کاربران خبرآنلاین گفتند: کاهش قدرت خرید مردم؛ عامل اصلی رکود بازار مسکن

کاربران خبرآنلاین گفتند: کاهش قدرت خرید مردم؛ عامل اصلی رکود بازار مسکن

اقتصاد > مسکن - بیش از 12 هزار نفر از کاربران خبرآنلاین با شرکت در نظرسنجی اعلام کردند کاهش قدرت خرید مردم عامل اصلی رکود در بازار مسکن است.

 

کاربران خبرآنلاین گفتند: کاهش قدرت خرید مردم؛ عامل اصلی رکود بازار مسکن

مدتی است قیمت مسکن به کمترین سطح در 5 سال گذشته رسیده اما این بازار همجنان راکد است. گرچه بعد از مدتی انتظار برای گرانتر شدن قیمت و بی ننتیجه ماندن این انتظار اغلب فروشنده‌ها تصمیم به فروش گرفته‌اند، اما خریداران همچنان بر انتظار برای کاهش بیشضتر قیمت مسکن پافشاری دارند.

در تجزیه و تحلیل چشم‌انداز بازار مسکن، عواملی همچون نامعلوم بودن نوسانات قیمت بعد از رفع تحریم ها و نگرانی خریدار و فروشنده از ضرر احتمالی در نتیجه انجام معامله از یک سو و انتظار برای آغاز به اعطای تسهیلات 60 میلیونی از سوی دیگر به رکود هر چه بیشتر این بازار دامن زده است.

خریداران مسکن براین باورند که با رفع تحریم ها قیمت‌ها شروع به کاهش می‌کند و فرصت خرید با قیمتی کمتر از قیمت های فعلی فراهم خواهد شد.

از سوی دیگر فروشنده‌های ملک که عمدتا سازنده‌های واحدهای تازه‌ساز آماده مصرف هستند نیز با این تصور که بعد از رفع تحریم ها و همچنین آغاز اعطای وام مسکن به خانه اولی ها و سایر متقاضیان معاملات رونق می‌گیرد و نرخ رشد قیمت مسکن به اوج خود خواهد رسید، تا آن زمان، دست از فروش کشیده‌اند و تصمیم گرفته اند بعد از مشخص شدن این موضوعات عرضه سنگین واحدهای خود را آغاز کنند.

با در نظر گرفتن سطح انتظار خریداران برای کاهش قیمت نتیجه اصلی که می توان گرفت عامل مهمی با نان کاهش قدرت خرید مردم است که با تاثیر بر این بازار در کنار سایر بازارها بکود در تعداد و قیمت معاملات مسکن ایجاد کرده است.

خبرگزاری خبرآنلاین 4 عامل اصلی رکود در بازار مسکن را به نظرسنجی گذاشت. بیش از 17 هزار و 343 نفر در نظرسنجی شرکت کرده و بیش از 78 درصد از شرکت کنندگان اعتقاد داشتند که عامل اصلی رکود در بازار مسکن کاه شقدرت خرید مردم است.

حدود 13 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی نیز معتقد هستند که انتظار مردم و متقاضیان خرید مسکن برای رفع تحریم ها و تاثیرات مثبت آن در کاهش قیمت عامل دوم رکود در این بازار است.

دو عامل بعدی خروج تقاضاهای دلالی و سرمایه گذاری بر روی ملک با 6.1 درصد و انتظار برای دریافت وام مسکن با سقف بالاتر از وام های فعلی نیز با 1.9 درصد مورد انتخاب کاربران خبرآنلاین بود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا