امریکا نگران خاورمیانه شد

از اعدام شیخ نمر تا هشدار امریکا به عربستان سعودی

از اعدام شیخ نمر تا هشدار امریکا به عربستان سعودی

تریسی مک‌وی/گزارشگر

اعدام شیخ نمر به دست عربستان سعودی تنش‌های منطقه خاورمیانه را بیشتر کرد. ایالات متحده امریکا نیز نسبت به این وضعیت هشدار داده‌است و به جمع منتقدان پیوسته‌است. اکثر افراد از غرب و خاورمیانه، کشتن این دسته از شیعیان را محکوم کرده‌اند.

شیخ نمر جزو شیعیان و مخالفان پادشاهی آل‌سعود بود. اعدام او باعث بروز خشم مردم در اکثر نقاط جهان شده‌است اکثریت شیعه را دچار تنش کرده‌است

معترضان در تهران سفارت عربستان سعودی را به آتش کشیدند. جان کربی سخنگوی ایالات متحده امریکا طی اظهاراتی اعلام کرده‌است که ایالات متحده امریکا نسبت به این جریان نگران است و احتمال می‌دهد تنش‌ها به دنبال این اتفاق شدت بگیرند.

او از عربستان سعودی درخواست کرده‌است که حکم‌ها را به صورت منصفانه اجرا کند و به مخالفان اجازه بدهد بدون تنش و درگیری احساسات خود را بیان کنند. او همچنین تصریح کرده‌است که عربستان باید با رهبران دیگر مناطق در ارتباط باشد و مانع تنش‌های بیشتر بشود.

شیخ نمر جزو شیعیان و مخالفان پادشاهی آل‌سعود بود. اعدام او باعث بروز خشم مردم در اکثر نقاط جهان شده‌است اکثریت شیعه را دچار تنش کرده‌است.

ساعاتی پس از آغاز روز یکشنبه معترضان در تهران به سفارتخانه سعودی‌ها رفتند و آن‌جا را به آتش کشیدند. وزارت امور خارجه ایران از معترضان درخواست کرده‌است که آرامش خود را حفظ کنند و به دیپلمات‌های سعودی نیز احترام بگذارند.

سیاستمداران بریتانیایی، رهبران عراق و ایران همگی جزو مخالفان اعدام شیخ نمر بودند. عربستان سعودی روز شنبه 47نفر را اعدام کرد که شیخ جزو آن 47نفر بود.

اکنون اکثر این رهبران معتقدند که شیخ نمر به ناحق کشته شده‌است و او را شهید می‌دانند. آن‌ها بر این باورند که این مسئله می‌تواند باعث بروز شکاف میان شیعه‌ها و سنی‌ها بشود.

هنوز اطلاعاتی درباره چگونگی اعدام شیخ نمر وجود ندارد اما عربستان سعودی معمولاً افراد را با شمشیر اعدام می‌کند.

بان‌کی‌مون رئیس کل سازمان ملل نیز خشم و انزجار خود را نسبت به اعدام شیخ نمر ابراز کرده‌است اما تقاضا کرده واکنش‌های آرامی در این رابطه صورت بگیرد.

شیخ نمر از سال 2012 تا کنون دستگیر شده‌بود. کمپین‌های مختلفی برای آزادی او صورت گرفت اما هیچ‌کدام ثمر نداد.

یمن این اقدام سعودی‌ها را نقض صریح حقوق بشر دانسته‌است. افغانستان، پاکستان و هند نیز واکنش‌ها و انتقاداتی نسبت به این جریان داشته‌اند. رهبر لبنانی‌ها نیز نسبت به این مسئله اعتراض کرده و این اقدام را اشتباهی نابخشودنی دانسته‌است.

برادر شیخ نمر نیز درخواست کرده‌است  که اعتراضاتی با آرامش صورت بگیرد. او تأکید کرده‌است که برادرش خواستار اعتراضات صلح‌آمیز بوده‌است.

منبع: گاردین

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا