در تعداد زياد خبر داد و گفت: اين کار در رونق دوباره صنعت ساختمان موثر است و جهت عبور از بحران کنوني صورت مي‌گيرد. با توجه به اينکه ذوب آهن در ساخت اين مسکن‌ها به دنبال سودآوري نيست، بنابراين با قيمت مناسب واگذار خواهند شد.


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا