تشریفات اداری چالش امروزی توسعه اقتصادی

تشریفات اداری چالش امروزی توسعه اقتصادی

در عصر حاضر مسائلی چون جهانی شدن، رقابت‌پذیری و بهبود شاخص‌های کسب‌وکار بسیار موردتوجه فعالان اقتصادی و دولتمردان است و ایران هم مانند هر کشوری درنظر دارد براساس یک برنامه بلندمدت و استراتژی‌های مدون شرایط بهتری را برای خود و فعالان اقتصادی فراهم آورد.

 آنچه در این مسیر می‌تواند بسیار مهم و کلیدی باشد نگاه و تحلیل دقیق از شرایط بیرونی و داخلی حاکم بر کشور است. امروزه بسیاری از مدیران آنقدر دوردست‌ها را نگاه می‌کنند و به آن می‌اندیشند که حتی از تحلیل دقیق آینده نزدیک نیز عاجز هستند و شاید هم نمی‌خواهند مسائل و مشکلات پیش رو را ببینند و به اصطلاح آنقدر به در بسته می‌کوبند و پشت آن معطل می‌مانند که توجهی به بسیاری از درهای باز ندارند.

کشور ما باتوجه به پتانسیل‌های بسیاری خود آمادگی و شرایط رشد و توسعه اقتصادی را دارد و با عنایت به اینکه در برنامه ششم رشد اقتصادی 8درصد را هدف قرار داده باید به بستر‌سازی و گاهی هم جراحی‌های اقتصادی دست بزند. در این راستا بیشتر مشکلات کشور در شیوه تفکر و باورهای ماست و برای تغییرات هدفمند و پایدار باید شیوه تفکر را تغییر داد. چنانچه بخواهیم به رشد 8درصد رسیده و زمینه سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم کنیم یکی از موانع پیش رو تشریفات اداری زیاد در کشور است و در این راستا می‌بینیم که تشریفات اداری در تمام ارکان اقتصادی ما ریشه دوانده و آزادی کسب‌وکار ما رتبه بسیار پایینی دارد. در این مسیر هر چند قوانین خوبی داریم اما به جهت اجرا هنوز نتوانسته‌ایم به سطح قابل‌قبول بین‌المللی دست یابیم. اگرچه تشریفات اداری در همه کشورهای در حال توسعه وقت‌گیر و هزینه‌بر است و آنچه این مشکل را در کشور مضاعف می‌کند این است که این تشریفات اداری زمینه‌ساز فساد بوده و سوءمدیریت‌ها را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

در شرایط پیش روی اجرای برنامه ششم توسعه کشور که از سال آینده آغاز خواهد شد، امید داریم دولت با همکاری مجلس و بخش خصوصی زمینه کاهش تشریفات اداری را بیشتر در کشور فراهم آورده و برنامه‌های مشخص خود را در این راستا با شاخص، معین و اجرا کرده و مجلس آینده هم می‌تواند با نظارت دقیق خود به بهبود اجرای آن اقدام کند.

 * عضو هیات نمایندگان اتاق تهران
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا