7 آمار بانک مرکزی از زبان سیف

چرا مادرخرج ایران جیبش خالی است؟

چرا مادرخرج ایران جیبش خالی است؟

مادر خرج اقتصاد ایران، پول چندانی برای تامین مالی بالغ بر 90 درصد هزینه ها را ندارد و بدهی های معوق سنگین نیز در این میان دست شبکه بانکی را برای فراهم کردن رشد و توسعه اقتصادی کاملا بسته است

به گزارش صدای اقتصاد مادر خرج اقتصاد ایران، پول چندانی برای تامین مالی بالغ بر 90 درصد هزینه ها را ندارد و بدهی های معوق سنگین نیز در این میان دست شبکه بانکی را برای فراهم کردن رشد و توسعه اقتصادی کاملا بسته است. این در حالی است که متداول ترین نوع تامین منابع مالی بنگاه ها و تولیدکنندگان تسهیلات بانکی، صندوق توسعه ملی، منابع مالی خارجی و ابزارهای مالی در بازار سرمایه محسوب می شود.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که با وجود اینکه مهمترین روش کوتاه مدت برای تامین مالی، بازار سرمایه و پول است، اما روش ها و ابزارهای مالی در ایران و در مقایسه با کشورهای توسعه یافته از تنوع کمتری برخوردار است و عمده تمرکز در تسهیلات دهی، بر دوش شبکه بانکی کشور است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که بانک ها بیش از 90 درصد تامین مالی اقتصاد کشور را به عهده دارند که در این بین، سهم بازار سرمایه کمتر از 10 و یا 5 درصد است. این در حالی است که رییس کل بانک مرکزی دیورز در جلسه «هم اندیشی مدیران بانک ها و بانک مرکزی» اعلام کرد که منابع نظام بانکی باید در تامین مالی کوتاه مدت و بنگاه های کوچک متمرکز شود و تامین مالی بلند مدت برعهده بازار سرمایه است. آمارهای سال 1390 نشان می دهد سهم نظام بانکی در نظام تامین مالی بالغ بر 95 درصد و سهم بازار سرمایه حدود 5 درصد بوده است.

این در حالی است که سازمان مدیریت و برنامه ریزی در گزارشی اعلام کرده که عواملی همچون نرخ‌های تامین مالی ترجیحی در شبکه بانکی، مالکیت نسبی دولت بر بخش بانکی در سال های اخیر و فشارهای ناشی از آن بر مدیران در مجموع دسترسی آسان‌تر به منابع شبکه بانکی برای تامین مالی در مقایسه با بازار سرمایه را فراهم آورده و شرکت ها بخشی از ناکارایی خود را از طریق منابع بانکی پوشش می دهند. در عین حال که اتکای بیش از اندازه به منابع بانکی به بسط پایه پولی، افزایش نقدینگی و در نهایت افزایش تورم و حتی افزایش مطالبات غیرجاری بانک ها هم انجامیده است.

با این حال سنگینی هزینه‌های بخش‌های مختلف اقتصادی موجب شده که حتی با وجود پرداخت بیش از 350 هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال باز هم شبکه بانکی نتواند از پس حجم بالای تقاضا برای تسهیلات و هزینه های اقتصاد برآید ناتوانی که البته باید بخشی از آن را در نبود نقدینگی کافی در بانک ها به دلیل قفل شدن منابع جستجو کرد.

آنطور که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است در حال حاضر حدود 45 درصد منابع بانکها مسدود شده و قابلیت تسهیلات دهی خود را از دست داده است. اظهارات "ولی الله سیف" در حالی مطرح می شود که از این 45 درصد بخشی به بدهی دولت به شبکه بانکی، مطالبات معوق بانکها، سپرده قانونی در بانک مرکزی و یا منابع خرج شده در بنگاهداری بانکی ها اختصاص دارد. در ادامه این گزارش به مهمترین آمارهای که از سوی رییس کل بانک مرکزی منتشر شده در قالب یک جدول را می خوانید.

موضوع

آمار و عملکرد بانک مرکزی و دولت در سال جاری

 

حجم نقدینگی

حجم نقدینگی در 8 ماهه اول سال 94، به 907 هزار میلیارد تومان رسید که 16 درصد رشد را نشان می دهد. این رقم در 12 ماهه منتهی به آذر ماه 24.7 درصد رشد داشته که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، 2.3 درصد افزایش داشته است.

 

 

نوسانات نرخ ارز

نرخ متوسط دلار در یک ساله منتهی به آذر امسال به 3419 تومان رسید که نسبت به رقم متوسط 12 ماه قبل (3162) 8.2 درصد رشد را نشان می دهد. تجربیات گذشته نشان دهنده این است که با اراده بانک مرکزی نرخ ارز تعیین نمی شود و این بازار است که نرخ را تعیین می کند. بانک مرکزی تنها از شوک های هیجانی نسبت به قیمت ارز جلوگیری به عمل می آورد، که خوشبختانه در این زمینه نتیجه عملکرد مثبت بوده است. 

 

ارائه تسهیلات توسط شبکه بانکی

سهم سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی 63.3 درصد از کل تسهیلات اعطایی  و در بخش صنعت و معدن 82.6 درصد بوده است. همچنین منابع نظام بانکی باید در تامین مالی کوتاه مدت و بنگاه های کوچک متمرکز شود و تامین مالی بلند مدت برعهده بازار سرمایه است

 

نسبت مطالبات غیرجاری

نسبت مطالبات غیرجاری شبکه بانکی به کل تسهیلات اعطایی معادل 12.8 درصد است که این رقم در ابتدای سال معادل 12.1 درصد بوده و طبیعتاً با توجه تعطیلات پایان سال استنباط عمومی روند نزولی آن است.

 

 

نرخ تورم

تورم 34.7 درصدی در پایان سال 92 در حال حاضر به 13.7 درصد رسیده و پیش بینی می کنیم این روند نزولی ادامه پیدا کند.

 

 

نرخ بازار بین بانکی

نرخ بازار بین بانکی از 29 درصد به 20 درصد کاهش پیدا کرده است و نرخ سود قابل قبول، برای بانک مرکزی نزدیک به نرخ تورم است و باید جهت گیری به سمت آن باشد

 

موسسات غیرمجاز

ساماندهی  موسسات غیرمجاز به صورت جدی در حال پیگیری است و دیگر دستگاه های نظارتی نیز به کمک بانک مرکزی آمده اند. نکته مهم در نحوه برخورد با موضوع است و انتخاب روش هایی که حتی الامکان منجر به صیانت از سپرده های سپرده گذاران شود

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا